Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2018, 23:03

Jag hörde gammelsvenskby-gamlingarna prata svenska i något tv-program där Alice Bah besökte dem. Vad jag minns så uttalade de pluraländelserna på verben.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 juli 2018, 23:38

Sofibiblioteket i Uppsala och den institution som bl a forskar på ortnamnen.

Stefan

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Celtmists » 3 juli 2018, 14:19

Det är jätte interessant tacka !! Har du ingen länkar till de radio inspelningar eller någonting annat ? :) Har du förstott något ?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av currahee » 3 juli 2018, 15:41

Det är bara att gå in på Youtube och googla på "gammelsvenskby"

https://www.youtube.com/results?search_ ... elsvenskby

/ currahee

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Sarvi » 3 juli 2018, 18:46

Jag tror inte det finns några bevarade äldre inspelningar på svenska än de från början av 1900-talet:

http://www.ljudminnen.se/9.htm

Edisons fonograf fanns kommersiellt tillgänglig först från år 1890 (även om den uppfanns 1877) så mycket tidigare än så lär det inte finnas något autentiskt bevarat.

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Celtmists » 3 juli 2018, 21:27

Gammelsvenskby var äldig intressant. Jag förstått en del av den damer, särskilt det kvinna med en dåligt rygg också det kvinna som var skickade till Siberien. Så tro jag att teoretetisk deras språk kanske kunde ha varit den samma som var pratad i den 1700 talet i Sverige ?

Särskilt deras dialekt som var kanske närast till Stockholmska eller....?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juli 2018, 02:25

Länken dit är www.sofi.se

Stefan

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av erep » 4 juli 2018, 12:55

Donkeyman skrev:
2 juli 2018, 21:52
Det finns en del inspelningar av äldre folk från "Gammelsvenskby" i Ukraina. Jag har hört dem på radio och det är ju resterna av en Svensktalande folkgrupp som i slutet av 1700-talet flyttade från Dagö i Estland till Dnepr. I nära 100 år hade man inte någon som helst kontakt med Sverige men på slutet av 1800-talet återupptogs kontakterna. Men i samband med WW1, revolutionen och WW2 upphörde kontakten igen. Det lär än i dag finnas en grupp äldre som talar Svenska men då med en mycket gammal dialekt.

Jag har hört ett par inspelningar på radio - där har du nog rester av ett väldigt gammalt Svenskt språk.
Det estlandssvenska målet var väl ett antal dialekter som var ganska lika de åboländska. En del av den estlandssvenska befolkningen torde även härstamma från åbolands skärgård.

Gammalsvenskby pratade alltså ursprungligen närmast Dagö dialekt. I ett antal bandupptagningar hör jag ålderdomliga grammatikaliska former och ord som sällan används i mordern svenska som tarv för behov (som i att tarva = behöva) men personligen har jag inte svårt att förstå det de säger.

Ordmelodin har ju blivit annan när man lever i en rysk/ukrainsk omgivning som det dominerande språket.

Men här ska man inte dra längre slutsatser än att detta kommer från dagödialekt.

Hittar någon annars bandupptagningar (eller filmer med tal) av estlandssvenskar på nätet? Jag vet att man i Sverige samlade en hel del bandupptagninar efter att estlandssvenskarna flytt till Sverige, men de ser inte ut att finnas på nätet.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av erep » 4 juli 2018, 12:58

Celtmists skrev:
3 juli 2018, 21:27
Gammelsvenskby var äldig intressant. Jag förstått en del av den damer, särskilt det kvinna med en dåligt rygg också det kvinna som var skickade till Siberien. Så tro jag att teoretetisk deras språk kanske kunde ha varit den samma som var pratad i den 1700 talet i Sverige ?

Särskilt deras dialekt som var kanske närast till Stockholmska eller....?
Nej, det var inte stockholmska och Sverige hade inte ett enhetligt språk på 1700-talet. Det enhetliga språket kommer först med skolningen men särskilt efter radio och TV. Se ovan om varifrån Gammalsvenskbys språk kommer.

