Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Kent
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 24 februari 2015, 08:18

Bergman skrev:
Ola Frithiofson skrev:
Bara en detalj men en viktig sådan. Ett märkligt svensk fartyg kallat Dalasand eller Dalasund låg inaktivt mellan 01.00 och 03.00 mitt i natten den 10 oktober 1982 ett par kilometer norr om Mälsten. Det existerade då inte något sådant fartyg enligt skeppsregistren. Detta fartyg låg exakt där ubåtsräddningsfartyget Belos var aktivt efter att ubåtsjakten tynat bort. Senare samma dag gick det västtyska handelsfartyget “Borkum Riff” – som ju egentligen är ett fyrfartyg, men så kallades detta handelsskepp i de svenska rapporterna - ut genom djuppassagen över minorna vid Mälsten trots att den svenska sidan gav order om att det inte fick gå där och trots att en patrullbåt la sig i vägen, men fick flytta på sig för att inte bli rammad och sänkt. 50 meter efter ”Borkum Riff” var en indikation i minlinjen av en ubåt, ingen mina detonerades. Om detta varit sovjetiska fartyg anar jag att du varit övertygad om att det var bevis på att det var Sovjet som kränkte, nu var det tvärtom västliga, vad blir då din slutsats?
Ola,

Du skrev ovan att hela den här händelsen med "Borkum Riff" och Dalasund var en mycket viktig deltalj i hela ditt resonemang angende Hårsfjärden 1982.

Hur har den nya information som John T. tagit fram åt oss påverkat din teori?

Bill.
Bergman nu var inte frågan riktad till mig iofs men varför skulle Olas teori förändrats pga. att vi nu troligen vet vilken båt "BorkumRiff" var?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 24 februari 2015, 14:01

Kent,

Jag vet inte,.. var den riktad till dig?

Som jag förstått saken,. så är Teorin uppbyggd av ett antal "steg" för att bilda en händelse kedja,.. om ett av detta "steg" förändras genom att nya detaljer kommer till så var jag nyfiken på hur Teorin ändras?

Är ovanstående en rimlig frågeställning?

Bill.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 24 februari 2015, 14:21

Rent generellt så kan jag notera att diskussionen gärna förs här på forumet om saker som vi deltagare har begränsad information om. När jag var ny här för ca 1.5 år sedan så fördes diskussionen oftast angående detaljer som fanns att finnas i gamla SVT program eller i SOUer. SVT programmen och SOUerna hade det gemensamt att inte alla deltagare på Forumet hade tillgång till dem,.. och de som hade tillgång,.. kunde enligt min uppfattning i viss mån "styra" diskussionen. Därför kom jag på iden att försöka göra så många av dessa dokument och TV program tillgängliga för oss alla. Nu finns alla SOUer och de flesta SVT program enkelt tillgängliga.

När ovanstående dokument nu finns tillgängliga för alla noterar jag att diskussionen om vad som finns i dem i viss mån dött ut,.. och jag är av uppfattningen att det beror på att vi alla kan läsa och se vad materialet innehåller,.. spänningen och hemlighetens skimmer har kanske släppt??

Jag förvånas därför att diskussionen nu har flyttats till detaljer som finns i krigsdagboken från Mälsten, en krigsdagbok som inte på ett enkelt sätt kan detaljstuderas av alla detagare på Forumet.

Bill.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 24 februari 2015, 14:24

Bergman skrev:Kent,

Jag vet inte,.. var den riktad till dig?

Som jag förstått saken,. så är Teorin uppbyggd av ett antal "steg" för att bilda en händelse kedja,.. om ett av detta "steg" förändras genom att nya detaljer kommer till så var jag nyfiken på hur Teorin ändras?

Är ovanstående en rimlig frågeställning?

