Var Birka ett slavläger ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Var Birka ett slavläger ?

Inlägg av History freak » 15 oktober 2016, 11:07

I senaste Vetenskapens Värld presenterades en hypotes som hävdade att Björkö/Birka var ett slavarbetsläger. Vidare har senaste tidens geofysiska undersökningar avslöjat att antalet gravar nu är dubbelt så stort som man trott tidigare, Det skulle innebära att döda har transporterats till ön för gravsättning. En väl vild hypotes som måste beläggas ytterligare. Vad vi vet så begravdes slavar inte i ensamgravar med gravgåvor.

Att slavhandel förekom på Birka är säkert, men skulle hela verksamheten varit baserat på slavhandel ? Det tvivlar jag på.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Var Birka ett slavläger ?

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 oktober 2016, 11:49

Intressant program, men samtidigt väldigt överdrivet om vad som är nytt och vad som är väl känt sedan länge.
Tyvärr ett ganska tydligt exempel på nya tiden vulgära journalistik. Sälja, sälja, sälja....
Se t.ex: http://linda.forntida.se/?p=9968
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Var Birka ett slavläger ?

Inlägg av Varulv » 20 oktober 2016, 13:41

Slavearbeid i vikingtiden er for disse "de frie" ikke vil påta seg - som for eksempel gravlegging av lavstatusfolk og mer alminnelige, likedan høystatusarbeid som er ekstra krevende. Dessuten er de fleste vikingbyer kjennepreget av slavemarkedsaktivitet som endog har blitt bekreftet gjennom kristne kilder som i 800-tallet omkring Hedeby, som med såkalte slavesalgsbyene i moderne tid. Så sent som i 1000-tallet var slavejakt svært vanlig, og det var ikke begrenset til kun utenfor Skandinavia. Det vil være meget overraskende om Birka ikke hadde samme arbeidsfordeling som i en antikke by, for i Romerrikets tid var det vanlig at slavene sto for nærmest all arbeid inkludert verkstedarbeid, og vi vet i realiteten meget lite om hvordan trellene fungert i vikingsamfunnets bymiljø.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ett ... -av-slavar

Vikingsamfunnet var et slavesamfunn, andelen treller var betydelig mye større i forhold til de frie enn i den kristne Europa, mer på linje med det man vil finne i antikke sivilisasjoner.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Var Birka ett slavläger ?

Inlägg av Odinkarr » 30 oktober 2016, 05:20

Vikingsamfunnet var et slavesamfunn, andelen treller var betydelig mye større i forhold til de frie enn i den kristne Europa, mer på linje med det man vil finne i antikke sivilisasjoner.
Det er fuldstændigt sandt at vort samfund oprindeligt have en stor procentdel trælle-æt ift. karl-æt og jarl-æt, i mine beregninger af befolkningstal bruger jeg 7 frie personer og 4 trælle pr. gård, men det er ikke hedenskaben eller kristendommen der afgører dette, så vidt jeg kan se. Årsagen er langt værre. Jeg har kigget på emnet i mit afsnit "Handsal – håndsalg – mit ord er min ære er min lov" i underafsnittet "Menneskesalg og handelspris":

http://verasir.dk/show.php?file=chap21-2.html#toc102

Jeg har kigget lidt på salgspriserne på trælle fordelt over tid i tidsrummet 600 tallet frem til 1200 tallet. Jeg når frem til det helt entydige svar:

citat
◾Overbefolkningen i Europa i 900 tallet e.Kr. har forårsaget et dramatisk prisfald på trælle i takt med at der var rigeligt med forsyninger til handelspladserne, som vi netop har hørt berettet. Efterser vi trælleprisen målt gram guld ser det ud til at der skete et prisfald på 40% fra år 755 e.Kr. til 900 tallet e.Kr. (fra 85 gram guld til 50 gram guld).
citat slut

Helmold von Bosau: Chronica Sclavorum et Venedorum (Bog II:13) skriver i Bog 2 i sin Slavekrønike fra ca. år 1172 e.Kr., at efter Kong Valdemar I. Den Store havde erobret vendernes borg Arkona på Rygen år 1168 eller 1169 e.Kr. kunne følgende opleves i Mecklenborg (Michelenburg, Mikelenburg), der lå i abroditernes landskab, den nordligste af de slaviske stammer. ”Den store borg” lå i den nuværende landsby Dorf Mecklenburg, 7 km syd for bunden af Wismar-bugten:

”Jeg har selv ladet mig fortælle, at man på torvedagen i Mikelenburg har kunnet tælle ikke mindre end syv hundrede levende danske fanger, der alle var tilfals, hvis det ikke havde skortet på købere”.

Da Kong Valdemar I.’s søn Christoffer (1150-1173) er med på det efterfølgende hævntogt, og da sidstnævnte blev udnævnt til høvedsmand i Slesvig år 1167 e.Kr., er tidsrummet derfor ca. år 1169-1171 e.Kr. Her er efterspørgslen efter trælle på det frie marked, med andre ord, ikke længere til stede.

Da vi når frem til 1200 tallet er overbefolkningen så stor i Skandinavien og det nordlige Europa, at man kan få alle de børn og unge man vil have uden betaling fra nabogårdene. Mennesket er blevet gjort værdiløst, både i handel og som vergeld i straffelovgivning. Det har stort set ikke ændret sig frem til i dag.

mvh

Flemming

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var Birka ett slavläger ?

Inlägg av History freak » 1 november 2016, 01:08

Vad som också nämndes i programmet var att den moderna tekniken nu har bevisat att antalet gravar är fördubblat d.v.s. till c:a 7.000 personer. Man spekulerar i om döda har transporterats till Björkö för att gravsättas där. En enkel räkneoperation ger vid handen att om Birka existerade under 220 år så blir det 7000/220 = c.a 32 döda varje år. Om befolkningen genomsnittligt var c.a 800 personer så tycker jag inte att 32 personer är mycket. Jag hade förväntat mig fler döda, så denna hypotes tror jag inte på. Barnadödligheten var ju stor och inga antibiotika fanns. Detta leder fram till frågan vad man gjorde med alla barnlik ? Lades de i gravar eller kastades de som ofta i Romarriket på sophögen ? Hur gravsatte man trälarna ?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Var Birka ett slavläger ?

Inlägg av Hexmaster » 1 november 2016, 19:10

History freak skrev:Detta leder fram till frågan vad man gjorde med alla barnlik ? Lades de i gravar eller kastades de som ofta i Romarriket på sophögen ? Hur gravsatte man trälarna ?
Den frågan har fått en egen tråd: Kastades döda barn på sophögen i antikens Rom?

Skriv svar