"Familjen Hitler"

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

"Familjen Hitler"

Inlägg av BrittSten » 5 april 2003, 02:39

Vad hände egentligen med Hitlers familj, eller kanske snarare släkt?

Hade han ingen "riktig släkt" vid krigsslutet eller böt de bara namn och identitet (vilket jag har hört, dock endast som hörsägen) eller utsattes de av repressalier av de allierade vid krigsslutet?

Tacksam för svar.
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2003, 03:50

Hans pappa dog 1903
Hans mamma dog 1908

Hans syskon:

Halvsystern Angela Hitler dog 1949
Halvbron Alois Hitler(tidigare Matzelsberger) dog 1956
Hans storebror Gustav Hitler(som han aldrig såg) dog 1887(född: 1885)
Hans storasyster Ida Hitler(som han aldrig såg) dog 1887(samma år föddes hon)
Hans lillebror Edmund Hitler dog 1900(född: 1894)
Hans lillasyster Paula Hitler dog 1960

Paula Hitler(som gick under namnet Wolf) förhördes av den amerikanska armén efter kriget:
Bilagor
Paula Hitler3.jpg
Paula Hitler3.jpg (165.7 KiB) Visad 6257 gånger
Paula Hitler2.jpg
Paula Hitler2.jpg (182.33 KiB) Visad 6258 gånger
Paula Hitler1.jpg
Paula Hitler1.jpg (173.82 KiB) Visad 6259 gånger

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 5 april 2003, 10:42

Har för mig att han hade lite släktingar som flyttade till usa, dessa skulle för några år sen ha försökt att få ut arv eller nåt sånt efter hitler.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2003, 14:05

Rommel skrev:Har för mig att han hade lite släktingar som flyttade till usa, dessa skulle för några år sen ha försökt att få ut arv eller nåt sånt efter hitler.
Jag tror dom härstammar från Hitlers halvsyster Angela Hitler som fick tre barn, dock fick inte Angela Raubal(Adolf Hitlers halvsysterdotter) några barn för hon tog livet av sig i Hitlers lägenhet i Münhen, 1931:

Leo Rudolf Raubal
Angela (Geli) Raubal dog 1931
Elfriede Raubal

BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

Inlägg av BrittSten » 5 april 2003, 16:08

Så det finns alltså några släktingar (förvisso hyfsat långväga men ändå..) i livet i USA?
Hur gick det emd deras försök till att få ut arvet då?
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2003, 16:24

BrittSten skrev:Så det finns alltså några släktingar (förvisso hyfsat långväga men ändå..) i livet i USA?
Hur gick det emd deras försök till att få ut arvet då?
Man kan undra vad det är för arv de menar, Hitler testamentrade alla sina tillgångar till NSDAP och om det inte fanns så skulle det tillfalla staten:

Hitlers privata testamente
All I own -- if any of it is of value -- belongs to the Party. If the latter should no longer exist, it belongs to the State, and if the latter should be destroyed as well, no further decision on my part is needed.
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 4 gånger.

BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

Inlägg av BrittSten » 5 april 2003, 16:25

ok, då får man tacka så mycket för svaren :)
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 april 2003, 23:24

Det arvet tog väl den Bayerska staten över, Paula "Wulf" Hitler förde väl en ganska bitter strid om arvet.
Det är väl dessutom orsaken till bråket för några år sedan när Mein Kampf gavs ut på svenska, eftersom den Bayerska staten är innehavaren av rättigheterna till boken.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 6 april 2003, 04:07

Det torde finnas halvsläktingar kvar till Hitlers familj, men jag kan inte utveckla fragan just nu, eftersom jag sitter i en berghydda och kan bara tillfälligt komma in i internet. Ge er till tals til den 25:e april, sa skall jag besvara era fragor...

Mvh Andreas Wien

BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

Inlägg av BrittSten » 6 april 2003, 21:01

ok, väntar med spänning då andres wien.