Bill.
Absolut, förstår bara inte på vilket sätt du anser att något steg ändrats genom att vi nu kanske vet vilken båt Borumriff var men Ola kanske förstår hur du menar när han loggar in igen.
Bergman skrev:
När ovanstående dokument nu finns tillgängliga för alla noterar jag att diskussionen om vad som finns i dem i viss mån dött ut,.. och jag är av uppfattningen att det beror på att vi alla kan läsa och se vad materialet innehåller,.. spänningen och hemlighetens skimmer har kanske släppt??

Jag förvånas därför att diskussionen nu har flyttats till detaljer som finns i krigsdagboken från Mälsten, en krigsdagbok som inte på ett enkelt sätt kan detaljstuderas av alla detagare på Forumet.

Bill.
Vad media har skrivit och vad SOU innehåller vet väl de flesta utav oss som är intresserade utav ämnet vid det här laget så i alla fall vad gäller mig så känner jag att där finns inte så mycket mer att hämta.

Det är ju mer intressant att diskutera nya fakta istället för gamla kända, i alla fall anser jag det.

Jag har köpt in ännu ett antal böcker till de snart 3 meter böcker om ubåtar som jag redan har (ute i förrådet, får inte ha dem inne för frugan :) ). När dessa plöjts genom och då hoppas jag mer fakta och nya frågor skall komma fram.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 24 februari 2015, 14:39

Bergman skrev:Jag förvånas därför att diskussionen nu har flyttats till detaljer som finns i krigsdagboken från Mälsten, en krigsdagbok som inte på ett enkelt sätt kan detaljstuderas av alla detagare på Forumet.

Bill.
Bra poäng och ett starkt skäl för att göra material tillgängligt på nätet där så är möjligt. Krigsdagboken är tydligen avhemligad. Den är också upphovsrättsligt fri och kan således digitaliseras och läggas upp på nätet.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 24 februari 2015, 17:23

Bergman:
Ola Frithiofson skrev:Bara en detalj men en viktig sådan.
Bergman skrev:Ola,

Du skrev ovan att hela den här händelsen med "Borkum Riff" och Dalasund var en mycket viktig deltalj i hela ditt resonemang angende Hårsfjärden 1982.
Ola kan säkerligen svara på detta själv, men i alla fall jag ser inte orden "mycket" eller något "hela resonemang" i texten ovan utan verkar ha lagts till av dig i din fråga?

Bergman skrev:När ovanstående dokument nu finns tillgängliga för alla noterar jag att diskussionen om vad som finns i dem i viss mån dött ut,.. och jag är av uppfattningen att det beror på att vi alla kan läsa och se vad materialet innehåller,.. spänningen och hemlighetens skimmer har kanske släppt??
Jag anser att din uppfattning inte stämmer och det till exempel refereras omfattande till ubåtsutredningen från 1995, vilket du gjort en god insats att göra tillgänglig för alla som inte hade den tidigare.

I övrigt har det väl snarast varit en kamp att försöka få olika personer att faktiskt uppvisa källor för vad de påstår är fakta, knappast att "några" tycker att något hemlighetens skimmer försvunnit. I många fall har dessa frågor diskuterats i detalj i en enorm mängd inlägg och att en del ämnen är "klara" gör väl att de inte diskuteras lika mycket längre - om inte någon tar upp något intressant eller diskuterbart ur dem - vilket står exakt alla fritt.

Det är givetvis också exakt som förut: om du önskar diskutera någon sak från dessa TV-program eller utredningar så bör du diskutera dessa saker. Att tro sig ha en kommenterande roll över hur/om vad andra skall diskutera är ej konstruktivt.

Bergman skrev:Jag förvånas därför att diskussionen nu har flyttats till detaljer som finns i krigsdagboken från Mälsten, en krigsdagbok som inte på ett enkelt sätt kan detaljstuderas av alla detagare på Forumet.
Jag förstår inte din förvåning. Menar du att diskussionen skall "styras" så att det bara diskuteras frågor där alla har tillgång till all data? Det lär vara ganska svårt rent praktiskt att arrangera detta tyvärr även om det verkligen vore jättebra om allt var tillgängligt för alla intresserade.

