Lokalpatriotism

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av Davian » 29 juli 2018, 20:01

Apropå västgötaskolan. Jag var i diskussion med en västgötsk lokalpatriot från Skaraborg. Det var intressant. Bland annat fick jag lära mig att det var uppsalaskolan, Rudbeck och den förljugna statsmakten i Öst som var ansvariga för att kollektivtrafiken är dålig i Skaraborg med omnejd. Det berodde på att ÖstSverige har förtryckt Västergötland och förnekat dem deras plats som Sveriges ursprung och därför har inga turister kommit dit vilket har gett för lite intäkter så bussarna är dåliga.

Bara så ni vet!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av tyskaorden » 29 juli 2018, 21:43

Haha en del kan då verkligen få till det.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av Davian » 30 juli 2018, 15:41

För övrigt är det väl rätt rimligt att anta att ett område som haft kontakt med kristna England under 100-150år eller nåt även blivit kristna. Rätt många kristna kidnappades nog under räderna om inte annat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av Markus Holst » 30 juli 2018, 15:59

Davian skrev:
29 juli 2018, 20:01
Apropå västgötaskolan. Jag var i diskussion med en västgötsk lokalpatriot från Skaraborg. Det var intressant. Bland annat fick jag lära mig att det var uppsalaskolan, Rudbeck och den förljugna statsmakten i Öst som var ansvariga för att kollektivtrafiken är dålig i Skaraborg med omnejd. Det berodde på att ÖstSverige har förtryckt Västergötland och förnekat dem deras plats som Sveriges ursprung och därför har inga turister kommit dit vilket har gett för lite intäkter så bussarna är dåliga.

Bara så ni vet!
Under en lång bilfärd till Gävle där jag passerade Skarabrogs centrala delar roade jag mig med att författa ett uppviglande tal om att vi borde återupprätta den västgötska monarkin. Talet skulle hållas under "studentikosa" former inför det medeltids-sällskap jag umgicks med där uppe, även om det inte var medeltids-tema på sammankomsten utan rid-dito.

Efter några mil lade jag skamset ned projektet. Ju mer jag roade mig, desto mera "övernationalistiskt" blev talet och jag kände mig som dem Pappa lämnade Tyskland för att slippa.

Lokalpatriotism är svårt.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av Davian » 30 juli 2018, 23:19

Nåt jag märkte med den här personen jag pratade med var att han tyckte/trodde att götar är en spridd identitet. Jag var tvungen att säga till på skarpen när han la in Öland, Småland osv i götar, att det finns fan inte en smålänning som ser sig som en göte. Inte en ölänning eller bleking heller. Tvärtom är det rätt många i småland och blekinge som är kvar i folklanden. Jag är virde, smålänning och svensk. Inte nån sleten göte inte :p

nej men för att bli allvarlig igen. Lokapatriotism tycker jag bättre om än vanliga eftersom ofta gör man den med glimten i ögat och inte på så stort allvar. Det kan tvärtom vara ganska charmigt. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Lokalpatriotism

Inlägg av Markus Holst » 30 juli 2018, 23:25

Vi har ju lärt oss att Sverige består av tre delar: Götaland, Svealand och Norrland. Därför är det nog mången av oss västgötar som klumpar in alla i Götaland som götar. Men jag skulle nog aldrig själv identifiera mig som göte, jag är västgöte. Därför vet jag att sje-ljud bland annat kan stavas med stg.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av mrsund » 31 juli 2018, 08:22

Markus Holst skrev:
30 juli 2018, 23:25
Vi har ju lärt oss att Sverige består av tre delar: Götaland, Svealand och Norrland. Därför är det nog mången av oss västgötar som klumpar in alla i Götaland som götar. Men jag skulle nog aldrig själv identifiera mig som göte, jag är västgöte. Därför vet jag att sje-ljud bland annat kan stavas med stg.
Bara ni inte räknar in Skåne i de tre delarna så är jag nöjd. :wink:

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av pandersson2 » 31 juli 2018, 09:09

mrsund,

det framgick väl tydligt att Skåne inte inräknades i Götaland.
Sverige består av tre delar: Götaland, Svealand och Norrland

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av Markus Holst » 31 juli 2018, 09:29

Jag berättade för en gammal bonde utanför Kungsbacka att en del forskare ansåg att han bodde i Skåneland och pratade Skånska. Han hävdade att de hade fel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Lokalpatriotism

Inlägg av Markus Holst » 31 juli 2018, 09:40

Det är intressant hur man identifierar sig i olika delar av landet. I en del områden är man stoltare över sitt landskap/stad/annat än på andra ställen. I Skåne och Dalarna hälsar man besökare med "Välkommen till [landskapet]". Jag gissar att man gör samma sak på Gotland och kanske i Värmland? Men aldrig att jag spontant skulle säga "Välkommen till Västergötland" när jag får besök? Jag hälsar välkommen till min gård.

