Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 13 februari 2019, 12:36

Det är S:t Florian, tror jag, i mittersta bilden - och jag antar att alla andra statyer eller skulpturer förevisar olika katolska skyddshelgon eller martyrer. Då måste vi följaktligen befinna oss i Polen eller möjligtvis i Litauen...

Det ser ut att vara kalksten - som kanske är den dominerande stenart i området...eller har jag fel och det är marmor?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 13 februari 2019, 15:06

Femtiotrean skrev:
13 februari 2019, 12:36
Det är S:t Florian, tror jag, i mittersta bilden - och jag antar att alla andra statyer eller skulpturer förevisar olika katolska skyddshelgon eller martyrer. Då måste vi följaktligen befinna oss i Polen eller möjligtvis i Litauen...

Det ser ut att vara kalksten - som kanske är den dominerande stenart i området...eller har jag fel och det är marmor?
Riktigt är katolska helgon, men inte i östra Europa utan i ett annat övervägande katolskt land. Vidare...figurerna som är 4-5 meter höga är huggna ur granit.

Även St Florian är inte riktigt - helgonet som vi ser var verksam i grannlandet, gav upphov till en flagga...och även namnet till ett cyklande racing team!
team.jpg
team.jpg (61.14 KiB) Visad 363 gånger

Ytterligare ett par av de i landskapet härligt inscenerade helgonen...
IMG_8908.jpg
IMG_8904.jpg

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 13 februari 2019, 21:35

Cykellagets dräkt är helt fråmmande, skorpionen på byxorna är Castellis, det italienska klädmärkets, logo.

Men om stenarten är granit, då tror jag att vi är i norra Europa. Katoliker finner man i Frankrike och granit hör hemma i Bretagne, där det viftas med svartvita flaggor under cykeltävlingar...

...och sen blir det en lite paus <googlande>
stpiran.png
stpiran.png (283.1 KiB) Visad 355 gånger
...met ett fullständigare svar är fortfarande på resande fot....

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 13 februari 2019, 21:55

team.jpg
team.jpg (8.89 KiB) Visad 351 gånger
Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 14 februari 2019, 11:35

Konstigt! Namnet på cykeltröjan är samma som namnet jag gav bilden i mitt inlägg tjugo minuter tidigare :roll:

Sankt Piran drunknade inte utan flöt från Irland till Cornwall med en kvarnsten runt halsen. Men vi befinner oss i Bretagne där han sedan juli förra året står staty. Han var den 100:e skulptur i en "site exceptionelle" som har under tio vuxit till ett populärt - över 300 000 besökare år 2017 - och av allt att bedöma ett mycket sevärt turistmål - och som enligt grundarens vision skall efter 50 år omfatta inte mindre än 1000 skulpturer av olika helgon.

Resan skedde med segelskepp, ångtåg och hästvagn - men också med modernare färdmedel - under stor jubel.

https://www.bosinver.co.uk/the-carving- ... -sculpture
https://www.cornwalllive.com/whats-on/s ... ce-1526244
https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 18560.html
https://www.brittanytourism.com/destina ... he-saints/
http://www.lavalleedessaints.com/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Vall%C3%A9e_des_Saints

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 14 februari 2019, 16:25

Femtiotrean skrev:
14 februari 2019, 11:35
Konstigt! Namnet på cykeltröjan är samma som namnet jag gav bilden i mitt inlägg tjugo minuter tidigare :roll:
Just det! Och svaret på den ursprungliga frågan - var vi är - klarade femtiotrean till slut också, La Vallee des Saints , inte långt från Saint-Malo i Bretagne och utan vidare en omväg värd om man är i krokarna. Vi var där i slutet av augusti förra året, strax efter det att arrangörerna invigt den 100de skulpturen, just St Piran. Kullen och området är stort, än så länge ingen risk för turistisk överbefolkning!

Varsågod nästa.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2019, 03:23

Vi skall inte gå över ån efter vatten utan vi söker en skulpturpark.

En park som är betydligt mindre till areal.
En park med ett avsevärt mindre antal skulpturer
En park med ett tema.

Som en gest mot eller en blinkning åt vår värd har jag vald just den här bilden:
gångart.png
gångart.png (482.02 KiB) Visad 316 gånger
Var befinner vi oss?
Vad heter parken?
Vad heter hästen?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2019, 04:11

finhäst.png
finhäst.png (810.81 KiB) Visad 297 gånger
Han - man får väl säga han? - är den enda hästen och det enda (icke-levande) djuret i parken, men hans staty står inte utanför temat. Bland konstverken finns nägra abstrakta skulpturer, men i alla andra avbildas eller porträtterats människor. Ytan är begränsad och konstverken som för närvarande är under femtio till antalet kan aldrig blir så många som i Bretagne, men antalet har vuxit genom både donationer och egna anskaffningar.

Parken skiljer sig från parken i föregående fråga i att den är inte belägen ute på landsbygden utan den ligger ganska vackert till vid en insjö i en medelstor stad. Den är inte heller så att säga en fristående sevärdhet utan egentligen en del av en anläggning, ett museum med samma tema som parken.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 19 februari 2019, 22:11

ännuenbild.png
ännuenbild.png (452.41 KiB) Visad 287 gånger
Bland konstnärerna finns både kända och okända namn. Botero, Chillida - och sen en holländare som har bott I Australien och lever i Frankrike som jag tycker är ganska duktig på hästskulpturer.

(Det är inte alldeles lätt att få gångarten se rätt och naturligt ut *och* att få hästen se konstnärligt rätt och harmoniskt ut. Det är inte riktigt samma sak när vi talar skulptur.

Ett konstverk där man har kanske inte lika bra lyckats med att fånga rörelse förevisar en människa med en boll:
konstigstaty.jpeg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 20 februari 2019, 20:56

enbesökare.png
belgiskkedja.png
belgiskkedja.png (729.01 KiB) Visad 272 gånger
Nu har ni sett fyra olika konstverk. Det finns förstås fler, men om ni vill se fler, så måste någon först ge mig ett rätt svar!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 20 februari 2019, 21:14

Då ger jag det... Visserligen aldrig varit där, men temat är idrott i alla dess former och orten är Lausanne vid Lac Leman i Schweiz. Olympiska museet med tillhörande park.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 20 februari 2019, 21:40

Alldeles rätt! Frågan är din.

Men hästen då?


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 21 februari 2019, 10:52

En park att besöka verkar det...

Vi tar ytterligare en staty, en människa den här gången...även om de något abstrakta formerna inte direkt antyder det...
DSC01530-2.jpg

Den står i ett hörn i en stad som är bekant för helt andra saker än just denna staty.

Vem är den porträtterade människan?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 22 februari 2019, 16:02

Det är en dam som skötte sitt yrke - mycket bra säger de flesta - under två världskrig...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 22 februari 2019, 17:34

Britannia?
Moder Svea?

Skriv svar