Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
http://www.fvrf.se/media/11349/soldr_mt ... b_2000.pdf
Här finns allt man behöver veta - tillsammans med lite allmänna kunskaper om funktionsprinciper.
Gasregulatorn blir nog skitigast, men är å andra sidan relativt lätt att rengöra...
Här finns allt man behöver veta - tillsammans med lite allmänna kunskaper om funktionsprinciper.
Gasregulatorn blir nog skitigast, men är å andra sidan relativt lätt att rengöra...
Cylinderns slaggspår?

Njae, det var åtminstone inte det jag tänkte på...
Då blir det pass från min sida.millgard skrev:Njae, det var åtminstone inte det jag tänkte på...
Jag tänker på mataraggregatet, lite krångligt att ta isär och därför ofta "överhoppat" med åtföljande problem med tiden...
Frågan får väl vara fri då, om nu inte varjag och MD650 vill slåss om den.
Frågan får väl vara fri då, om nu inte varjag och MD650 vill slåss om den.
Släpper den.

OK -
?, Varjag
Rysk båt med stångmina?

...eller en ångdriven stångtorpedbåt.....MD650 skrev:Rysk båt med stångmina?
Din fråga, Varjag
Vad har en slirande gördel för uppgift?

I.s.f. ett fast drivband på en granat - som biter i räfflingen och roterar projektilen kan den slirande varianten genom att trögt roteraMD650 skrev:Vad har en slirande gördel för uppgift?
runt granaten - minska / eliminera rotationen. T.ex. för fenförsedda granater eller med underkalibrerade med ''bortfallande sabot''......?
Varjag
Fenförsedda ja men inte nödvändigtvis alla och definitivt inte pilprojektiler med drivspeglar ("sabots").varjag skrev:
I.s.f. ett fast drivband på en granat - som biter i räfflingen och roterar projektilen kan den slirande varianten genom att trögt rotera
runt granaten - minska / eliminera rotationen. T.ex. för fenförsedda granater eller med underkalibrerade med ''bortfallande sabot''......?
Varjag
Eftersom det är du varjag så ger jag inte full pott än.
Pansargenomslaget på en standard RSV kon tycker inte om att snurra runt. Problemet fixas antingen genom att man designar om RSV laddningsprofilen så att man tar hänsyn till rotationen eller genom att man skjuter med en slirande gördel som raskt omvandlar det räfflade loppet till smoothbore.
Precis. RSV-strålen störs av rotation.masase skrev:Pansargenomslaget på en standard RSV kon tycker inte om att snurra runt. Problemet fixas antingen genom att man designar om RSV laddningsprofilen så att man tar hänsyn till rotationen eller genom att man skjuter med en slirande gördel som raskt omvandlar det räfflade loppet till smoothbore.
Masase och varjag får slåss om frågan.
En armépistol men ....
Vad kallades den?, Varjag