Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2019, 16:57

Ditt förehavande verkar ha genererat en del oreda i notis-funktionen, men det skedde ju av en god anledning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 2 mars 2019, 17:07

Instämmer med överhövdingen - jag påtalade att något måste vara fel med notiser men så var då inte fallet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 3 mars 2019, 00:31

Markus Holst skrev:
2 mars 2019, 16:57
Ditt förehavande verkar ha genererat en del oreda i notis-funktionen, men det skedde ju av en god anledning.
Hmmmm - hur stor är störfaktorn? Kan jag fortsätta reparera de trådar som nu saknar bilder - eller betyder det att mitt "förehavande" inte bör fortsätta...??

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Official advice: Reconsider your need to travel

Inlägg av varjag » 3 mars 2019, 03:50


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Markus Holst » 3 mars 2019, 09:11

sveahk skrev:
3 mars 2019, 00:31
Markus Holst skrev:
2 mars 2019, 16:57
Ditt förehavande verkar ha genererat en del oreda i notis-funktionen, men det skedde ju av en god anledning.
Hmmmm - hur stor är störfaktorn? Kan jag fortsätta reparera de trådar som nu saknar bilder - eller betyder det att mitt "förehavande" inte bör fortsätta...??

Mvh Hans K
Det verkar bara vara Hans som är drabbad så du kan lugnt fortsätta.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 3 mars 2019, 11:43

Markus Holst skrev:
3 mars 2019, 09:11
sveahk skrev:
3 mars 2019, 00:31
Markus Holst skrev:
2 mars 2019, 16:57
Ditt förehavande verkar ha genererat en del oreda i notis-funktionen, men det skedde ju av en god anledning.
Hmmmm - hur stor är störfaktorn? Kan jag fortsätta reparera de trådar som nu saknar bilder - eller betyder det att mitt "förehavande" inte bör fortsätta...??

Mvh Hans K
Det verkar bara vara Hans som är drabbad så du kan lugnt fortsätta.
Och inte hårt drabbad, jag bara undrade varför jag fick notiser från en tråd där det inte gjorts inlägg på ett bra tag - men nu vet vi varför och jag tar gärna emot fler notiser om du jobbar vidare med dina försvunna bilder.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Official advice: Reconsider your need to travel

Inlägg av Hans » 3 mars 2019, 11:54

varjag skrev:
3 mars 2019, 03:50
Utan kommentarer >

https://smartraveller.gov.au/Countries/ ... /iran.aspx

Varjag
Äsch, jag trodde ni Nereunder var riktiga män - svenskarna har ju en betydligt lägre nivå.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... formation/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 3 mars 2019, 14:50

De officiella varningarna för resor till Iran har inte ändrat sig väsentligt sedan resan 2013. Västvärldens olika regeringar smetar gärna på lite extra förfärlig senap när det gäller att hålla turister borta från vissa länder! Det gäller inte bara Iran. Samma farlighetsargument med stort utropstecken ges också gärna ut om resor till Eritrea, norra Kosovo, kurdiska Turkiet, gränslandet Senegal/Mali och tidigare Nordirland, Timor bl.a.

Sedan visar det sig - när man ändå reser till dessa länder - att om man visar respekt och öppenhet för landets egenheter...oftast absolut inga problem! I alla fall inte mer problem än de man ev. kan uppleva på tyska Autobahn och i amerikanska storstäder!

Tvärtom, som jag skrivit i Iran-tråden, ett gästvänligare folk får man leta efter. Att deras inställning till mullah-styret nu långsamt går från ett passivt muttrande till mer aktiva protester är mer än förståeligt. Landets naturliga resurser har rövats utan tanke på framtiden, en undertryckande regim och de eviga sanktionerna tar hand om resten.

Men - än så länge är Iran absolut ett land att besöka, inte minst för att bilda sig en egen mening om vad som händer i det landet...!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 3 mars 2019, 14:58

Amen.

Har vi någon annan forummedlem förutom han med det trevliga namnet och undertecknad som varit där?

Han med det trevliga namnet är mer berest, av övriga listade länder/regioner har jag bara vart i Nordirland.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Official advice: Reconsider your need to travel

Inlägg av varjag » 3 mars 2019, 22:43

Hans skrev:
3 mars 2019, 11:54
varjag skrev:
3 mars 2019, 03:50
Utan kommentarer >

https://smartraveller.gov.au/Countries/ ... /iran.aspx

Varjag
Äsch, jag trodde ni Nereunder var riktiga män - svenskarna har ju en betydligt lägre nivå.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... formation/

MVH

Hans

''
Buying alcohol in Iran

8 Feb. 2018, 7:21 pm


''Is it possible to find some beer in hostels? That would be nice to drink after the hard days of traveling.

Is it possible to buy some alcohol in Tehran and other big cities stores?

What is the situation with alcohol ?

We are planning a road trip from Tehran, so is there a place in Tehran to load with the stuff for a whole trip? :)''

''Alcoholic drinks are banned in Iran but it doesnt mean you can not find. ''

''
. Re: Buying alcohol in Iran

8 Feb. 2018, 8:44 pm

-:- Message from TripAdvisor staff -:-

TripAdvisor staff removed this post because it did not meet TripAdvisor's forum posting guidelines with prohibiting self-promotional advertising or solicitation.