Är det i randområdena man är lokalpatriotiska?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Dag Stålsjö hade delvis rätt

Inlägg av mrsund » 31 juli 2018, 09:48

pandersson2 skrev:
31 juli 2018, 09:09
mrsund,

det framgick väl tydligt att Skåne inte inräknades i Götaland.
Sverige består av tre delar: Götaland, Svealand och Norrland
Sorry, min Svenska är inte den bästa haha

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Lokalpatriotism

Inlägg av Amund » 31 juli 2018, 09:53

Markus Holst skrev:
31 juli 2018, 09:40
Är det i randområdena man är lokalpatriotiska?
Eller i landskap med historisk särart på något sätt?
Skåningar verkar väldigt noggranna med sin historiska särställning.
Dalmasarna har sin Gustav Vasas skidresa, midsommarfirande vid Siljan och Dalupproret. Lite av att de är Sveriges vagga?
Jämtarna har varit norskt så länge och ingen utifrån begriper deras dialekt. En klar särart.
Gotlänningar har hög status på något sätt. Mycket historia

Vi andra är liksom utfyllnad. :) Det historiska med Västerbotten som jag kommer på är att det fanns ett regemente i Poltava och att Sveriges sista krig skedde här, och det gick ju inte så bra. :(

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Lokalpatriotism

Inlägg av mrsund » 31 juli 2018, 09:58

Markus Holst skrev:
31 juli 2018, 09:40
Det är intressant hur man identifierar sig i olika delar av landet. I en del områden är man stoltare över sitt landskap/stad/annat än på andra ställen. I Skåne och Dalarna hälsar man besökare med "Välkommen till [landskapet]". Jag gissar att man gör samma sak på Gotland och kanske i Värmland? Men aldrig att jag spontant skulle säga "Välkommen till Västergötland" när jag får besök? Jag hälsar välkommen till min gård.

Är det i randområdena man är lokalpatriotiska?

Får jag besök, så säger jag nog bara välkommen, när något ofattbart (politiskt) som inträffar säger jag välkommen till Sverige, när jag är riktigt gnällig så önskar jag att vi fortfarande tillhörde Danmark, När det väl gäller, så är jag väldigt nationalistisk av mig och vill rycka ut och försvara Kungen, samtidigt som jag inser att jag inte är krigsplacerad längre.
Helst av allt vill jag ha en Nordisk Union där Sverige har så lite att säga till om som möjligt.

Lokalpatriotism har också en förmåga att gå väldigt långt, landskap, län, bygd, stad, stadsdel, kvarter, gata, till vårt eget lilla hus.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Lokalpatriotism

Inlägg av pandersson2 » 31 juli 2018, 10:25

Markus Holst,

man brukar väl inte räkna in Kungsbacka i de skåneinfluerade delarna. Södra delarna av Halland är mer besläktade med skånskan medan de övre delarna riktas mot västgötska. Vilka forskare vill draga gränsen så långt norrut?

Detso längre från centrum desto mindre gemensamt med centralmakten är väl en grundregel. Tycker dock inte det direkt kan sammankopplas med lokalpatriotism. De flesta ställen är lokalpatriotiska, oftast i motsatförhållande till Stockholm.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Lokalpatriotism

Inlägg av Der Löwe » 31 juli 2018, 19:08

På tal om lokalpatriotism.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mas

Dalarna var för Stockholmseliten tillsammans med skärgården något av deras främsta kontakt med "landet". Dalkarlar och kullor gick till Stockholm för att arbeta då det inte fanns jordbruksarbete under vintrarna. Dalarna betraktades som gammaldags och genuint. Detta användes även under beredskapen för att spegla det äkta Sverige, en landsbygd som i tidens strömningar sågs som något eftertraktat och rent.
http://www.filmarkivet.se/movies/midsommarminnen/
För egen del är ju Gustav Wasamyterna och historierna en levande del. Att besöka huset där Gustav enligt sägnen ska ha hoppat ut från dasset på andra våningen och att ha sett "sjumilaskogen" där danskarna gav upp sökandet är något som jag växt upp med.

Skriv svar