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Celtmists » 4 juli 2018, 14:49

Tack för detta det var intressant :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hiiumaa

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Donkeyman » 4 juli 2018, 18:04

Stockholmsdialekt var något som avvek från de flesta andra Svenska dialekterna. Se bara på gammal "pilsnerfilm" från 30-talet så hör ni skillnaden, även om skådespelarna i de flesta fall inte hade Stockholmska som barndomsspråk. Själv var jag barn på 50-talet och växte upp på Söder. På den tiden hörde jag direkt vilken del av staden som någon kom från. Det var skillnad på Östermalmare, Vasastan, Kungsholmen och Söder. Samt förorterna.

Dagens Stockholmsmål är en blek och utslätad kopia på det man talade för 50 år sedan. Men eftersom jag har bott i utlandet sedan 80-talet och jobbade en hel del utomlands innan dess så jag har bevarat en del av min ursprungliga dialekt någonstans längst bak på hårddisken. Men den kommer inte fram förrän jag har varit 3-4-5 dagar i Eken. Jag hör det inte själv men omgivningen påpekar detta. Medan mina gamla kamrater som bott i stan har slätat ut sin dialekt radikalt, det är bara satsmelodin som gör att en Göteborgare eller Norrlänning direkt hör att detta är en Stockholmare.

Som jämförelse hade jag omfattande kontakt med Stockholms skärgård under barndom och ungdom. Både genom familj och jobb i Waxholmsbolaget. Runt 1970 fanns det fortfarande många som talade gammal skärgårdsdialekt, ungefär som skildras i "pilsnerfilm" med skärgårdsmotiv. Jag var också ihop med en Möjadam en kort tid och hon snackade ungefär som en "pilsnerfilm" med skärgårdstema eller som ett klipp ur Albert Engströms manuskript. Jag bodde också på Blidö runt 1980 och där var det många äldre som fortfarande snackade skärgårdsdialekt. De är i dag döda och jag tror att det inte finns några ungdomar eller medelålders som har den dialekten kvar som levande modersmål. Lika lite som jag tror man får leta länge efter någon som snackar gammalt "Ekenstugg".

Går vi nu över till Gammelsvenskby så har de ju i praktiken levt avskilt från Sverige i kanske 200 år. Vilket betyder att den dagliga dialekten har "saltats ned". Jag vill nog tolka det som en Östsvensk dialekt som ligger nära Åländsk och Finlandssvensk dialekt. Men även de dialekterna har ju slipats av ganska radikalt i modern tid. Men jag tror att inspelningarna av deras Svenska är bland det mest ålderdomliga man kan finna i dag. Kanske det är så att inom Sverige är det Älvdals- och Pitemål som är mest ursprungligt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Markus Holst » 4 juli 2018, 20:15

Enligt Fredrik Lindström så är det väl dialekten i Evertsberg som är mest ålderdomlig.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av erep » 5 juli 2018, 18:46

Donkeyman skrev:
4 juli 2018, 18:04
nära Åländsk och Finlandssvensk dialekt.
Att prata om en finlandsvensk dialekt är nog minst slarvigt. Jag postade i början en länk till en sida med ljudupptagningar av olika finlandssvenska dialekter. Jag föreslår att man bekantar sig med den före man skriver om en finlandssvensk dialekt.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Esa K » 6 juli 2018, 03:37

Inte så jag på något sätt är vidare bevandrad i språkhistoria eller dialekter, men, finns inte ett exempel till, förutom Älvdals- och Pitemålet inom Sveriges nuvarande gränser som är språkligt uråldriga, nämligen Överkalixmålet.

Ja, mitt försök till bidrag i detta.

mvh

Esa K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Någon känner till några röstinspelningar från 17 eller 18-talet svenska?

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 juli 2018, 01:00

Kristina Nilsson som var operasångerska och var verksam efter Jenny Lind, Kristina dog 1920 och ansåg ha en gudomligt röst, tyvärr finns hon inte med på något inspelat band. Det finns inom akademiska och musikvärlden att det var synd.

Om jag inte missminner mig så hörde jag en äldre kvinna som sjöng eller med "la la-ljud", denna filmsnutt skulle vara inspelat inom området Dalarna-Gästrikland-Uppland. Men det skulle dock vara någon gång under 1900-talets första kvartal.

Stefan

Skriv svar