Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 27 februari 2019, 23:40

PS Om varjagen väntar redan med en fråga färdig i handen, har jag ingenting emot det!
Inte riktigt - men uppskattade biten om vilka vapen dom använde …. :thumbsup:
Anarkisterna köpte en motorcykel av märket Indian som var utrustad med en sidovagn, beväpnade sig med tunga Mauser-pistoler och övade attentatet på plats.
skrajsna karlar -.jpg
skrajsna karlar -.jpg (235.32 KiB) Visad 358 gånger
konfererar….vilka, var och om vad?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 1 mars 2019, 00:03

Inte mindre än nio segermakter - käbblade
i denna byggnad -.jpg
i tre månader innan man enades om att begränsa - marina rustningar :wink:

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 1 mars 2019, 07:52

Washingtonkonferensen, kallas den konferens som hölls i Memorial Continental Hall i Washington DC, USA, mellan den 12 november 1921 och 6 februari 1922 angående rustningsbegränsning till sjöss, Stillahavspolitiken och Kinas ställning. Deltagare i förhandlingarna om rustningsbegränsning var USA, Frankrike, Italien, Japan och Storbritannien. Följaktligen hette fördraget om rustningsbegränsning som efter långvariga tekniska förhandlingar blev färdigt och undertecknades 6 februari 1922 femstatsfördraget.

Frankrike lyckades med amerikanskt stöd efter heta debatter tillbakavisa ett klent motiverat brittiskt förslag om totalt förbud mot varje användning i krig av undervattensbåtar. Inte heller kom något avtal till stånd om begränsning av undervattensbåtarnas sammanlagda tonnage eller individuella storlek. Däremot avtalades (i ett särskilt fördrag), att undervattensbåtar inte fick sänka handelsfartyg, utan att dessas besättningar och passagerare dessförinnan satts i säkerhet, och att brott häremot skulle straffas som sjöröveri.

Washingtonkonferensens betydelse överdrevs till viss utsträckning av flera deltagande makter, särskilt USA, väsentligen av inrikespolitiska skäl. Den gjorde i alla händelser tillfälligt slut på kapprustningen till sjöss i fråga om linjefartyg, ersatte brittisk-japanska alliansen med ett fyrmaktsfördrag, som minskade spänningen mellan Japan och USA, samt minskade för Kina riskerna av fortsatt internationalisering. Japans tilltagande aggression i Kina under 1930-talet och krigsutrbrottet mellan de två länderna i juli 1937 ledde dock till att den nyordning som Washingtonkonferensen väckt hopp om definitivt grusades.

PS Skämttecknaren är Clifford Berryman.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 1 mars 2019, 10:16

Femtiotrean frågar, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2019, 11:10

En kanske inte alltför svår fråga, men en fråga som jag har försökt göra en aning svårare genom att måla över det som man kan läsa i originalbilden.
knivarbete.jpg
knivarbete.jpg (149.51 KiB) Visad 308 gånger
Vems hand håller i kniven? Vilken nyhet var högaktuell när teckningen publicerades?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 2 mars 2019, 14:37

Då gisar jag på Kaiser Wilhelm..? Och den aktuella nyheten bör i så fall ha varit Zimmermanntelegrammet ?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2019, 15:29

Det blev en snabbis - och den här gången är jag rätt nöjd med det!

Det är delar av Texas, New Mexico och Kalifornien som Mexiko skulle få tillbaka om landet staŕtade ett krig mot ärkefienden Estados Unidos och därmed hjälpte Tysklands krig i Europa.

Zimmermanntelegrammet som uppsnappades och dechiffrerades av den brittiska underrättelsen är kanske det mest idiotiska och kostammaste stycke av diplomatisk korrespondens som skrivits och avsänsts i modern tid. När det uppsnappade telegrammet sändes sedan vidare till Washington DC bidrog det - och skämtteckningar som ovan - starkt till USA:s inträde i första världskriget.

