Angående den ubåten som möjligen tog sig ut via Mälsten på morgonen 8 Oktober 1982.
Alla utredningar, SOUerna och MANA rapporten beskriver att en ubåt sannolikt smet ut genom ubåtsnäten vid det norra utloppet från Horsfjärden under den 7 Oktober och tog sig norrut.
Det är väl egentligen ingen som diskuterar att en ubåt tog sig ut via Mälsten, det nämns och avfärdas sedan eftersom minorna som exploderade den 7 oktober gjorde det när dom ställde om till automatläge.
När jag tittar på händelserna den 7 Oktober så som Tunander beskrivit dom så är det tydligt att en ubåt sätter fart runt 21:00 ner mot fyren vid Mysingeholm. Det är en salig röra på observationerna och för mig ser det ut som det är fler ubåtar/farkoster inblandade i denna utbrytning.
Här kommer ett förslag på hur det kanske gick till, vi lär ju inte få Militärens tumme upp någonsin så det får väl bli en bra historia
-Den observationen som görs 1 Oktober är en västtysk (VT) typ 201/205/206 ubåt.
-Den VT ubåten visar sig avsiktligt för att dra till sig svensk ubåtsjakt till det pågående sovjetiska företaget i Horsfjärden som den tagit rygg på.
Ryssarna är ju helt ovetande om att ubåtsjakten är i antågande och avbryter ingenting, dom blir helt tagna på sängen efter den 1 Oktober och är tvåa på bollen under den följande veckan.
-Den VT ubåten smiter sedan ut samma dag genom det enda utloppet från Horsfjärden och lägger sig i väntläge strax utanför ubåtsnäten innan dom kommit på plats. Den har lagt sig där innan Sjöhunden är på plats, uläge och lyssnar passivt och är alltså omöjlig att hitta med dåtidens teknik
-Det KAN vara denna ubåt man fångar med Malin 7 Oktober för det verkar vara utanför spärrarna MALIN hakar fast i något?
-Den Västtyska ambassadkontakten 6 Oktober har inget att göra med denna ubåt, det finns väl ingen som tror att det är slumpen att ryssarna och västtysken bryter sig ut SAMMA dag? Triggern för västtysken att gå hem är när ryssarna bryter sig igenom ubåtsnäten.
Ambassadkontakten är således möjligen en artig begäran från Sovjet att få slippa bombas dag och natt och att få åka hem den 7 Oktober?
-Jag har också en känsla av att denna VT ubåt var känd av marinen och att dom stod i direktkontakt med den eftersom den var fullt stridsduglig om det skulle behövas, med tanke på att Sjöhunden var bemannad av 4 och den andra ubåten låg vid kaj så torde man varit tacksam för all hjälp man kunde få - har dock INGET som stöder det
-Hur som, marinen vet nu att en VT ubåt kommer ta sig ut via Mälsten tidigt på morgonen den 8 Oktober och det råder således eldförbud på Mälsten och insatsen som följer VT ubåtens väg till frihet är otroligt restriktiv.
-VT ubåt tar sig ut via Mälsten, är det en Typ 206 så har den anti-magnetiskt skrov och ger väl inte utslag i minlinjen men bör ha hörts på hydrofon?
-När ubåten har passerat får Mälsten eldtillstånd igen.
Jag är lite nyfiken på varför Tunander inte diskuterar en västtysk alls, går det att fråga honom vad han tror om en typ206 i horsfjärden?