Quiz: Andra världskriget
-
patrik blom
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Om det inte är Bouvetön och Pinguin så är det kanske Sydgeorgien (t ex Grytviken) och hjälpkryssaren Atlantis? Och tidpunkten fortfarande januari 1941.
-
patrik blom
- Medlem
Hmmm ... Atlantis är rätt, men ön är tydligen Kerguelen i södra Indiska Oceanen.
"In the Christmas period Atlantis was at Kerguelen Island in the Indian Ocean. There the crewmen did maintenance and replenished their water supplies. They suffered its first fatality when a sailor fell while painting the funnel. He was buried in what is sometimes referred to as "the southernmost of all German war graves".[5]:134
Kerguelen tillhör Frankrike och namnet kommer från dess upptäckare, som hette de Kerguelen. Öns namn bör alltså uttalas på franska.
Trägen vinner, som Varjag brukar säga.
"In the Christmas period Atlantis was at Kerguelen Island in the Indian Ocean. There the crewmen did maintenance and replenished their water supplies. They suffered its first fatality when a sailor fell while painting the funnel. He was buried in what is sometimes referred to as "the southernmost of all German war graves".[5]:134
Kerguelen tillhör Frankrike och namnet kommer från dess upptäckare, som hette de Kerguelen. Öns namn bör alltså uttalas på franska.
patrik blom skrev:Hmmm ... Atlantis är rätt, men ön är tydligen Kerguelen i södra Indiska Oceanen.
dieselmotorns avgasrör däruppe.
Motorn startades - och inom sekunder hade de glödheta avgaserna - bränt av manillatrossen....stolen med Herrman störtade i
båtdäcket nedan och mannen omkom -
Han hade nyss fyllt 21 år, frid över hans minne
patriks fråga!
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Tack Varjag! Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt lärorikt att försöka leta sig fram till svaret på dina och andras liknande frågor, med hjälp av lite feedback från frågeställaren.
Jag återkommer med en fråga under dagen.
Jag återkommer med en fråga under dagen.
-
patrik blom
- Medlem
Beklagar förseningen - jag hade en fråga i tankarna som jag emellertid sköt på framtiden. Här i stället en fråga som bygger på en bok jag läser just nu:
Den indiske nationalistledaren Subhas Chandra Bose var till skillnad från Gandhi och Nehru anhängare av principen "Vår fiendes fiende är vår vän" varmed avsågs britternas fiende Tyskland. Han lyckades ta sig från Indien till Tyskland, där han byggde upp en indisk styrka om ca 3.500 man, infanteriregementet IR 950, huvudsakligen rekryterade bland brittiska soldater av indisk nationalitet som tillfångatagits av tyskarna och placerats i krigsfångeläger. Plötsligt och utan förvarning försvann Bose från Europa därför att han lockats att ta sig till Asien, först med tysk ubåt till Madagaskar, sedan vidare med japansk ubåt till Sumatra fvb Tokyo. I juli 1943 meddelade han världen - inkl de undrande indierna i Tyskland - att japanerna byggt upp en indisk armé om hela 10.000 man och utsett Bose att leda den.
Bland de många märkligheter som präglar andra världskriget kan alltså inräknas att Wehrmacht därmed förfogade över en indisk trupp på europeisk mark, vars självklara ledare lämnat dem.
Vad uträttade denna indiska trupp under återstoden av kriget?
Den indiske nationalistledaren Subhas Chandra Bose var till skillnad från Gandhi och Nehru anhängare av principen "Vår fiendes fiende är vår vän" varmed avsågs britternas fiende Tyskland. Han lyckades ta sig från Indien till Tyskland, där han byggde upp en indisk styrka om ca 3.500 man, infanteriregementet IR 950, huvudsakligen rekryterade bland brittiska soldater av indisk nationalitet som tillfångatagits av tyskarna och placerats i krigsfångeläger. Plötsligt och utan förvarning försvann Bose från Europa därför att han lockats att ta sig till Asien, först med tysk ubåt till Madagaskar, sedan vidare med japansk ubåt till Sumatra fvb Tokyo. I juli 1943 meddelade han världen - inkl de undrande indierna i Tyskland - att japanerna byggt upp en indisk armé om hela 10.000 man och utsett Bose att leda den.
Bland de många märkligheter som präglar andra världskriget kan alltså inräknas att Wehrmacht därmed förfogade över en indisk trupp på europeisk mark, vars självklara ledare lämnat dem.
Vad uträttade denna indiska trupp under återstoden av kriget?
Mycket litet! Utom att få byta storvulna namn....Legion Fritt Indien/Indiska Nationalarmén och - naturligtvis hade Himmler ett finger med...Vad uträttade denna indiska trupp under återstoden av kriget?
Indische Freiwilligen Legion der Waffen SS
Ockupationstjänst Belgien och Frankrike. Verklig men kortvarig stridskontakt - mot brittiska och polska trupper, Italien 1944.
Kapitulerade i Italien 1945.