Det man givetvis ALLTID kan göra är att be om källor, och när det handlar om hederliga forumdeltagare så ges också dessa, så som exempelvis Ola kunde göra med aktuella sidor ur krigsdagboken när dessa efterfrågades.

JohnT:
JohnT skrev:Att en enbåtsredare blankt skiter i larviga svenska militärer ser jag inte som helt otroligt.
Min personliga erfarenhet av tyskar uppväxta i ruinerna efter andra världskriget är att de kan vara väldigt anti-militäristiska,
Dom fick verkligen se allt ont med krig och om det kommer en liten "svensk-hitler" och försöker pocka på upmärksamhet så är det i alla fall trevligare att titta åt ett annat håll än köra över den j.vl.
Om det stämmer så hade han antagligen stannat för en lots eller en polisbåt.. men det är spekulation från min sida.
Gällande denna "Borkum Riff" så har jag själv ingen specifik uppfattning, men det är fortfarande en väldigt märklig händelse. Dels hade det runt om i området detonerats mängder av sjunkbomber (inför samlad världspress) och på just den specifika platsen hade det sprängts skarpa minor som skall ha fått fönsterrutor att skallra flera mil bort. Det bör ha varit svårt att uppehålla sig i området och inte uppfattat att det gjordes skarpa vapeninsatser.

Bara några dagar innan "Borkum Riff" gick ut så var dessa minlinjerna under en period till och med satta i helautomatiskt läge. Hade "Borkum Riff" just den dagen gjort samma manöver hade den faktiskt blivit minsprängd och sänkt.

Att en skeppare i detta väldigt speciella läge skulle helt ignorera instruktioner från svensk militär är om inte annat väldigt märkligt. En tänkbar förklaring är det du skriver ovan, men likväl väldigt oprofessionellt och inte minst bokstavligen livsfarligt.

I övrigt så har jag flera inlägg från dig som jag inte hunnit svara på, men jag vill bara betona att jag självklart kommer göra det.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 24 februari 2015, 19:33

JohnT skrev:
Att en enbåtsredare blankt skiter i larviga svenska militärer ser jag inte som helt otroligt.
Min personliga erfarenhet av tyskar uppväxta i ruinerna efter andra världskriget är att de kan vara väldigt anti-militäristiska,
Dom fick verkligen se allt ont med krig och om det kommer en liten "svensk-hitler" och försöker pocka på upmärksamhet så är det i alla fall trevligare att titta åt ett annat håll än köra över den j.vl.
Om det stämmer så hade han antagligen stannat för en lots eller en polisbåt.. men det är spekulation från min sida.

Sedan kan det ju vara så att minorna gav utslag när bogvågen fick minorna att gunga,
de två minona som spontanexploderade i början av hårsfjärdsincidentet orsakades väl av något insvängningsförlopp som jag fattade hade med vågor att göra.

Mvh
/John
Jag har träffat många tyskar genom åren både sådana som inte varit sjömän och gamla uvar som varit jorden runt och jag kan tvärt emot dig säga att är det något som tyskar gör så är det att följa order, hur j*vla dumma dessa order än är och så är det även idag.

Att någon skeppare skulle helt ignorerat svensk militär om han inte visste att han hade stöd för det finner jag helt osannolikt. Visa gärna upp exempel där så skett någon annanstans.

Vad har du för källa på att två minor "spontanexploderade" ? Om det skulle varit sant så skulle nog försvaret FORT få ta upp alla minor som låg i hårt trafikerade farleder på 80-talet

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 24 februari 2015, 22:15

Kent skrev: Vad har du för källa på att två minor "spontanexploderade" ? Om det skulle varit sant så skulle nog försvaret FORT få ta upp alla minor som låg i hårt trafikerade farleder på 80-talet
Det var faktiskt två minor som exploderade den 7:e oktober när minlinjerna på order sattes i helautomatiskt läge. Detta berodde som jag förstått det på någon form av tekniska störningar för att vissa enskilda minor ej var kalibrerade rätt och ledde till att man dels efter ett antal timmar återställde till manuell avfyrning, men också att under dagarna som följde kunde "trimma" in minlinjerna för att inte få den typ av felindikering.

