Då kör jag en till kanske enklare fråga för att hålla igång tråden:
Var och när utspelar sig denna filmbild..?
Filmen heter Laukaus Kyproksessa, på svenska Ett skott på Cypern, från 1965.

Tack!
Mikojan : Haluaisin esittää Suomen klubin jäsenelle (tarkoittaa Kekkosta, P.V.) erään kysymyksen. Tunnettu NATO:n monenkeskisten ydinasevoimien muodostamista koskeva suunnitelma on laadittu, jotta Länsi-Saksa pääsisi käsiksi ydinaseisiin. Tätä suunnitelmaa vastaan ovat esittäneet kantansa Ranska, Norja, Tanska ja Turkki. Tiedämme kyllä, että suomalaiset miettivät asioita kauan, mutta haluaisin nyt kysyä, kuinka kauan suomalaiset vielä tuumivat, jotta he, muistaen myös ystävyys- ja avunantosopimuksemme, tulisivat Tanskan ja Norjan kannalle.
Presidentti (Kekkonen, P.V.): En anna vastausta ainakaan ennen huomista; ehkä en vielä silloinkaan.
“Mikojan : Jag skulle önska att ställa en fråga åt medlemmen av Finlands klubb (hänvisar till Kekkonen, P.V.). Den välkända NATO:s plan om multilaterala kärnvapenkrafter är uppgjord för att Väst-Tyskland skulle få sina händer på kärnvapen. Mot denna plan har Frankrike, Norge Danmark och Turkiet uttalat sig. Vi vet nog att finländarna funderar på ärenden längen, men jag skulle nu önska fråga hur länge finländarna ännu väntar, för att, med beaktande också vår pakt om vänskap och bistånd, skulle komma till samma slutsats som Danmark och Norge.
President (Kekkonen, P.V.): Jag ger inte mitt svat åtminstone före imorgon; kanske inte ens då.
Suveränt svar Erep!erep skrev: ↑8 juli 2018, 17:03Det var frågan om MLF, d.v.s. en plan på att Europa skulle ha haft en flotta bestyckade med kärnvapen, där ytfartygen (det var bara frågan om ytfartyg) skulle ha varit bemannade med personal från olika Nato-länder och att fartygen inte skulle vara under nationell flagg, utan Nato-flagg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Multilateral_Force
Kekkonens diskussion med Mikojan finns återgiven (på finska) här :
http://www.kylmasota.fi/fi/index.php/aj ... uussa-1965
Mikojan jävlas ju även här med att hänvisa till en rysk skröna om att tschunan (finnen) är lånngsam och har svårt att förstå saker
Mikojan : Haluaisin esittää Suomen klubin jäsenelle (tarkoittaa Kekkosta, P.V.) erään kysymyksen. Tunnettu NATO:n monenkeskisten ydinasevoimien muodostamista koskeva suunnitelma on laadittu, jotta Länsi-Saksa pääsisi käsiksi ydinaseisiin. Tätä suunnitelmaa vastaan ovat esittäneet kantansa Ranska, Norja, Tanska ja Turkki. Tiedämme kyllä, että suomalaiset miettivät asioita kauan, mutta haluaisin nyt kysyä, kuinka kauan suomalaiset vielä tuumivat, jotta he, muistaen myös ystävyys- ja avunantosopimuksemme, tulisivat Tanskan ja Norjan kannalle.
Presidentti (Kekkonen, P.V.): En anna vastausta ainakaan ennen huomista; ehkä en vielä silloinkaan.“Mikojan : Jag skulle önska att ställa en fråga åt medlemmen av Finlands klubb (hänvisar till Kekkonen, P.V.). Den välkända NATO:s plan om multilaterala kärnvapenkrafter är uppgjord för att Väst-Tyskland skulle få sina händer på kärnvapen. Mot denna plan har Frankrike, Norge Danmark och Turkiet uttalat sig. Vi vet nog att finländarna funderar på ärenden längen, men jag skulle nu önska fråga hur länge finländarna ännu väntar, för att, med beaktande också vår pakt om vänskap och bistånd, skulle komma till samma slutsats som Danmark och Norge.
President (Kekkonen, P.V.): Jag ger inte mitt svat åtminstone före imorgon; kanske inte ens då.
Tack, men det inte kunde jag det utan att göra några sökningar. Där är lite lättare när man kan söka på språket det handlar om.Amund skrev: ↑8 juli 2018, 17:55
Suveränt svar Erep!Trodde att den här frågan skulle bli för krånglig.
Sveriges Moskvaambassadör kontaktade sin finländske kollega Jorma Vanamo som bekräftade att om MLF blev verklighet så skulle Sovjetunionen i värsta fall skrida till motaktion. Enligt 1948 års avtal verkar Tyskland ha varit knäckfrågan - om även Västtyska örlogsfartyg försetts med kärnstridsspetsar så skulle det ha stridit mot 1948-års avtal - och Finland hade då inte kunnat handla på annat sätt enligt Vanamo.
* USA skulle fortfarande ha behållit kontrollen över stridsspetsarna.
Ereps välförtjänta fråga - varsågod!![]()
Stämmer, enligt Kekkonen som redan deltagit i ett antal strider som medlem av Kajana skyddskår, blev han beodrad på Fredrikshamn torg, av en jägare (en av de som fått militärutbildning i Tyskland) att komma med, när ett tiotal röda fördes vidare. Enligt Kekkonen förstod han snart att det var fråga om en exekution. Han blev vidare beodrad att leda exekutionen.