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Jag inser att min fråga var dumt formulerad. Varjags svar är naturligtvis korrekt, men bakom de faktiska förhållanden du nämner döljer sig en speciell problematik som säger åtskilligt om hur det nazistiska Tyskland uppfattade världen.Jag hade väntat mig att svaret skulle bli t ex "Mycket lite, på grund av att..." men det framgår ju inte av frågan.
Varjag har svarat rätt och ställer nästa fråga! Vill du ta upp "på grund av att"-tråden så blir det naturligtvis bonuspoäng, annars återkommer jag.
Varjag har svarat rätt och ställer nästa fråga! Vill du ta upp "på grund av att"-tråden så blir det naturligtvis bonuspoäng, annars återkommer jag.
Det tycker jag du kan ta upp i en egen tråd -Vill du ta upp "på grund av att"-tråden så blir det naturligtvis bonuspoäng, annars återkommer jag.
mvh, Varjag
Tack patrik
- var den första allierade soldat som delgavs en ''tysk hemlighet''.
Vem var han, när och var delgavs han hemligheten och vad handlade det om? Bonus för namnet på överbringaren....
Varjag
Vem var han, när och var delgavs han hemligheten och vad handlade det om? Bonus för namnet på överbringaren....
Varjag
Han ''skar sina sporrar'' som arméchef i klassiskt segt och framgångsrikt försvar. För vilket han belönades med befälet över -
- i slutstridens sista dagar....
Varjag
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Är det Vasilij Tjujkov?
Visst är det Vasily Chuikov.....patrik blom skrev:Är det Vasily Chuikov?
?, Varjag...... när och var delgavs han hemligheten och vad handlade det om? Bonus för namnet på överbringaren....
-
patrik blom
- Medlem
Jag gissade på honom på grund av det du skrev om det sega och framgångsrika försvaret (av Stalingrad, nämligen) och belöningen i form av hedersbenämningen "gardesarmé", övriga frågor kan jag tyvärr inte svara på. Hoppas identifieringen av personen kan leda någon annan framåt.
Jag ger resten av svaret;patrik blom skrev:Jag gissade på honom på grund av det du skrev om det sega och framgångsrika försvaret (av Stalingrad, nämligen) och belöningen i form av hedersbenämningen "gardesarmé", övriga frågor kan jag tyvärr inte svara på.
Chuikov ledde den 62:a armén i Stalingrad-som vi vet Den Stora Vändpunkten!
Hans tappra försvar - ledde så klart till befordran och Stalins Goda Minne...
Den 64:e armén - blev 8:e Gardesarmén. Och när det gällde intagandet av Berlin, var det ingen tillfällighet att ''Stalingrads försvarare'' -
General Chuikov, i spetsen för 8:e Gardesarmén - ledde anloppet, just mot avsnittet Mitte och Führerbunkern........
Natten till den 1:a maj, efter Hitler's självmord - ledde Wehrmacht's siste Generalstabschef, Hans Krebs en ''parlamentär'' under vit flagg
till de ryska linjerna.
Han mottogs - just det - av General Vasily Chuikov!
Och, berättade för denne och hans stab - att ''ni som första icke-tyskar - får veta att Hitler är död.....''
Chuikov bluffade....''det vet vi redan....''
Han ljög - men imponerade på Krebs.....
Krebs hade sänts av den splitternye Rikskansler Goebbels - avböjde den kapitulation ryssarna krävde. Återvände till bunkern - och
tog sin cyanidkapsel.
Dagen efter, accepterade Chuikov Berlins kapitulation - av stadskommendanten - general Weidling.
patrik blom äger frågan!
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Tack Varjag! Det du tar upp i denna fråga - liksom i så många andra - är verkligen ett remarkabelt ögonblick i historien! Jag beklagar mycket att jag inte kände till detaljerna innan du ställde frågan, men är mycket tacksam för att jag nu känner till vad som hände!
Här en fråga som anknyter till den ytterst kortvarige rikskanslern Goebbels, som skickade ut general Krebs att försöka förhandla med ryssarna, förmodligen antagande att Hitlers död skulle göra ryssarna vänligare stämda.
Makarna Joseph och Magda Goebbels familj bestod förutom av dem själva och deras gemensamma barn som de tog livet av i bunkern, av en son i Magdas första äktenskap, Joseph Goebbels styvson, som inte var med i bunkern och överlevde. Sonen och hans efterkommande blev senare mycket välbärgade. Hur kommer det sig?
Här en fråga som anknyter till den ytterst kortvarige rikskanslern Goebbels, som skickade ut general Krebs att försöka förhandla med ryssarna, förmodligen antagande att Hitlers död skulle göra ryssarna vänligare stämda.
Makarna Joseph och Magda Goebbels familj bestod förutom av dem själva och deras gemensamma barn som de tog livet av i bunkern, av en son i Magdas första äktenskap, Joseph Goebbels styvson, som inte var med i bunkern och överlevde. Sonen och hans efterkommande blev senare mycket välbärgade. Hur kommer det sig?