Den 10:e när den nu diskuterade överfarten av fartyget "Borkum Riff" ägde rum så var minorna alltså manuellt kontrollerade. Men som sagt, att dundra rakt över en skarp minlinje och ignorera olika varningar är fortfarande minst sagt märkligt sjömanskap.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 24 februari 2015, 22:59

Rickard skrev:
JohnT:

Bara några dagar innan "Borkum Riff" gick ut så var dessa minlinjerna under en period till och med satta i helautomatiskt läge. Hade "Borkum Riff" just den dagen gjort samma manöver hade den faktiskt blivit minsprängd och sänkt.
Nej, jag har svårt att tro att någon hade kommit till skada, Att säkra att ytan var fri var ju oerhört viktigt.
Säga vad man vill om minörer men jag tror inte dom skulle tolkat ordern så att man skulle sänka civila fartyg.
minlinjen var mig veterligen aldrig lämnad obevakad även om det sattes i automatisk drift och jag tror man hade svurit och stängt av automatiken om någon civilist hade kommit i närheten.

Kent skrev:
Jag har träffat många tyskar genom åren både sådana som inte varit sjömän och gamla uvar som varit jorden runt och jag kan tvärt emot dig säga att är det något som tyskar gör så är det att följa order, hur j*vla dumma dessa order än är och så är det även idag.
Vi har träffat olika tyskar, man ska inte generalisera för mycket.
Men jag har träffat tyskar med stor auktoritetstro och tyskar med mycket stort förakt för auktoritet.
Och det som förvånade mig var att några av de senare uppfattade jag först som "svenssons" men visade sig ha en rent anarkistisk syn på samhället,makt och när man inte skulle bry sig om aktoritet.
Kent skrev:
Att någon skeppare skulle helt ignorerat svensk militär om han inte visste att han hade stöd för det finner jag helt osannolikt.
Ok, då har vi kankse olika uppfattning om hur skeppare uppfattar att han har stöd för att ignorera militärer.
Tja iofs gällande fritidsbåtar, men en klassiker ia alla fall, är när fritidsskepparen trots tillsägning förtöjer just akter om robotbåt som snart ska lämna kaj. Robotbåten startar motorerna, RR Marine Proteus gasturbiner med utblåset i aktern och fritidsbåt och skeppare blir mörka i synen o ch luktar fotogen.

Men det är ju bra om yrkestrafiken har respekt för flottan.
Kent skrev: Vad har du för källa på att två minor "spontanexploderade" ? Om det skulle varit sant så skulle nog försvaret FORT få ta upp alla minor som låg i hårt trafikerade farleder på 80-talet

Här handlade det om att minorna indikerade efter att BorkumRiff passerade minspärren, och det var så att minsystem kunde ge falska indikationer som utlöste minor i automatmode, "spontanexploderade" är inte den korrekta termen, de exploderade i automatmode beroende på störsignal i sensorerna.

När man stälde om minspärren MS2 1982-10-07 14:40 så exploderade två flytminor inom 8 minuter i automatläge.
och sedan stängde man av automatiken men fick ytterligare indikeringar och sprängde två minor till men i manuell mode 18:37 och 18:39.
Källa FOKK nr 15, sidan 71.

S-o Kviman beskriver problemet med minorna typ K13 på sidan 103, som att flytminan indikerade om den började pendla och att detta var ett känt problem bland minörerna som varit med och utprovat systemet.

