Quiz: Finlands historia

Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Amund » 6 juli 2018, 14:27

Tack alla för era klarlägganden, det uppskattas när man får respons och bekräftelser från de som vet. :)

Då kör jag en till kanske enklare fråga för att hålla igång tråden:

Var och när utspelar sig denna filmbild..?
Filmbild.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 juli 2018, 14:34

Schwemppa skrev:
5 juli 2018, 23:55
Amund skrev:
3 juli 2018, 07:44
Skvaller: Om jag förstått rätt stod ambassadör Hallamas fru Anita VÄLDIGT nära Kekkonen.
Jo, det var väl mer eller mindre en offentlig hemlighet. På den tiden visste även skvallerpressen sin plats, så ingen tidning skrev en rad om dylikt, naturligtvis. :)
:D Egentligen borde man starta en tråd om varför pressen var så lydiga på den tiden, var det en allmän moralnivå eller helt enkelt någon form av vänskapskorruption? Brittiska tidningar var väl föregångare med om jag inte minns fel. Vill även minnas att det helt enkelt ansågs opassande att skriva ofördelaktigt om maktens företrädare, lågt och omoraliskt på något sätt.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 6 juli 2018, 18:07

Amund skrev:
6 juli 2018, 14:27
Tack alla för era klarlägganden, det uppskattas när man får respons och bekräftelser från de som vet. :)

Då kör jag en till kanske enklare fråga för att hålla igång tråden:

Var och när utspelar sig denna filmbild..?
Filmen heter Laukaus Kyproksessa, på svenska Ett skott på Cypern, från 1965.

En flop som film och handlingen har att göra med finska FN-fredsbevarande soldater på Cypern. Åke Lindman regisserar och spelar fältväbel Onni Lintula som förälskar sig i en lokal ung dam.

Bild

https://www.imdb.com/title/tt0137906/

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 juli 2018, 20:05

Rätt! :) Märks det att jag läst på lite om finskt 60-tal? Frågan till Erep - varsågod!

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 7 juli 2018, 00:41

Amund skrev:
6 juli 2018, 20:05
Rätt! :) Märks det att jag läst på lite om finskt 60-tal? Frågan till Erep - varsågod!
Tack!

Jag medger att jag nog var tvungen att lite se mig om på interwebs trots att filmen visats på Arenan 2014.

Åke Lindman var ju jänge standardskurken inom finsk film och att ha honom som hjälte var lite av en anomali. Han var dock en framstående fotbollspelare i sin ungdom och spelade i finska landslaget 1952. Han fick t.o.m. ett erbjudande från en Premier League klubb, men tackade nej för att bli skådespelare.

Jag återkommer.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 7 juli 2018, 02:09

Vi söker en man som inte startade ett företag, men han fick det att blomstra och numera har det internationellt mera än 50 000 anställda.
en man.jpg
en man.jpg (4.93 KiB) Visad 502 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 7 juli 2018, 10:12

Hoppas att Kones aktiekurs inte går upp och ned lika mycket som företagets produkter (hissar). :D

Harald Herlin..?

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 7 juli 2018, 16:26

Stämmer.

Han köpte en liten mekanisk verkstad och nu är det ett multinationellt bolag med 50 000 anställda, men dessutom har ju bolaget delats och Konecranes med 10 000 anställda lever sitt eget liv sedan 1994.

Amund åker upp eller ner

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 7 juli 2018, 20:03

Tack Erep, över 50000 anställda är ganska många även internationellt sett.

Jag tar ytterligare en Kekkonenfråga: I samband med Notkrisen 1961 klargjorde han i Novosibirsk att Finlands neutralitet håller för alla situationer. I februari 1965 besöker han Moskva och får där av Mikojan veta att ryssarna är oroliga för ett visst NATO-projekt och hur Finland ska ställa sig till detta.
Ett tidigare tillfälle.jpg

Detta föranleder Kekkonen att hålla ett tal där en av formuleringarna får de svenska säkerhetsanalytikerna att gå i taket, det är en passus i talet lyder att Finlands neutralitet är realistisk endast under förutsättning att freden i Europa bevaras. Den mest pessimistiska tolkningen man gjorde i Stockholm var att Finland i händelse av att ett storkrig bryter ut därmed valt sida.

Vad var det för NATO-projekt som oroade ryssarna och som föranledde Kekkonens snirklande neutralitetsförklaringar..?

