Bägge dessa hade -
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Ingen?
Bägge dessa hade -
, Varjag
Bägge dessa hade -
Du har så bråttom, jag hinner inte med att tänka men svaret är förstås BMW VI som även tillverkades i Japan under beteckningen Kawasaki Ha-9.
Tydligen var den en succé eftersom den var så spridd.
Mycket spridd, ja. Du får ta en titt till - på tipsvagnen ''i skogen'' - för frågans motor är varken japansk eller tysk......Lasse Odrup skrev:Du har så bråttom, jag hinner inte med att tänka men svaret är förstås BMW VI som även tillverkades i Japan under beteckningen Kawasaki Ha-9.
Varjag
Här -
Varjag
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Jag levererar inget svar utan en fråga om det har att göra med att BMW hade samarbete med Sovjet före kriget?
Det var ju från BMW som ryssarna köpte BMW R 71, den MC som de sen utvecklade till sin egen M 72 som senare utvecklades till Dnepr och Ural.
Det var ju från BMW som ryssarna köpte BMW R 71, den MC som de sen utvecklade till sin egen M 72 som senare utvecklades till Dnepr och Ural.
Rolls-Royce Merlin/Meteor?
Inte direct, med ryssarna använde, vad som egentligen var en flygmotor - i stridsvagnar.....Stefan Karlsson skrev:Jag levererar inget svar utan en fråga om det har att göra med att BMW hade samarbete med Sovjet före kriget?
Varjag
Mikulin M-17 fast jag var ändå inte så fel ute eftersom den är en kopia av den tyska BMW VI 
Äntligen! Mikulin M-17, licenskopia av tyska BMW VI - var den vikigaste ryska flygmotorn c:a 1928 - 1937 - och satt i massvisLasse Odrup skrev:Mikulin M-17 fast jag var ändå inte så fel ute eftersom den är en kopia av den tyska BMW VI
med flygplan;
Beriev MBR-2
Laville PS-89
Polikarpov I-3
Polikarpov R-5
Tupolev ANT-9
Tupolev R-6/KR-6/MR-6/P-6/PS-7
Tupolev TB-1
Tupolev TB-3
MEN - också i stridsvagnar! Notabelt BT-7 i 2500-3000 exemplar. Men också T-28 (tipsbild i skogen) och T-35.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikulin_M-17
Lasse startar nästa, Varjag
Jag tror precis som Stefan att motorn är ett resultat av det tysk/ryska samarbetet innan 1933 års män satte stopp för det.
Ny gåta. Vad är detta för metallpryttlar?
Ny gåta. Vad är detta för metallpryttlar?
Nån form av RSV-kon?

Yep. Men till vad? Jag fick några stycken från kanske Nora eller Karlsborg men jag kan inte erinra mig exakt när och var. Nu ligger flera och skräpar i vår gäststuga till hustruns förtretMD650 skrev:Nån form av RSV-kon?
Att penetrera pansar? 

Rätt igen men om jag avslöjar diametern på konerna blir det alldeles för lättMD650 skrev:Att penetrera pansar?
Kopparkonen inom en svensk Fordonsmina 14, också känd som Bofors 016 eller Bofors FFV 016? Sprängämnet bakom konen omformar konen till en smulten kopparstråle som flyger mot och penetrerar pansar.