Mvh
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 24 februari 2015, 23:03

Rickard skrev: Men som sagt, att dundra rakt över en skarp minlinje och ignorera olika varningar är fortfarande minst sagt märkligt sjömanskap.
Ja, men jag bedömmer det som lika troligt med bristande auktoritetstro som att skepparen var i maskopi med kränkarna.
Men det är ju verkligen inget jag har någon fakta kring.

som så mycket i denna fråga, att se ett möjligt motiv är enklare än att bevisa att det var aktörens motiv.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 25 februari 2015, 00:06

Rickard skrev: Bara några dagar innan "Borkum Riff" gick ut så var dessa minlinjerna under en period till och med satta i helautomatiskt läge. Hade "Borkum Riff" just den dagen gjort samma manöver hade den faktiskt blivit minsprängd och sänkt.
Rickard:

Det ovanstående är en häpnadsväckande anklagelse mot den Svenska Försvarsmakten och direkt felaktigt påstående från din sida. Tror du verkligen på fullt allvar att Sven Olof Kviman o hans underlydande skulle låtit sänka ett civilt fartyg (Gotlandsfärjan) i Stockholms Skärgård i fredstid??

Givetvis var det så att minlinjen fortfarande var bemannad och övervakad,.. så att under inga omständigheter ett civilt fartyg skulle kunna komma till skada.

Men, vid närmare eftertanke så är det faktiskt också så att du på ett mycket snyggt sätt argumenterar för den linje som Bror Stefenson drev den natten då han beordrade Kviman att stänga minlinjen med hänsyn till allmänhetens säkerhet,.. dvs att det inte gick att lita fullt ut på mineringarna,.. (automatik eller ej) o att allmänhetens säkerhet inte alltid kunde garranteras.

Bill.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 25 februari 2015, 08:31

Bergman skrev: Det ovanstående är en häpnadsväckande anklagelse mot den Svenska Försvarsmakten och direkt felaktigt påstående från din sida.
Nej, det är inte någon "häpnadsväckande anklagelse", det var ett konstaterande att i ett läge där svenska Försvarsmakten spränger skarpa minor för första gången sedan andra världskriget så tar ett fartyg en extrem risk att ignorera instruktioner från svensk militär.

Minlinjen var under en period den 7:e oktober satt i fullautomatiskt läge vilket hade som uppgift att oavsett om det fanns personal i stridbart skick vid minstationen så skulle fientliga fartyg som passerade minlinjerna ändå sänkas.

Självklart hade man vid tiden för Hårsfjärdenincidenten uppsikt och självklart hade man på olika sätt försökt hindra civila fartyg från att åka över minorna i detta läge, så som man gjorde senare med denna "Borkum Riff", och förhoppningsvis skulle man hunnit slå av automatläget om ett fartyg ändå struntade i alla signaler. Det är fullständigt självklart att ingen önskade sänka något ytfartyg i detta läge.

Poängen är att en skeppare omöjligt kan veta vilket läge minorna hade och uppträder extremt konstigt om denna väljer att strunta i olika uppmaningar från svensk sida och helt enkelt forcerar minlinjen - av skäl som vi inte vet.

Bergman skrev:Men, vid närmare eftertanke så är det faktiskt också så att du på ett mycket snyggt sätt argumenterar för den linje som Bror Stefenson drev den natten då han beordrade Kviman att stänga minlinjen med hänsyn till allmänhetens säkerhet,.. dvs att det inte gick att lita fullt ut på mineringarna,.. (automatik eller ej) o att allmänhetens säkerhet inte alltid kunde garranteras.
Nej, det är precis tvärt om, vilket framgår om du läser vad jag skrev.

Minlinjen togs alltså i bruk den 7:e oktober och sattes då på order från högre ort (personalen på plats tyckte inte det var lämpligt) i automatiskt läge. Några minor var då inte kalibrerade korrekt och detonerade ganska omgående. Inte långt efteråt satte man ned till manuellt läge och man hade sedan nästan en vecka på sig att finjustera störningsbilden.