To review the TripAdvisor Forums Posting Guidelines, please follow this link: http://www.tripadvisor.com/pages/forums ... lines.html

We remove posts that do not follow our posting guidelines, and we reserve the right to remove any post for any reason.

Removed on: 09 February 2018, 00:49''

Torrlagt Land. End of Story! Allahu Ahkbar…...

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 14 mars 2019, 16:26

Glömska, glömska...! En kort fortsättning in i Turkiet existerar redan. Mer i bildform, men varsågod... viewtopic.php?f=37&t=45607&p=722292#p722292

Lite mer text till det...

De iranska tull- och pass-tjänstemännen bjöd inte bara på thé och trevlig diskussion, utan också, som jag skrev, kort och smärtfri övergång till den turkiska sidan. Där däremot blev det knepigare. Allt bagage ut ur bilen och de skickades genom en gigantisk "röntgen"-apparat som säkert sett bättre dagar på någon flygplats. Ev. var allt bara pro forma, vi placerades på gott avstånd från vad som hände, men så mycket såg vi - inga lampor på apparaten lyste upp den röntgenologiska proceduren...

Se'n var det dags att köra in bilen i narkotika-verksta'n...
DSC04220-2.jpg
Under den halvtimman det tog blev det tid att prata "shop" med en av de unga turkiska knark-poliserna. För det var vad det gällde - narkotikasmuggling i lastbilar och bilar, men framför allt smuggling över bergen. Tretton gränsberg med spetsar upp till 3.5 - 4.500 meter och blott 21 gränsposter. Det var ett helvete tyckte han, få kap gjordes (se bilden ovan, där gränspatrullen just kommer tillbaka, tomma händer...), men framför allt var det för j-vligt att jobba där, i Esendere! Ett år in the middle of nowhere - inga tjejer, ingenting...!

Men stämplarna fick vi, och vi lämnade Ruhollah Khomeini och Iran ryggen
DSC04224-2.jpg

och tog vägen in i turkiska Kurdistan...
DSC04226-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2019, 16:36

Så härligt att vi bjuds på en fortsättning! Tack!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 19 mars 2019, 18:51

Turkiet. Turkiska soldater, de första av många här i turkiska Kurdistan.
DSC04225-2.jpg
DSC04227-2.jpg

1.650 meter över havet. Toyotan hostar, det är iransk diesel som för oss framåt i makligt tempo. Men nu går det utför.
DSC04231-2.jpg

Vi är i Hakkari - "bondelandet" - nu kurdisk högborg. Men innan dess bodde här assyrier under tusentals år - idag blott ett par som har överlevt krig och folkmord. Arabiska muslimer överföll på 700-talet och ottomanerna på 1500-talet. Även armenier levde här, men de liksom assyrierna/syrianerna mördades, utrotades till största delen under och efter tiden då första världskriget härjade i Europa. Turkarna såg till den saken även om de inte ser det så...det pratar man inte om i Turkiet, vilket vi blev påminda ett par gånger under vidareresan!

Kurderna ja, då för hundra år sedan stod vissa kurdstammar sida vid sida med turkarna under folkmorden...nu är det annorlunda.

Smuggling är här för många en nödvändighet att överleva, för andra en möjlighet att bli rika. Och, det kan man nog säga utan att ha alltför mycket fel -naturligtvis en stor inkomstkälla för Kurdistans Arbetarparti, PKK, som utan smugglingen säkert hade/har svårt att överleva! Vi åkte genom turkiska Kurdistan år 2013, en tid som Wiki beskriver så: "År 2013 utropade PKK eldstillestånd och började långsamt dra tillbaka sina styrkor till irakiska Kurdistan som en del av den så kallade fredsprocessen mellan PKK och turkiska staten."

Nåja, det var 2013 - och idag? Nej, nog med politik och spekulationer, även om båda förföljer oss hela tiden under Turkietresan!

Vägen är grusig, smal och krokig, med sporadiska färska asfaltklickar. Det går nedåt. Folktomt. Inga byar. En bonde på en traktor...
DSC04232-2.jpg

...som kanske lämnat sitt dagsverk här - en nymejad plätt med underligt små gräshögar.
DSC04233-2.jpg


Och, inte oväntat, ett flyktlingsläger. Också ensamt, idag förmodligen många fler...
DSC04235-2.jpg

Och så, efter en timma eller två närmar vi oss botten, dalgångens bott, och där väntar också turkiska Jandarma!
DSC04237-2.jpg
forts.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av varjag » 20 mars 2019, 03:11

Tack för bildsvit från trakter jag aldrig besökt . (Eller önskat besöka……)

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 20 mars 2019, 12:33

varjag skrev:
20 mars 2019, 03:11
Tack för bildsvit från trakter jag aldrig besökt .

Varjag
Tack själv!
varjag skrev:
20 mars 2019, 03:11
(Eller önskat besöka……)

Varjag
Världens och historiens bakgårdar är väl värda ett besök. För att så själv försöka göra sig en bild på vad som hänt, där det hänt...eller händer, där det händer! Och det bästa - du är ofta helt ensam på så'na ställen - den enda turisten! Inte att förakta!

Mvh Hans K

Skriv svar