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 8 juli 2018, 17:03

Det var frågan om MLF, d.v.s. en plan på att Europa skulle ha haft en flotta bestyckade med kärnvapen, där ytfartygen (det var bara frågan om ytfartyg) skulle ha varit bemannade med personal från olika Nato-länder och att fartygen inte skulle vara under nationell flagg, utan Nato-flagg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multilateral_Force

Kekkonens diskussion med Mikojan finns återgiven (på finska) här :
http://www.kylmasota.fi/fi/index.php/aj ... uussa-1965

Mikojan jävlas ju även här med att hänvisa till en rysk skröna om att tschunan (finnen) är lånngsam och har svårt att förstå saker
Mikojan : Haluaisin esittää Suomen klubin jäsenelle (tarkoittaa Kekkosta, P.V.) erään kysymyksen. Tunnettu NATO:n monenkeskisten ydinasevoimien muodostamista koskeva suunnitelma on laadittu, jotta Länsi-Saksa pääsisi käsiksi ydinaseisiin. Tätä suunnitelmaa vastaan ovat esittäneet kantansa Ranska, Norja, Tanska ja Turkki. Tiedämme kyllä, että suomalaiset miettivät asioita kauan, mutta haluaisin nyt kysyä, kuinka kauan suomalaiset vielä tuumivat, jotta he, muistaen myös ystävyys- ja avunantosopimuksemme, tulisivat Tanskan ja Norjan kannalle.

Presidentti (Kekkonen, P.V.): En anna vastausta ainakaan ennen huomista; ehkä en vielä silloinkaan.
“Mikojan : Jag skulle önska att ställa en fråga åt medlemmen av Finlands klubb (hänvisar till Kekkonen, P.V.). Den välkända NATO:s plan om multilaterala kärnvapenkrafter är uppgjord för att Väst-Tyskland skulle få sina händer på kärnvapen. Mot denna plan har Frankrike, Norge Danmark och Turkiet uttalat sig. Vi vet nog att finländarna funderar på ärenden längen, men jag skulle nu önska fråga hur länge finländarna ännu väntar, för att, med beaktande också vår pakt om vänskap och bistånd, skulle komma till samma slutsats som Danmark och Norge.

President (Kekkonen, P.V.): Jag ger inte mitt svat åtminstone före imorgon; kanske inte ens då.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 juli 2018, 17:55

erep skrev:
8 juli 2018, 17:03
Det var frågan om MLF, d.v.s. en plan på att Europa skulle ha haft en flotta bestyckade med kärnvapen, där ytfartygen (det var bara frågan om ytfartyg) skulle ha varit bemannade med personal från olika Nato-länder och att fartygen inte skulle vara under nationell flagg, utan Nato-flagg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multilateral_Force

Kekkonens diskussion med Mikojan finns återgiven (på finska) här :
http://www.kylmasota.fi/fi/index.php/aj ... uussa-1965

Mikojan jävlas ju även här med att hänvisa till en rysk skröna om att tschunan (finnen) är lånngsam och har svårt att förstå saker
Mikojan : Haluaisin esittää Suomen klubin jäsenelle (tarkoittaa Kekkosta, P.V.) erään kysymyksen. Tunnettu NATO:n monenkeskisten ydinasevoimien muodostamista koskeva suunnitelma on laadittu, jotta Länsi-Saksa pääsisi käsiksi ydinaseisiin. Tätä suunnitelmaa vastaan ovat esittäneet kantansa Ranska, Norja, Tanska ja Turkki. Tiedämme kyllä, että suomalaiset miettivät asioita kauan, mutta haluaisin nyt kysyä, kuinka kauan suomalaiset vielä tuumivat, jotta he, muistaen myös ystävyys- ja avunantosopimuksemme, tulisivat Tanskan ja Norjan kannalle.

Presidentti (Kekkonen, P.V.): En anna vastausta ainakaan ennen huomista; ehkä en vielä silloinkaan.
“Mikojan : Jag skulle önska att ställa en fråga åt medlemmen av Finlands klubb (hänvisar till Kekkonen, P.V.). Den välkända NATO:s plan om multilaterala kärnvapenkrafter är uppgjord för att Väst-Tyskland skulle få sina händer på kärnvapen. Mot denna plan har Frankrike, Norge Danmark och Turkiet uttalat sig. Vi vet nog att finländarna funderar på ärenden längen, men jag skulle nu önska fråga hur länge finländarna ännu väntar, för att, med beaktande också vår pakt om vänskap och bistånd, skulle komma till samma slutsats som Danmark och Norge.

President (Kekkonen, P.V.): Jag ger inte mitt svat åtminstone före imorgon; kanske inte ens då.
Suveränt svar Erep! :D Trodde att den här frågan skulle bli för krånglig.