Natten den 13:e, när Bror Stefensson omsorgsfullt stänger ned just dessa minlinjer (övriga struntar han i) och flera system indikerar ubåtspassage strax efteråt, så var både minlinjerna intrimmade och man hade goda möjligheter att övervaka ytläget även i mörker.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 25 februari 2015, 10:13

Jag tycker det är intressant att JohnT lyckades få fram identiteten på Borkumriff när svensk militär underrättelsetjänst misslyckades, enligt vad Kviman sa mig som hastigast över telefon. En vän till mig - inte Ola Tunander – lyckades med samma bedrift som JohnT samtidigt med denne. Jag fick en mail med länk och när jag tittade in på forumet fanns samma länk. Det enda som krävdes var några tangentslag på datorn. Det var inte möjligt på 1980-talet, men tillgång till fartygsregister fanns då med och tid och anledning att leta fanns, utgår jag från, ändå misslyckades den som var ansvarig för underrättelsefrågor hos Kviman med att ta fram informationen om Borkumriff.

Bilden på fartyget 1983 är tydlig och samtidigt inte. Vi frågar oss väl alla vad det är för mast, är det en radiomast? Står den på akterdäck eller på land? Inga av dem jag talat med och med kunskap om störningssändare och annan militär radioutrustning har kunnat förklara varför masten ser ut som den gör. Det ser också ut som att den ordinarie aktermasten är borta. Vad jag vet så måste fartyg av Borkumriffs storlek ha en aktermast för att kunna föra rätt lanternor och på alla andra fotografier av fartyget finns aktermasten på plats. Den behövde nog kunna fällas för att fartyget skulle kunna ta sig igenom Europas kanaler. Men en närmre granskning av bilden visar att det finns konstiga mönster i luften över styrhytten just där aktermasten borde ha stått. En fråga blir då om bilden är manipulerad och i så fall i vilket syfte? Innan funderingarna går vidare känns det viktigt att få större klarhet i vad fartyget hade för kapten och att komma i kontakt med de personer som vet mer om fartyget.

I det stora hela är incidenten med Borkumriff bara en av många händelser, vi kan räkna dem i hundratals, som ger en bild av vad som hände under ubåtsjakterna. På inget sätt står Borkumriff för något avgörande indicium. Men tre störningar i minlinjen 50 meter efter fartyget och fartygets märkvärdiga uppträdande gör det intressant. För mig är nog följande de bärande orsakerna till att jag menar det var västliga länder bakom 1980 talets ubåtskränkningar med miniubåt

