Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Thule3
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 27 maj 2015, 05:19

Skillnaden är mycket stor mellan en flygincident, och en ubåtsicident" Den mest uppenbara är just att en ubåt kan agera osynligt, men det blir svårt med ett flygplan. Det har ju sagts att Sovjet inte hade några miniubåtar under 80 talet. Här är bild på två st.Intressant är också att bilden på Piranha är enligt uppgift tagen 2003!/Thule
r90SS.jpg
r90SS.jpg
Bilagor
PIR 03.jpg
PIR 03.jpg (68.32 KiB) Visad 845 gånger

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 27 maj 2015, 06:30

Jag fortsätter med avdelningen "icke existerande sovjetiska miniubåtar" men som trots allt funnits !
1971 ARS- 4 , 9 ,10
1974 908 Triton
1975 Aga-6 7, 8 ( 29 meter långa) P 914 Soca , R-2 Mala Typ 911- P 916 Transport fartyg)
Proj 18270 Bester, P-5 Pyatyorka, R- 7 Semyorka, Whiskey 230 ?
1984 As-12
1986 As -26, 28
1988 As-30, 34 Sargan 636 M Transport?
Projekt 1015 Piksha , ca 50 st konstruerades årtal okänt?
AS-17 , 20 , 22, 25, 29 , 32 Årtal okänt ? ) Konverterade Whiskey S-169 UTS- 287 , S- 170 UTS - 363 , AS- 26 permanent överförd Baltiska flottan .
AGS Pr 1910, hette Sperm Whale, men bytte namn till Cascahlot , proj 1851. Projektet inleddes 1973 i Severodvinsk , chefs designer var B:L Romanova och projektet fick namnet Seliger) Enheterna tillfördes 11:e divisionen 1:a flottiljen i Baltiska flottan.
( I en rapport från 1984 står uppgiften, genomförde dockning med Lodkoy Stockholm)

Projekt 1823/24 transport enheter för Triton 2. Ett tiotal är fortfarande i tjänst VTR-77 MRT-148 tillhörde Baltiska flottan

Jag har mer uppgifter dokumenterade, men det som kom senare känner nog det flesta igen. X-Ray , Losaharik, Nelma m.fl även om det också började projekteras tidigt.
//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 maj 2015, 06:45

Thule3 skrev:Skillnaden är mycket stor mellan en flygincident, och en ubåtsicident" Den mest uppenbara är just att en ubåt kan agera osynligt, men det blir svårt med ett flygplan. Det har ju sagts att Sovjet inte hade några miniubåtar under 80 talet. Här är bild på två st.Intressant är också att bilden på Piranha är enligt uppgift tagen 2003!/Thule
r90SS.jpg
r90SS.jpg
Visst kan de agera osynligt men problemet är ju just att det ubåtar som besöker oss inte är osynliga.

Istället är det klantskallar till kaptener som visar upp sig lite då och då eller så är det meningne att vi skall se dem.. bara välja vad man tror är mest troligt.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 27 maj 2015, 06:56

Det finns uppgifter som säger att man opererar med fler enheter. En visar sig för att kontrollera och analysera vårt agerande. En eller fler utför den verkliga operationen . Kan även ha med trimning att göra. Te.x Karslkrona 1984 , Fm förföljer fem olika ubåtar, en under mer än 60 minuter. Man spelar även in ljud från dem / Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 27 maj 2015, 08:17

Så till händelserna i Töre 1983 och 1987.
Första Töre incidenten 1983 siktades ett ubåtstorn, och delar av ubåten däck. Vissa detaljer visade sig att det rörde sig om en ca 30 meter lång ubåt. Försvaret kände vid tidpunkten ej till existensen av någon sådan ubåt, . Efterforskningar gjorde att man senare fick fram ubåtstyp.

Töre incidenten 1987 gjordes ett antal observationer. Fotografierna jag själv sett och redovisat om här på forumet har analyserats noggrant av
kunniga experter. det visade sig vid analysen vara en sk. Microburst) Ett vindfenomen som trycker ner vatten under ytan och gör att det ser ut som ett litet föremål som förflyttar sig. Så bilderna har funnits, och analyserats.

Timmerspärrana som lagts ut i Törefjärden skulle förhindra rörlighet och aktionsradie för främmande inkräktare.
Föemål fanns innaför avspärrningarna, men dessa gick ej ner till botten av fjärden. Vilket möjliggjorde för föremålen att löpa ut under avspärrningarna. När Fm insåg att så skett avblåstes operationen. Under tiden som aktionerna i Töre pågick så gjordes observationer av
ubåtar, dykfarkoster och dykare. Analysen av incidenten 1987 visade att operationer från främmande makt genomförts i Bottenviken, Siknäsfjärden och Törefjärden. Målen bedömdes vara min och ammunitions förråd i anslutning till Kalix linjen.
Även operationer i anslutning till F-21 hade förekommit.

//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 27 maj 2015, 09:10

Om man då skall dra resonemanget vidare: Vilka dykfarkoster, mindre ubåtar förfogade väst respektive öst över under tidpunkten ?