Sveriges Moskvaambassadör kontaktade sin finländske kollega Jorma Vanamo som bekräftade att om MLF blev verklighet så skulle Sovjetunionen i värsta fall skrida till motaktion. Enligt 1948 års avtal verkar Tyskland ha varit knäckfrågan - om även Västtyska örlogsfartyg försetts med kärnstridsspetsar så skulle det ha stridit mot 1948-års avtal - och Finland hade då inte kunnat handla på annat sätt enligt Vanamo.

* USA skulle fortfarande ha behållit kontrollen över stridsspetsarna.

Ereps välförtjänta fråga - varsågod! :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 8 juli 2018, 18:45

Amund skrev:
8 juli 2018, 17:55

Suveränt svar Erep! :D Trodde att den här frågan skulle bli för krånglig.

Sveriges Moskvaambassadör kontaktade sin finländske kollega Jorma Vanamo som bekräftade att om MLF blev verklighet så skulle Sovjetunionen i värsta fall skrida till motaktion. Enligt 1948 års avtal verkar Tyskland ha varit knäckfrågan - om även Västtyska örlogsfartyg försetts med kärnstridsspetsar så skulle det ha stridit mot 1948-års avtal - och Finland hade då inte kunnat handla på annat sätt enligt Vanamo.

* USA skulle fortfarande ha behållit kontrollen över stridsspetsarna.

Ereps välförtjänta fråga - varsågod! :)
Tack, men det inte kunde jag det utan att göra några sökningar. Där är lite lättare när man kan söka på språket det handlar om.

Ambassadörer har ju en tendens att förklara vad hemlandet gör och VSB-paktens militära sida handlade ju om att försvara Finland, inte Sovjetunionen mot ett påbörjat eller hotande anfall från Tyskland eller en stat allierad med Tyskland.

Moskva bjöd ju på ett liknande avtal åt Finland som för sina satellitter, men Paasikivi skrev ju avtalet om och när det man hade en festmiddag för undrtecknandet i Moskva, skålade Molotov för "den kanske aktivaste deltagaren i förhandlingarna, som dock inte är närvarande här, nämligen her Paasikivi", till vilket Kekkonen anmärkte att "avtalet är ju Paasikivis diktat".

Finland höll alltid fast i att behovet för gemensamma konsultationer enligt avtalet, skall bekräftas av båda parterna, vilket betydde att Moskva inte bara skulle ha behövt anmält att "nu behövs konsultationer". Det har sagts, att finsk utrikespolitik under det kalla kriget gisk ut på att inte hamna i konsultationer.

Kekkonen ansåg sig vara en kraft för freden under hela sin tid som president, men när han blev äldre, blev han också mjukare mot Sovjet, och hårdare inkikespolitiskt. En sann autoritär.

Men nog om män som såg sig som fredskämpar.

Jag söker en anti-kommunist som ledde en exekutionslputon i den mogna åldern av 17. Mera tips följer om ingen vet redan nu.

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 9 juli 2018, 00:44

17 åringen: Urho Kaleva Kekkonen.

mvh

Esa K

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 9 juli 2018, 14:26

Esa K skrev:
9 juli 2018, 00:44
17 åringen: Urho Kaleva Kekkonen.

mvh

Esa K
Stämmer, enligt Kekkonen som redan deltagit i ett antal strider som medlem av Kajana skyddskår, blev han beodrad på Fredrikshamn torg, av en jägare (en av de som fått militärutbildning i Tyskland) att komma med, när ett tiotal röda fördes vidare. Enligt Kekkonen förstod han snart att det var fråga om en exekution. Han blev vidare beodrad att leda exekutionen.

Kekkonen är andra från vänster i denna bild som tagis i april-maj 1918
Bild

Senare verkade ju han inom den Detektiva centralpolisen, d.v.s. finska hemliga polisen som en detektiv. Inom kommunistkretsar hade han ett rykte av att vara hårdhänt i förhör, d.v.s. misshandla den förhörda. Han var på 1930-talet en extrem finsknationalist som motverkade svenskan och han hörde till Akademiska Karelen Sällskapet, d.v.s. ett sällskap som verkade för Stor-Finland

I riksdagens utrikesutskott motsatte han sig i mars 1940 att man skulle godkänna Moskvafreden, som avslutade vinterkriget. Först 1944 omformade han sitt tänkande till att stryka Sovjet-Ryssland medhårs.

Esa K fortsätter

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 juli 2018, 18:21

Ursäkta en liten bifråga, vilken Kekkonenbiografi (och som finns översatt till svenska) anser ni vara den bästa? Känner för att läsa en. :)

Låst