Efterskalv av VK1

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Efterskalv av VK1

Inlägg av sonderling » 19 november 2018, 18:17

Jag blev nyfiken på de frihetskrig och andra konflikter som uppstod efter VK2. Lite som vi kom in i denna tråd om 11nov.
viewtopic.php?f=32&t=47490&p=784093#p784093

Själv har jag mera haft koll på konflikten på Irland som deras frihetskrig 1919-1921 och påföljande inbördeskrig 22-23.
Och Rysslands inbördeskrig känner man ju till. Men konflikterna på Baltikum är det värre ställt med och vilka var de tyska "freikorps" egentligen? (Kommer alltid upp i litteratur om SS nästan som en föregångare.)

Så jag tänkte mig en tråd för dessa diskussioner.

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av pandersson2 » 20 november 2018, 08:32

I Tyskland rekryterade man frivilliga för att slåss för tyska intressen i Baltikum. De rekryterades med bland annat löften om mark i belöning. Ursprungligen slogs de mot bolsjevikerna men i takt med att bolsjevikerna försvagades övergick de till att bekämpa de baltiska styrkorna, främst i Lettland, som man deklarerade vara kommunister de med. Man allierade sig med Bermonts ryska styrkor och med motiveringen att bekämpa bolsjevikerna i Moskva attackerade man letterna i Riga för att skaffa sig hamnar.

Efter kriget delade Lettland inte ut jord till deltagarna med motiveringen att de kämpat mot Lettlands bildande.

Kopplingen till SS förstår jag inte. Är jämförelsen att SS organiserade frivilliga förband med icke-tyskar? Att de hade flera gemensamma mål med Tyskland anno 1941 stämmer dock.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av erep » 21 november 2018, 06:37

sonderling skrev:
19 november 2018, 18:17
Och Rysslands inbördeskrig känner man ju till. Men konflikterna på Baltikum är det värre ställt med och vilka var de tyska "freikorps" egentligen? (Kommer alltid upp i litteratur om SS nästan som en föregångare.)

Sonderling
Här är en wikiartikel på dem
https://en.wikipedia.org/wiki/Weimar_pa ... ary_groups
och en på Svarta Reichswehr
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Reichswehr

Svarta Reichswehr figurerar även i uppkommande tv-serien Babylon Berlin, som inte ännu visats i Sverige, men är på kommande
https://www.svd.se/babylon-berlin-stors ... ramasuccen
https://newrepublic.com/article/147053/ ... r-republic

Serien finns på https://arenan.yle.fi/1-3353076 men då behöver du VPN med server i Finland och så behöver du förstå tyska, eftersom textning finns bara på finska

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Schwemppa » 21 november 2018, 10:52

Babylon Berlin kan verkligen rekommenderas. :)

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/ ... vertagande

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av sonderling » 23 november 2018, 12:56

Tackar för länkarna!
Den där tv-serien verkar vara nått att se fram emot.

Kopplingen till SS ja det var ett tag sedan jag grottade ner mig i det där och plöjde böcker om SS (typ 90-talet) men har nått minne av att de (Freikorps) och andra paramilitära rörelser alltid togs upp som embryot till ja främst Waffen-SS, att många hade sitt ursprung där antar jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Markus Holst » 23 november 2018, 17:09

Kan det vara kopplingen irreguljär armé -> SS som folk försöker åstadkomma?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Amund » 23 november 2018, 17:20

Markus Holst skrev:
23 november 2018, 17:09
Kan det vara kopplingen irreguljär armé -> SS som folk försöker åstadkomma?
Det låter rimligt. Däremot är individkopplingen mellan frikårerna och SA betydligt starkare, Ernst Röhm, Franz Epp etc. SS personal var ofta för unga eller betydelselösa tiden strax efter VK1.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Amund » 23 november 2018, 17:35

pandersson2 skrev:
20 november 2018, 08:32
I Tyskland rekryterade man frivilliga för att slåss för tyska intressen i Baltikum. De rekryterades med bland annat löften om mark i belöning. Ursprungligen slogs de mot bolsjevikerna men i takt med att bolsjevikerna försvagades övergick de till att bekämpa de baltiska styrkorna, främst i Lettland, som man deklarerade vara kommunister de med.
Enligt nyligen avlidne Richard Pipes som av många betraktas som en av de främsta på området så var just letterna av någon anledning särskilt röda. Så här skrev han:
"Lettland hade en stark socialdemokratisk rörelse med antitysk inriktning. I förhållande till befolkningsantalet var letterna starkare representerade i bolsjevikpartiet än någon annan nationalitet. På grund av deras lojalitet tillät bolsjevikerna dem - som de enda ur gamla armén - att tjänstgöra i separata militära enheter".

Vad säger du Pandersson2 som kan Lettland - stämmer detta och hur ser man i så fall på det idag?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av pandersson2 » 23 november 2018, 19:43

Amund,
ett stort JA på frågan. De lettiska skyttebataljonerna var alla bolsjevistiska och var bland de första militära förbanden som stöttade. Lenin. Jag tror att de var avgörande för att bolsjevikerna skulle lyckats med sitt maktövertagande under den första kritiska tiden. De var helt enkelt ett av få stridsdugliga förband som fanns tillgängliga i kaoset.

