Montenegro

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Montenegro

Inlägg av Hans » 7 augusti 2015, 18:18

Jag kanske hamnar där mot slutet av augusti. Alla tips om var man bedriver dryckenskap och skörlevnad samt utspisning emottages tacksamt. Men om jag vill vila upp mig med lite krigsmatrielhistoriecentriska saker, vad gör jag då? Hittade bara två båtmaffiagrejer vid en snabb trål,
http://www.tripadvisor.com/Attractions- ... negro.html

Tackar på förhand.

MVH

Hans

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Montenegro

Inlägg av unmo300 » 8 augusti 2015, 00:22

Spenderade några månader som airfield monitor i Podgorica før drygt tjugo år sedan, så minnet har bleknat något. Kotor var iaf en trevlig plats.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Montenegro

Inlägg av varjag » 9 augusti 2015, 13:01

Hans skrev:Hittade bara två båtmaffiagrejer vid en snabb trål,
http://www.tripadvisor.com/Attractions- ... negro.html

Tackar på förhand.
Jamen det - låter ju lovande = lukt av Civilisation..... :)
Montenegro...Hmmm Negerbergen - ett sånt där ''land'' som jag måste googla på - för att hitta't - :lol:

Kolla in storleken på deras armé - dom har landgränser till Kroatien, Bosnien, Serbien och Albanien........ :roll:

Såna brukar inte ''vara'' länge....men, ambitionerna finns -

''Montenegro also is a candidate for joining the European Union[9] and NATO.[10]''

áve a good time!, Varjag

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Montenegro

Inlägg av unmo300 » 11 augusti 2015, 13:46

a.k.a. the Grand Duchy of Pontevedro.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Montenegro

Inlägg av Amund » 3 november 2018, 18:18

Var där på vandring i oktober och blev inte besviken. Var mest i norra delen och naturen är helt fantastisk. Blev förvånad över namn som Franz-fästningen eller liknande men norra delen hörde till Österrike när VK1 bröt ut så det fick en naturlig förklaring. I övrigt betraktar jag landet som kidnappat av Väst och NATO:
*Man har Euro som valuta utan att ens vara medlem i EU.
*Ryssar, ryssar, ukrainare och serber (och en del tyskar förstås) utgör de utländska besökarna.
*Fick uppfattningen att man är starkt östorienterad trots Euron och NATO-medlemskap.

Hursomhelst ett MYCKET trevligt folk med stor gästfrihet och med ett inte alltför uppskruvat turismtempo. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Montenegro

Inlägg av Hans » 4 november 2018, 14:28

Förbaskade karlslok, var är bilderna?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Montenegro

Inlägg av Amund » 10 november 2018, 09:28

Hans skrev:
4 november 2018, 14:28
Förbaskade karlslok, var är bilderna?

MVH

Hans
Sorry Hans :) - det blev inte så många bilder och definitivt inga särskilt (militär)historiska. Slänger väl in några då i alla fall som visar vilket vackert land det är. Och inte behöver man törsta ihjäl heller i det här landet, utbudet av dryck är enormt. :D Tempot är lågt så man känner sig nästan som hemma i Norrland - En pärla helt enkelt som fortfarande är oexploaterat.
Kotor.jpg
Kotor uppifrån.jpg
Budva.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Montenegro

Inlägg av Hans » 10 november 2018, 11:29

Tack Amund.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Montenegro

Inlägg av Amund » 10 november 2018, 16:39

Kan tillägga att bilden i mitten visar österrikiskt område före och under VK1. Det vara bara längst nere i söder i staden Antivari (Bar) som landet då hade hamn. Fästningen Franz Josef som jag skrev om nedan fanns utanför Kotor.

Nu har Kina tyvärr satt klorna ekonomiskt i landet genom att låna ut pengar och bygga (kinesisk arbetskraft )en överdimensionerad motorväg genom den svårbyggda terrängen till Serbien. Detta har satt landet i en mycket svår sits och man har redan tvingats dra ned på offentliga utgifter samt höja skatterna - och ändå är motorvägen som inte behövs långt ifrån klar. Det luktar korruption i kombination med kinesisk ekonomisk imperialism.

https://www.reuters.com/article/us-chin ... SKBN1K60QX

Skriv svar