Restauranger i Stockholm under 40-talet

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Delfin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2019, 21:29
Ort: Sverige

Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av Delfin » 20 februari 2019, 20:27

Jag tittade med stort intresse på en del namn på restauranger i Stockholm under 40-talet. Tror det var signaturen Currahee som återgav en lista. Där fanns en restaurang Beckasinen omnämnd. 1) Någon som vet vilken gata den fanns på?
På samma lista (med hänvisning till telefonkatalogen 1943) fanns upplysningen att Wehrmachts intendenturavdelning fanns på Birger Jarlsgatan 58 (tror att Eriksbergsbiografen fanns i bottenplanet). Det är ju egentligen helt otroligt, att ett krigförande land i ett neutralt sådant hade ett kontor för att, som jag gissar, beställa militär utrustning till Finland. Detta mot bakgrunden att det fanns en tysk militär depå i Luleå och att svenska chaufförer åkte därifrån till Ruovaniemi med denna utrustning. Jag gissar på ett samband och samverkan mellan dessa två.
2) Någon som kan bidra med mer upplysning om verksamheten på Birger Jarlsgatan?

Delfin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2019, 20:30

:welcome:
Jag döpte om tråden till en tydligare titel

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av sveahk » 21 februari 2019, 14:57

En "Dienststelle Wehrmachtsintendant" inrättades i Stockholm - och då tydligen på Birger Jarlsgatan 58 - först i januari 1942. Första chefen var Intendanturrat Friedrich Sperling som hade till uppgift att överse "Durchführung und einheitliche Steuerung aller in Schweden notwendigen Beschaffungen für die in Norwegen und Finnland eingesetzten deutschen Truppen". I september 1942 hade den avdelningen redan 13 medarbetare - som väl alla fick plats på Birger Jarlsgatan 58!

Hämtat från Daniel B. Roths bok: Hitlers Brückenkopf in Stockholm, 2007. Som den här kartan över Tysklands adresser i Stockholm 1943...
IMG_2823 2.jpg

Hans K

Delfin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2019, 21:29
Ort: Sverige

Re: Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av Delfin » 23 februari 2019, 14:02

Tackar för infon, det verkar som Tysklands militära verksamhet hade en mer omfattande representation i Sverige än jag anat och som kanske är obekant för många nu. Erika Schwarze/Wendt skriver om samarbetet mellan nr 11 och nr 8 på ovanstående karta.

Den politiska delen sköttes av nr 1 (?) Enligt Wendt fanns även Gestapo och SD på den adressen, antagligen mer inofficiellt får man förmoda. Fick även intrycket att Wilhelm Agrell i sin bok antyder Sicherheitsdiensts närvaro på Kaptensgatan 6. Enligt Otto Kumenius bok fanns det till och med tre tyska underrättelsetjänster i Stockholm, som konkurrerade med varandra. En militär (Abwehr), en politisk (SD) och Gestapo, en utrikespolitisk som sorterade under den tyska utrikesministern, i praktiken diplomatskvaller uppfångat i Stockholm.

Det fanns ett samarbete mellan tysk militär underrättelsetjänst och svensk dito i Sverige, t ex vad gäller sovjetiska aktiviteter i Norden, men nytt för mig är alltså den "ordinarie" officiella tyska militära representationen i Sverige, kanske likvärdig med genomsläppet av tyska permittenter via tåg genom Sverige. Vad nr 5 betyder är jag osäker på. Vad kan Pr. Att. betyda? Politisk attache? Och Schiffart, är det militär eller civil sjöfart som avses? Sedan grunnar jag på nr 9. Transportofficer...transport av vad? Delfin

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av sveahk » 23 februari 2019, 15:52

Delfin skrev:
23 februari 2019, 14:02
Tackar för infon.
Vad nr 5 betyder är jag osäker på. Vad kan Pr. Att. betyda? Politisk attache? Och Schiffart, är det militär eller civil sjöfart som avses? Sedan grunnar jag på nr 9. Transportofficer...transport av vad? Delfin

Pr.Att. betyder Presseattaché, en post som Paul Grassmann hade på den tyska ambassaden. Han var sedan 1937 NSDAP-medlem, och var en av få tyskar som satt ut hela kriget på sin post i Stockholm. I ett annat sammanhang sätts han i förbindelse med adressen Stavgårdsgatan 41 i Äppelviken, men har inte lyckats klurat ut vad han ev. hade för sig där...

Han blev internerad av engelsmännen i Tyskland, frisläppt tre år senare och var på väg tillbaka till Sverige den 26.9.1948 när han dog...!

Heinrich Riensberg förde "Büro" med samma namn och samma adress som Grassmann. Han var redare i det civila, och var i Stockholm i första hand ansvarig för den civila kontakten med svenska redare, förbandsfunktionärer och myndigheter - för "Beschaffung von Tonnage". Något hade han tydligen också med tyska Kriegsmarine och dess filial i Göteborg att göra. Efter kriget blev han redare i Tyskland igen. Dog 1984.

Transportofficerens namn har jag inte fått fram, förutom att han var Major 1942 och hette något med Ma...? Hans uppgifter framgår tydligt här:
https://www.ekeving.se/hg/WW2/1942/07/K ... Narvik.pdf
https://www.ekeving.se/hg/WW2/1942/09/N ... Narvik.pdf
https://www.ekeving.se/hg/WW2/1942/01/T ... rytare.pdf

Mvh Hans K

Delfin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2019, 21:29
Ort: Sverige

Re: Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av Delfin » 23 februari 2019, 16:07

Tackar för den infon!
M v h Delfin

Delfin
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2019, 21:29
Ort: Sverige

Re: Restauranger i Stockholm under 40-talet

Inlägg av Delfin » 7 mars 2019, 13:20

Betr var restaurang Beckasinen låg har jag nu fått svar från annat forum. Den låg på Biblioteksgatan.

Skriv svar