PS Jag minns hur när jag först läste om innehållet, tänkte jag omedelbart att det kan eller t.o.m. måste ha varit ett "fake" som britterna gjorde i det goda syftet att fär amerikanarna snabbare med i kriget...


Amund har frågan!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 3 mars 2019, 08:30

Tack för frågan men måste tyvärr lämna den fri. Befinner mig på resa och lyckas inte redigera bilder med mobilen.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 16 mars 2019, 09:08

Jag återkommer nu med en av de svåraste frågor jag någonsin ställt.
Vad är detta för fartyg som här ses långt efter att hon sänkts..?

Har legat länge.jpg
Annan vy.jpg


Hon kolade ett mer berömt krigsfartyg :wink:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 16 mars 2019, 10:46

Svår…..gissar tysk i ngn afrikansk flod/hamnmynning….s/s KÖNIG Dar es Salaam ????

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 16 mars 2019, 10:54

varjag skrev:
16 mars 2019, 10:46
Svår…..gissar tysk i ngn afrikansk flod/hamnmynning….s/s KÖNIG Dar es Salaam ????

Varjag
Hehe! Varjag är väldigt nära bulls eye! :D

Detta vrak låg kvar synligt in på 2000-talet när man fortfarande ska ha kunnat se delar av bryggan. Det berömdare örlogsvraket såg ut så här en bit in på 50-talet men försvann sedan.
Kändare vrak.jpg
Kändare vrak.jpg (61.35 KiB) Visad 232 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 16 mars 2019, 11:19

''Below, the wreck of the Königsberg, photographed years later, overgrown with vegetation in Tanzania's Rufiji Delta.''

http://rebelblackdot.blogspot.com/2015/ ... dxlvi.html
(säger länken???)

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 16 mars 2019, 11:37

varjag skrev:
16 mars 2019, 11:19
''Below, the wreck of the Königsberg, photographed years later, overgrown with vegetation in Tanzania's Rufiji Delta.''

http://rebelblackdot.blogspot.com/2015/ ... dxlvi.html
(säger länken???)

Varjag
Ja frågan var svår men Varjag har kommit så långt det bara går. Det berömda krigsfartyget på min nästa bild(utan kanonerna som tagits i land) är Königsberg, men din länk har fel, det är inte Königsberg utan hjälpfartyget SMH Somali vars vrak bevarats bland mangroven i Tanzania ända in på 2000-talet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Somali_(Schiff,_1889)

Då har ändå välförtjänt förtjänat frågan - varsågod! :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 16 mars 2019, 11:43

Amund skrev:
16 mars 2019, 11:37
varjag skrev:
16 mars 2019, 11:19
''Below, the wreck of the Königsberg, photographed years later, overgrown with vegetation in Tanzania's Rufiji Delta.''

http://rebelblackdot.blogspot.com/2015/ ... dxlvi.html
(säger länken???)

Varjag
Ja frågan var svår men Varjag har kommit så långt det bara går. Det berömda krigsfartyget på min nästa bild(utan kanonerna som tagits i land) är Königsberg, men din länk har fel, det är inte Königsberg utan hjälpfartyget SMH Somali vars vrak bevarats bland mangroven i Tanzania ända in på 2000-talet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Somali_(Schiff,_1889)

Då har ändå välförtjänt förtjänat frågan - varsågod! :)
Attans - jag hittade s/s SOMALI precis när du skrev svaret :roll:

fråga kommer, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 16 mars 2019, 12:31

OK Amunds var en verkligt ''spetsig fråga'' - jag försöker kvittera;

Från -
en idyllisk holme.jpg
- med stulen motorbåt och på Luciadagen - rymmer ett gäng företagsamma fångar - men
...ingen Lucia vid rodret -.jpg
...ingen Lucia vid rodret -.jpg (64.22 KiB) Visad 221 gånger
Vi vill veta öns, motorbåtens och rorgängarens namn ?

Varjag

Skriv svar