En annan grje jag kom att tänka på...påståendena om att Hitler skulle ha varit halvjude eller kvartsjude, samt att hans far skulle ha varit jude...ligger dte nån sanning i detta eller ren mytomani?
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 8 april 2003, 12:39

För något år sedan så var det en artikel i Expressen om Hitlers släktingar i USA. Om jag inte minns fel så tror jag att det var tre bröder. Dessa tre bröder hade tillsammans med sina fruar bestämt sig för att inte skaffa några barn. Orsaken till detta var att de inte ville att deras eventuella barn skulle genomgå det lidande som de hade utsats för bara för att de råkat ha fel efternamn. Bröderna ville att den grenen av släkten skulle dö ut med dom. Brödernas ålder tror jag befann sig mellan 55-70 år.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 april 2003, 13:48

BrittSten skrev:ok, väntar med spänning då andres wien.

En annan grje jag kom att tänka på...påståendena om att Hitler skulle ha varit halvjude eller kvartsjude, samt att hans far skulle ha varit jude...ligger dte nån sanning i detta eller ren mytomani?
Nej, det finns det inte:
När Alois(Hitlers pappa) kom till världen var det oklart vem som var hans far, och han döptes då till Schickelgrubber, efter sin mor. När Alois var 5 år gammal, gifte sig hans mor med en man vid namn Johan Georg Hiedler, sammtidigt lät hon sin makes bror, Johann Nepomuk Hüttler, som bodde i Spital att ta hand om sin son, eftersom hon inte kunnde försörja honom. Oklarheterna om vem som var far till Alois, kom att plåga Hitler, efter att en del rykten om honom skulle göra gällande att han skulle ha varit jude. det fanns tre kandidater Johan Georg Hiedler, Johann Nepomuk Hüttler, och en Jude i Graz vid namn Frankenberger som Maria Anna Schickelgrubber(Hitlers farmor) påstods hade jobbat hos. detta visade sig dock vara falskt eftersom det fanns ingen judiskt familj i Graz vid namn "Frankenberger" i Graz, inte ens en ickejudisk familj med det namnet, under den tid som ryktet skulle göra gällande att
Maria Anna Schickelgrubber arbetat där.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 april 2003, 14:35

Fältmarskalken skrev:För något år sedan så var det en artikel i Expressen om Hitlers släktingar i USA. Om jag inte minns fel så tror jag att det var tre bröder. Dessa tre bröder hade tillsammans med sina fruar bestämt sig för att inte skaffa några barn. Orsaken till detta var att de inte ville att deras eventuella barn skulle genomgå det lidande som de hade utsats för bara för att de råkat ha fel efternamn. Bröderna ville att den grenen av släkten skulle dö ut med dom. Brödernas ålder tror jag befann sig mellan 55-70 år.
Här är länk från aftobladet:
Hitlers släktingar kräver pengar
Aftonbaldet skrev:Den amerikanska delen av släkten härstammar från Alois. Hans barnbarn, vilka har bytt namn till Hiller, bor på Long Island i New York. Deras advokat säger att de inte är intresserade av sin berömde släktings arv som de kallar för ”blodspengar”.
Här är en annan artikel om Hitlers släktingar, som inte har med ämnet att göra:
Sovjet tvang släktingar erkänna Hitler-konspiration

Enligt förhören med Hitlers kusin Eduard Schmidt erkände denne sig "skyldig till att, som Adolf Hitlers släkting, ha godkänt hans planer mot Sovjetunionen.
Hahahahaha... :lol: (vad fan ska han med sin släktings godkännade, ryssarna är verkligen korkade ibland)

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 8 april 2003, 15:36

Jag har hört talas om den där Expressen artikeln. Är det någon som vet om den går att få tag på?

BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

Inlägg av BrittSten » 8 april 2003, 23:24

testa med att maila expressen och fråga, den bör finnas nånstans i deras arkiv.
"Det är inte lätt när det är svårt"

Skriv svar