Observera också att 1983 så lämnade ett antal vittnen oberoende av varandra och tidpunkt , en samstämmig redogörelse för observation av dykare på mopedliknande föremål inne i Luleå hamn. En observation på förmiddagen i närheten av Bergnäsbron, en observation på eftermiddagen mellan den inre marinan" och Grå skälören" . Dykningar i Törefjärden visade att föremål flyttats på botten en lång sträcka. Föremålen för stora och tunga för att kunna flyttas med handkraft. AS-23 Nelma hade gripklor, inget bevis för att den befunnit sig där. Endast en iakttagelse.
Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 27 maj 2015, 20:37

Thule3 skrev:Intressant är ju också att en viss person vid ett flertal tillfällen , ringt upp Kviman och uttryckligen bett denne, att gå ut i media och säga att hans berättelse och iakttagelse är påhittad. Personen i fråga är inte från Fm. //Thule
Thule.

Menar du allvar med ovanstående? Jag tycker det är en sensationell uppgift!? och om riktig förklarar det en hel del?

Bill.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 28 maj 2015, 04:31

Jo då , det är på fullt allvar ! Jag har pratat med Kviman vid flera tillfällen via telefon, både om händelserna vid Mälsten under 80 talet, och även om hans senaste iakttagelse i skärgården. En viss person, vi kan kalla honom "Professor Kalkyl" har ringt upp honom, ibland flera gånger per vecka,
och bett honom säga att han hittat på sin iakttagelse. Vad han tycker om det här passar inte i skrift //Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 28 maj 2015, 06:26

Jag får känslan av att det har funnits, och kanske finns en eller flera "inflytelse agenter" som agerat med politiskt mandat från börja till slut .
Av olika politiska och möjligen också militära skäl , så har man via dessa agenter" duckat för Ryssen"
Man fick under inga som helst omständigheter peka ut Sovjet" .

Försvarsmakten gjorde det, men fick under tid påtryckningar uppifrån att det var inte politiskt korrekt, och så har man planterat in ett antal personer som skapat dimridåer och medverkat till att frågan blivit en misstroende sak mot försvaret , för att kunna fortsätta att hålla god min i elakt spel! Bo Theutenbergs dagböcker från Ud , bla säger en hel del om hur spelet bakom kulisserna gått till. Och tyvärr så tror jag det fungerar likadant fortfarande.

Vill tillägga att det här endast är mina egna högst personliga teorier, men det har framkommit genom att jag amatör forskat i det här nu i drygt tio år.
Pratat med ett stort antal människor som på ett eller annat vis varit del av ubåts historierna från 80 talet. Och det sista åren har jag fått vetskap och information som jag inte haft tidigare, men som ger mig ytterligare belägg för att min hypotes varit riktig från första stund.
Men som sagt, min egen personliga teori, och inget jag kan föra i bevis.

Och så vill jag tillägga att jag inte under "NÅGRA" omständigheter kommer att kommunicera med medlemmar av den sk. medborgar gruppen"!
Några finns här på forumet tydligen ?
//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 28 maj 2015, 08:08

Det måste ju vara fler än jag som funderat :
Hur kommer det sig att en av marinens bästa experter analyserar ett inspelat ljud en kväll, hans analys kommer fram till säker ubåt.
Men den slutliga förklaringen blir taxi båt.

En före detta marinofficer, samt ett antal andra vittnen säger att det med säkerhet sett en ubåt.
Den slutliga förklaringen blir vit plast båt.

Och som grädde på moset" Varför ringer Professor Kalkyl och enträget ber Herr Kviman att erkänna att hans berättelse är ett falsarium?
För om det nu vore en väst ubåt som var den skyldiga, så fanns ju här ett gyllene tillfälle" att få fram fakta att det verkligen förhöll sig så.
Det har ju varit nämnda persons linje under några decennier nu.

Så min egen gissning är att någon eller några med inflytande ser till att ändra på fakta.
Vi duckar fortfarande" //Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 28 maj 2015, 09:33

r90SS.jpg
r90SS.jpg (125.74 KiB) Visad 702 gånger
Thule3 skrev:Det har ju sagts att Sovjet inte hade några miniubåtar under 80 talet. Här är bild på två st.
Hej Thule, det var ett tag sedan. Jag har också haft en lång paus från forumet då det tyvärr tog lite för mycket tid, men skall så småningom ta itu med att svara på ett antal äldre långa inlägg.

En kort, men viktig, fråga: bilden ovan som du berättar visar två sovjetiska miniubåtar, är det information du själv hittat eller har du fått detta från någon källa?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 28 maj 2015, 09:53

Hej Rickard ! Jag fick en länk av en vän , där bl.a den bilden finns med. Och även information om vad det föreställer!
Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 28 maj 2015, 09:58

Thule3 skrev:Hej Rickard ! Jag fick en länk av en vän , där bl.a den bilden finns med. Och även information om vad det föreställer!
Thule
Hej Thule, vad berättade den källan att det föreställde? Du skriver att det är två "miniubåtar"?

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 28 maj 2015, 10:27

Länk till bilderna som finns här och där.
http://ussr-kruto.ru/2013/04/22/sekretn ... ix-glubin/
http://militaryrussia.ru/blog/topic-215.html
Cirkusen är igång igen. Livet skulle vara enklare om det plockades fram något sånär bevis. Begriper givetvis att "fienden" kommer från öster. Men när det gäller just ubåtsincidenterna så är ju frågan om någon behagar skämta.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 28 maj 2015, 11:16

Kul länk kanske?
http://militaryrussia.ru/blog/topic-358.html
Där den övre bilden dyker upp.
En länk till huvudsidan, kör google translate och fördriv lite tid. ;)
http://militaryrussia.ru/blog/index-707.html

Skriv svar