Jag har läst att under striderna i Ukraina fanns det direktiv från den vita ledningen att partifunktionärer och letter skulle avrättas på plats. Några lettiska omringade enheter förintades till siste man.

Bolsjevikerna proklamerade Ett fritt Lettland inom ett fritt Ryssland. De vita proklamerade Återupprättandet av det Ryska kejsardömet. Tyskarna ville upprätta lydstater. Många letter såg bolsjevikerna som bästa möjligheten till ett Lettiskt självstyre. När bolsjevikerna senare invaderade Lettland sågs det som att hjältarna befriade landet från tyskarna. Senare blev det svår lojalitetskris då man mötte styrkor lojala mot Lettiska Republiken. Allteftersom Republiken stärktes så försvagades Sovjetrepubliken och många, även i ledande ställning, deserterade och bytte sida. Efter kriget så ingick det i fredsavtalet att de lettiska sovjetförbanden skulle avvecklas och de som så önskade repatrierades. Några i ledande ställning förvägrades, tex Jukums Vacietis, den förste sovjetiske överbefälhavaren. Senare avrättad liksom många av sina landsmän.

Letterna hade egna sovjetförband. Jag har en bok i ämnet, men det är en avhandling i sig att skriva om det. Min svärfar har ett ryskt verk i ett tiotal band skriven av exilryssar och hävdar att det är många letter som nämns. Skall se om jag hittar namnet, kan man ryska så är det ett fantastiskt verk men det har vad jag vet inte översatts.

Grunderna till den starka lettiska bolsjevismen låg i nationalismen. Det enda lettiska parti som existerade ursprungligen var socialdemokratin. Efter revolutionen 1905 så stärktes antipatierna mot tyskarna och man såg bolsjevikernas tankar separata sovjetrepubliker som bättre än tyskstyrda områden inom kejsardömet. Hade bolsjevikerna varit kompetenta och styrt sina erövrade områden i positiv riktning hade man haft ett stort förtroendekapital. Nu drabbades man av lokala bondeuppror som motsatte sig avrättningarna och konfiskationerna. Under inbördeskriget försköts sympatierna från bolsjevikerna till republiken. Tyskarna var fienden hela tiden.

I dagsläget ser man på letterna i sovjetisk tjänst som huvudsakligen nationalister som utnyttjades av Sovjetunionen som fick betala ett högt pris för sin lojalitet mot staten. Vissa ser man på som bolsjeviker. Tyskfientligheten kvarstod i landet och när Tyskland invaderade Sovjetunionen så rekryterades frivilliga från de letter som deporterats med stor framgång till lettiska sovjetiska förband.

En bild på monumentet till skytteförbandens minne. Uppfört under sovjettiden. Lettland har lagt till en skylt som tillägnar monumentet till dem som var både i kejsardömets och sovjetrysslands tjänst. Tidigare var det enbart tillägnat de sistnämnda. Står utanför ockupationsmuseet.
Bild

Edit tipsar om en tråd jag startade för ett decennium sedan i ämnet.
viewtopic.php?f=32&t=27150

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Amund » 23 november 2018, 21:57

Stort tack Pandersson2! :) Läste igenom din gamla tråd som du länkade till och den ger en mycket intressant och okänd bild av kaoset efter VK1. Helt plötsligt behövde människor välja sida och jag tror de flesta valde den sida som alla andra i deras grupp valde.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av pandersson2 » 24 november 2018, 03:39

Amuns,
nog var det kaotisk alltid.Något som få känner till är hur nationalismen påverkade. Bolsjevikerna var för ett självstyre inom en union, den vita sidan var emot självbestämmande. Bäst illustrerat med hur letter och tjecker möts i strider i Kazan där båda har som mål att få självstyre.

Jukums Vacietis skall ha förklarat att en huvuanledning var att Sovjetryssland var den enda sida som tillät bildandet av lettiska militära enheter.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Der Löwe » 25 november 2018, 12:24

Borde inte kopplingen freikorps -SA vara tydligare? SS började ju som en extremt liten elit inom den nazistiska rörelsen? SA var mer som en "oformlig massa" som en gatans armé.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Hans » 25 november 2018, 12:51

Denna tråd utan att nämna den tjeckoslovakiska legionen vore fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Czechoslovak_Legion

Bild
https://www.amazon.com/Czech-Slovak-Leg ... 0786465719

Boken rekommenderas varmt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av sonderling » 25 november 2018, 15:55

https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Army_(Poland)

Jag håller på och läser lite om de här. Mest för att man kanske kan anväda sina airfix gubbar French ww1 soldiers till nått i framtiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Efterskalv av VK1

Inlägg av Hans » 25 november 2018, 15:57

Då har jag en till bok för dig:

Bild
https://www.amazon.com/Warsaw-1920-Adam ... 0007225539

MVH

Hans

Skriv svar