Ja, problemet är att tillgängliga fakta i sakfrågan knappt finns i förhållande till de a priori uppfattningar som varje person som har en uppfattning i denna fråga har.Rickard skrev:Detsamma John!JohnT skrev: Gott Nytt Rickard !
Jag skulle vilja lägga till lite källkritik rörande din argumentation -
Och gärna källkritik och bra diskussioner, det är ju därför vi diskuterar här och som förhoppningsvis kan göra att vi kan komma framåt i själva sakfrågan.
Jag fick kommentaren " det är inte så enkelt som det ser ut" i samband med presentationen av 1995 års utredning så jag har haft 19 år att fundera på vad jag vet och vad jag trodde i frågan och att försöka skilja på de två.
Har du något exempel på västerländska system som skulle anses som rimliga kandidater?Rickard skrev:Vilken rysk information gällande miniubåtar är det som du tänker på? Det vore väldigt intressant att veta vad du syftar på, då det ju har varit ett, av förvisso flera, "huvudproblem" i Sovjetteorin att några lämpliga sådana miniubåtar ännu inte hittats.JohnT skrev:För att förtydliga så är alltså rapporten skriven 1987 och det mesta som publicerats från ryskt håll rörande miniubåtar är av betydligt senare datum.
Eftersom de kriterier du har använt för att förkasta sovjetiska ubåtssystem enligt min mening samtigt utesluter de västerländska motsvarigheterna så har jag svårt att se hur din argumentation kan leda till något annat än att det inte har varit några ubåtar i svenska vatten.
Ärligt talat så är detta mitt största invändning mot dina resonemang.
Om du accepterar att de svenska beskrivingar av är avhemligade inte är absoluta fakta utan bara en sammanställning av många olika observationer,
och läs gärna Anna Christensons reservation i 1995 utredningen, just hur olika vittnesmålen beskriver vad de sett.
Min bedömning är att ingen sida hade en 15 meter lång torr miniubåt med flera veckors uthållighet under åttiotalet.
Men bägge sidor hade ubåtar och sdv'n.
ja, men 1983 är ju bara relevant om försvaret inte har lärt sig något därefter.Rickard skrev:Ja, det är synd att så pass mycket av beskrivningarna fortfarande är hemliga, även om det finns faktiskt mer öppen information i rapporten från 1983, diskuterad tidigare här på forumet.JohnT skrev:När rapporten sedan delvis avhemligas 2012, så är fortfarande detaljerna hemligstämplade, nu vet vi ju inte i detalj vad som står i de hemligstämplade partierna, mer än att det bygger på beskrivningar av de observationer man har gjort i svenska vatten.
Och då kommer vi tillbaka tillsamma fråga, om varför så mycket av materielat från 1987 är hemligstämplat idag.
Den enda rimliga förklaringen jag ser är att svenska statsmakterna, UD, Regering och försvarsmakten är överrens om att man inte ska släppa åp hemligstämpeln. Jag kan inte få det till en konspiration inom försvarsmakten som lurat regering och UD.
Om regeringen vill lyfta på hemligstämpeln så ser jag inget skäl för att de inte skulle kunna göra det.
För mig så faller det mesta av matias mossbergs påstående om att det är försvaret som mörkar,
eftersom det som finns tillgängligt inte heller blir offentliggjort.
Du tror alltså inte att det skulle klassas som "skadligt för förhållande till annan stat" ?Rickard skrev:Jag har inget skäl att tro att de som i dag sekretessgranskar dessa rapporter medvetet skulle undanhålla sådan information om det skulle peka åt det hållet.JohnT skrev:Så varför är det så mycket av dessa beskrivningar fortfarande hemligstämplade ?
Skulle det visa på miniubåtar från västländer ?
(eller hur nu den juridiska termen lyder)
personligen har mycket svårt att dela din tro.
Nu är jag tvungen att säga att du säger saker som inte står i källorna...Rickard skrev:Nej, jag själv uppfattar inte det som en riktigt trolig förklaring. Den/de främmande makter som opererade med miniubåtar uppträdde bevisligen oerhört oförsiktigt, gärna i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare, och där många hundra optiska observationer fick de högsta klassningarna. Utöver det ett par tusen till som klassades lägre.JohnT skrev:Skulle det säga för mycket om vad vi i Sverige visste?
Om jag förstår dig rätt så uppfattar du det inte som en möjlig förklaring?
gå tillbaka till SOU 1995 och sluta överdriva om du hävdar att du vill föra en diskusion som leder framåt i själva sakfrågan.
Ja, dom vet men svenska allmänheten vet inte.Rickard skrev: Det kan rimligen inte vara så att den/de främmande makter som opererade på detta vis inte skulle föreställa sig att vi saknade uppfattning om hur farkosterna faktiskt såg ut.
Om det istället skulle handlat om data från någon typ av tekniskt system så kanske det skulle kunna vara hemligt för att dölja nuvarande/tidigare försvarsförmågor, men till det kan inte enkelt räknas helt vanliga sommarturister som observerar ubåtar som, till synes, just vill bli observerade.
Blir inte det ett cirkelresonemang ?Rickard skrev:Fast varför skulle det vara ett problem om det varit så?JohnT skrev:Eller är det så att det är sådana likheter med sovjetiska system att gemene man skulle känna sig övertygad om att det var sovjetiska ubåtar det handlade om?
"Problemet" uppstår egentligen bara när det fortfarande efter mer än 30 år inte kan visas upp något ens tänkbart sådant system.
OM vi fick se hur man beskrev de miniubåtar som opererade i svenska vatten och i dag jämför det med öppna källor skulle det kunna leda till att allmänheten utpekar ett visst land ?
Rickard skrev:
Ja, det är ju något som vi diskuterat mycket, och det är väl ingen heller som har något definitivt svar på det, mer än att man kan konstatera att det som man från Marinens sida faktiskt har redovisat inte har varit tillräcklig grund för någon sådan nationalitetsbestämning när utomstående part studerat underlaget. (Granskningsgruppen 1987, utredningarna 1995 och 2001.)JohnT skrev:Nu kommer vi som alltid tillbaka till samma knäckfråga, vad är ett direkt bevis och vad är tillräckligt starka indicier för att nationalitetsbestämma en inkräktare ?
Frågan är vilket bevismaterial måste man ha för att utpeka ett visst land.
Vi kan ju notera att 1995 års utredning på sidan 276 skriver
Så jag uppfattar det som man 1995 kunnat dra slutsatser men de var inte säkra nog för att leda till en protestnot.Vi kan inte på grundval av de rapporter om optiska observationer
som vi haft tillgängliga dra några säkra slutsatser i nationalitetsfrågan.
Medan 1983 års utredning hade ansett att de observationer som pekade ut wiskey ubåtar var tillräckligt.
detsammaRickard skrev: Med förhoppning om en fortsatt intressant diskussion.
/John