Quiz: Heraldik
-
jean-jacques
- Medlem
Re: Heraldik-quiz
Det får bli en vild gissning: Santiago de Compostela har Betlehemsstjärnan i sitt vapen?
- Dag den vise
- Medlem
Nej, kopplingen gäller snarare en av kristendomens främsta "karaktärer", och inte själva tecknen för händelsen.
- Dag den vise
- Medlem
En ledtråd, platsen är en provins.
-
jean-jacques
- Medlem
Hmm... det här var knepigt. Jag hittade en spansk provins med namnet Palencia, som har texten "Ave Maria" i ett av de många fälten i vapnet:
Dessutom hittade jag en provins Zamora som har en bild av Madonnan med barnet i ett av fälten i sitt vapen:
Kan det vara en av dessa två?
Kan det vara en av dessa två?
- Bilagor
-
- 350px-Zamora.prov.jpg (36.03 KiB) Visad 1084 gånger
- Dag den vise
- Medlem
Det skulle kunna ha varit Zamora, men nära skjuter tyvärr ingen hare.
-
jean-jacques
- Medlem
När jag tittar igenom alla Spaniens provinser hittar jag en hel del vapen med kristen anknytning. Här är till exempel provinsen Asturias, som har ett kors och texten "Med detta tecken besegras fienden" och "Med detta tecken skyddas de fromma". Kan det vara någonting?
För övrigt är det väldigt många spanska vapen som har bokstäver, eller hela texter - ett heraldiskt bruk som vi svenskar känner oss ganska främmande inför...
- Dag den vise
- Medlem
Det är inte bara "med kristen anknytning", utan vapnet jag syftar på här har en mer eller mindre direkt koppling till julen.
-
jean-jacques
- Medlem
Barcelona har mistel runt vapnet?
Men å andra sidan är väl inte mistel någonting som vi förknippar med julen - åtminstone inte här i Sverige...
-
jean-jacques
- Medlem
Nää förresten... det är nog inte mistel, utan snarare lagerblad. Och förresten skrev du någonstans att det handlar om en av kristendomens främsta "karaktärer". Och ett par kvistar kan väl knappast sägas vara någon "karaktär".
Jag letar vidare bland Spaniens provinser och hittar Cuidad Real, som i ett av de många fälten har en muromgärdad trädgård: I medeltidens symbolvärld brukar en muromgärdad trädgård stå för jungfrulighet, den obefläckade avelsen, och Jungfru Maria. Men det är kanske lite väl långsökt... Nej, då tror jag mer på provinsen Guadaljara, som i ett av sina många fält har Jungfru Maria själv:
Jag letar vidare bland Spaniens provinser och hittar Cuidad Real, som i ett av de många fälten har en muromgärdad trädgård: I medeltidens symbolvärld brukar en muromgärdad trädgård stå för jungfrulighet, den obefläckade avelsen, och Jungfru Maria. Men det är kanske lite väl långsökt... Nej, då tror jag mer på provinsen Guadaljara, som i ett av sina många fält har Jungfru Maria själv:
- Dag den vise
- Medlem
Mycket nära ännu en gång, men haren lyckades här ändå smita undan i sista sekunden. Vapnet jag syftar på är provinsen Teruels vapen som ser ut så här. 
Därmed släpper jag frågan fri.
Därmed släpper jag frågan fri.
-
jean-jacques
- Medlem
Här har ni tre fraser:
"DEN XVII JULII"
"ARMEENS FLOTTA. SVEABORG"
"Wermländska Fördelningen 1809"
Vad har dessa fraser för anknytning till heraldiken?
"DEN XVII JULII"
"ARMEENS FLOTTA. SVEABORG"
"Wermländska Fördelningen 1809"
Vad har dessa fraser för anknytning till heraldiken?
-
jean-jacques
- Medlem
Ett tips: Jag fick idén till den här frågan när jag tittade på spanska provinsvapen. Bland dem var det många som hade text i vapnet - alltså inte valspråk utanför skölden, utan text inne i själva skölden. Sådant är mycket ovanligt i svensk heraldik, men det finns några exempel på Riddarhuset...
-
jean-jacques
- Medlem
Till exempel det här vapnet:
Vad är det för familj?
-
jean-jacques
- Medlem
Här är ett annat av de ytterst få svenska adelsvapen som har text inne i själva vapnet:
Vem var det som förde befäl över den Värmländska Fördelningen vid ett kritiskt tillfälle i vår historia?
-
jean-jacques
- Medlem
Här är det tredje vapnet med text:
Datumet, den 17:e juli, står på båten mitt på skölden och syftar på den dag då denne person gjorde en viktig insats för den svenska flottan. Vem var det som blev friherre på den meriten? Nej, det är inte riktigt sant; han hade många andra meriter, och kanske större. Men det han gjorde just den 17:e juli 1788 hade större betydelse för Karl XIII, och som ni ser på namnchiffret "CXIII" på sinister hjälmprydnad är det Karl XIII han har att tacka för upphöjelsen till friherre. Vem är det?