1. Inga bevis eller indicier som duger till att peka ut Warszawapakten efter 10 års analyserande av svenska marinen och andra.
2. Felaktiga, tillbakavisade indicier medtagna i såväl 1983 års ubåtskyddskommission som i Carl Bildts installationstal inför Krigsvetenskapsakademin och lagda till grund för utpekandet av Sovjetunionen
3. Alldeles för många försvunna dokument, anteckningar, fotografier, prover i samband med ubåtsjakterna och ubåtsdebatten för att det ska vara slarv.
4. Avsaknade av torra miniubåtar i Warszawapaktens östersjöflotta. Pirnaha ett fungerade inte som den skulle när den började användas from den 1 januari 1989. Den skrotades efter Sovjetunionens fall och endast Piranha två levde vidare. Emil Svensson har sagt det fanns Piranhas tidigare, det bygger på vad den sibiriske ingenjören i Yakutia har skrivit. Bland dem som är mycket väl insatta i sovjetflottans historia och utveckling är denne ingenjörs trovärdighet kraftigt ifrågasatt efter att det visat sig att han fört fram fakta som senare visat sig vara felaktiga. Hans utsagor är inte bekräftade av någon – utom möjligen Emil Svensson utan faktagrund.
5. Omfattningen över 300 ett och två observationer av ubåtar och ca 2100 tre till sex under 1980-talet när det test Emil Svensson refererar till visar att av 88 tillfällen över havsytan observerades ubåten en gång, Nils-Ove Jansson redovisar ett motsvarande test där det krävdes att ubåten visade sig 184 gånger innan den observerades en enda gång. Detta samtidigt som 1987 års granskning i statsrådsberedningen av Marinens indicier och indiciekedjor skriver svart på vitt att det inte fanns några indicier som det gick att bygga indiciekedjor på och att det inte var visat var baserna fanns eller hur miniubåtarna tog sig över Östersjön och därför helt tillbakavisade Marinens/försvarsmaktens påstående att det var visat att det var Sovjetunionen som låg bakom kränkningarna. Omfattningen av ubåtsoperationerna i kontrast till avsaknaden av hållbara indicier på att Sovjetunionen hade denna kapacitet väger tungt för att det inte stämmer att Sovjetunionen låg bakom det hela.
6. Uttalandena av Storbritanniens marinminister Speed och USAs försvarsminister Weinberger att de bägge länderna genomförde ubåtsoperationer i de svenska vattnen på 1980-talet.
7. Den bevisade förekomsten av torra miniubåtar som dessutom stämmer väl in på den typ ett och typ två miniubåt som marinen för fram. De ubåtar som passar in är de italienska 3GST9 och Cosmos.
8. Den bevisade satsningen på "Deception" i och med att den nya säkerhetspolitiska strategin gentemot Warszawapakten sattes i verket vid årskiftet 1980-81. Det förändrade taktiska och operativa mönstret i ubåtskränkningarna på de svenska vattnen stämmer mycket väl med hur USAs säkerhetspolitiska strategi förändrades.
9. Den strategiska bakgrunden, med en svensk socialdemokratisk regering med en säkerhetspolitisk linje som satte käppar i hjulet för den nya Rollback-strategin. Dialog och kompromissande sattes mot att segra och besegra. Samtidigt avsaknaden av trovärdiga motiv för Sovjetunionen att genomföra den typ av ubåtsoperationer som vi såg i de svenska vattnen.
10. Fotografierna på HMS Porpoise, som Speed säger användes för operationer i Östersjön, ombyggd till ett moderfartyg för miniubåtar och alltför många märkvärdigheter i samband med U-137s strandning i Blekinge.

Listan kan bli längre, men jag slutar här.

Här är det konstiga fotografiet på Borkumriff.
Borkumriff1983.pdf
(108.88 KiB) Nerladdad 116 gång
Senast redigerad av 1 Ola Frithiofson, redigerad totalt 25 gånger.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 25 februari 2015, 12:25

Ola Frithiofson skrev:Bilden på fartyget 1983 är tydlig och samtidigt inte. Vi frågar oss väl alla vad det är för mast, är det en radiomast? Står den på akterdäck eller på land? Inga av dem jag talat med och med kunskap om störningssändare och annan militär radioutrustning har kunnat förklara varför masten ser ut som den gör. Det ser också ut som att den ordinarie aktermasten är borta. Vad jag vet så måste fartyg av Borkumriffs storlek ha en aktermast för att kunna föra rätt lanternor och på alla andra fotografier av fartyget finns aktermasten på plats. Den behövde nog kunna fällas för att fartyget skulle kunna ta sig igenom Europas kanaler. Men en närmre granskning av bilden visar att det finns konstiga mönster i luften över styrhytten just där aktermasten borde ha stått. En fråga blir då om bilden är manipulerad och i så fall i vilket syfte? Innan funderingarna går vidare känns det viktigt att få större klarhet i vad fartyget hade för kapten och att komma i kontakt med de personer som vet mer om fartyget.

------------

Listan kan bli längre, men jag slutar här.

Här är det konstiga fotografiet på Borkumriff.
Borkumriff1983.pdf
Bilden är ytterst dåligt inscannad skulle jag tro, den stora masten står på land, tittar du noga på förstorningarna finns det en aktermast på styrhytten med lanternor på. Så bilden lär inte vara manipulerad utan dåligt inscannad bara.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 25 februari 2015, 13:34

Tack Ola,

Jag uppskattar mycket att du är så tydlig med hur du tänker och resonerar.

Bill.

Skriv svar