Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 december 2014, 14:33

Tack! En regerande furste anlände 1897 till Stockholm med detta fartyg. Vem?
yacht.jpg

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 27 december 2014, 15:12

Eftersom du ger året 1897 så är Kung Chulalongkorn av Siam (= Thailand) ett tänkbart alternativ. Det är i vart fall ett besök jag vet har ägt rum. Men antagligen var det betydligt fler högdjur som besökte Sverige den sommaren i samband med utställningen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 december 2014, 15:43

Rätt svar. Kung Chulalongkorn av Siam anlände till Stockholm med ryske tsarens yacht Standart. Kungens eget statsfartyg hade havererat och hygglige tsaren lånade ut sitt eget statsfartyg.
Kung Chulalongkorn skänkte en vit elefant till Oscar II. Den överlämnades till Skansen. Kungen frågade sin stabschef, generalen Sven "i helvete" Lagerberg, vad han skulle ge den siamesiske kungen i gengåva. Det fick inte vara för pråligt, men inte heller för futtigt. Generalen:
- Ge honom Norge.
Din fråga.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 27 december 2014, 20:59

Orsaken till att jag känner till Kung Chulalonkorn är att jag var på en så kallad "diggar- och kulturresa" med rälsbuss i Norrland för några år sedan. Ett av våra stopp var vid Bispegården där vi per buss studerade "Döda Fallet" och Thailändska paviljongen i Utanede, Ragunda. Det föll sig nämligen så att kungen efter att ha sett på Stockholmsutställningen gjorde en resa för att studera Västernorrlands skogsindustri och besökte bland annat Ragunda. För att fira 100-årsjubileet av besöket reste man en riktig Thailändsk paviljong på platsen. Som är mycket sevärd.

Så till frågan. Och då skall jag anknyta till skogsindustrin. Man har använt manga metoder för att lasta pappersprodukter. Pappersrullar och liknande är högvärdig last som genom tidernas lopp har krävt lång tid att lasta, men också att surra (lasha som det heter på NySvensk). Fram till dagens högeffektiva metoder där det går med en våldsam fart. Och då har man förenklat lashingen högst avsevärt utan att den blivit sämre. Numera kan det hända att en stuveriförman varskor att "I dag har vi 85 drag att lasta". Och detta går med våldsam fart på några få timmar.

Vad är det som förmannen egentligen berättar och hur lastar man.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 december 2014, 21:08

Gissar: Tidningspapper på rullar - är oerhört känslig last (revor förstör kilometervis med papper...)
Känner inte uttrycket ''drag'' -men modern hantering görs med vacuum - och upp till 20 rullar i varje lyft ??????
untitled.png
untitled.png (107.66 KiB) Visad 255 gånger
Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 27 december 2014, 21:29

varjag skrev:Gissar: Tidningspapper på rullar - är oerhört känslig last (revor förstör kilometervis med papper...)
Känner inte uttrycket ''drag'' -men modern hantering görs med vacuum - och upp till 20 rullar i varje lyft ??????

Varjag
Jag tänker likadant som Varjag här, vaacumaggregaten är snabba och effektiva.
Lastning.png
Lastning.png (76.53 KiB) Visad 252 gånger
Men har för mig att branschen föredrar ro/ro-båtar där man bara drar ombord färdiglastade trailers..? Surrning - inbillar jag mig sker med typ airbags(tryckluftskuddar)..?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 28 december 2014, 16:26

Det är Amund som är närmast svaret. Under de senaste 30 åren har man utvecklat flera olika system. Bland annat att hanterat rullarna med truck. Men det har varit hantering rulle för rulle som har krävt rejält mycket med lashing. Ett andra system som utvecklades samtidigt var att lyfta med vacuum. Men även då har vi problemet med lashing eller kompletterande truckhantering.

Det jag var ute efter är det system man har på ro/ro-trafik i Finland och Sverige. I korthet: rullarna ställs på en vagn inne i terminalen. Där skyddas de ofta av plast och spänns fast till vagnen. Så drar man ombord vagnarna med en specialbyggd traktor en och en. Men sedan är lastrummet byggt så att det går in exakt ett visst antal vagnar i bredd. Låt oss säga 8 stycken. Och då är det fullt i bredd eftersom man ställer vagnarna tätt. Rullarna kan inte spinga någon stans. Lashing behövs bara som ett visst komplement och om man inte har en full bredd på slutet. Och skall man lasta "85 drag" så betyder det att man har 85 vagnar.

Amunds fråga.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 28 december 2014, 23:09

Tack Donkeyman!
Jagare.jpg
Jagare.jpg (21.43 KiB) Visad 218 gånger
Denna jagare skulle så småningom komma att möta sitt öde i östra Medelhavet när det blev ohälsosamt att vistas nära Kreta, men långt innan det så [lyckades] hon faktiskt skicka denna lilla svenska ångare till botten på ett annat hav.
Fartyg.jpg
Fartyg.jpg (3.25 KiB) Visad 218 gånger
Vad hette den svenska ångaren som sänktes och vad var jagarens namn?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 december 2014, 23:38

Brittiska jagaren HMS IMPERIAL - kolliderade med Rederi AB Höganäs's s/s NORDIA den 29e februari 1940.
Jagaren fick lätta skador, NORDIA sjönk mycket fort. IMPERIAL bärgade hela den svenska besättningen med undantag av två man som omkom.

HMS IMPERIAL skadades av flygbomber den 29e maj 1941 under evakueringen från Kreta och blev manöveroduglig.
HMS HOTSPUR tog av besättningen och sänkte vraket med en torped.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Nordia

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 29 december 2014, 08:58

varjag skrev:Brittiska jagaren HMS IMPERIAL - kolliderade med Rederi AB Höganäs's s/s NORDIA den 29e februari 1940.
Jagaren fick lätta skador, NORDIA sjönk mycket fort. IMPERIAL bärgade hela den svenska besättningen med undantag av två man som omkom.

HMS IMPERIAL skadades av flygbomber den 29e maj 1941 under evakueringen från Kreta och blev manöveroduglig.
HMS HOTSPUR tog av besättningen och sänkte vraket med en torped.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Nordia

Varjag
Ett korrekt svar. HMS Imperial eskorterade en konvoj från Methil i Skottland till den norska sydväskusten , konvojen innehöll även svenska fartyg varav SS Nordia hade Göteborg som destination. Tidigt på morgonen rammades hon av eskortfartyget ca 70 distansminuter SW Feistenen, sikten var dålig och även om sjön var relativt lugn så är det knappast enkelt att hastigt byta fartyg så där mitt i vintern i Nordsjön.

Vi byter däremot enkelt frågeställare till Varjag – Varsågod!

(OBS: På bilden var Nordia Nederländska Zeeburg, det fanns ingen svensk bild av henne)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 december 2014, 10:50

Tack Amund

Vi söker namnen på tre svenska lastfartyg.....och händelser -

1)
kanonrester.jpg
kanonrester.jpg (42.77 KiB) Visad 186 gånger
2)
baergning.jpg
baergning.jpg (86.14 KiB) Visad 186 gånger
3) "We salute our families. We know that you will save us. For our country........"

Vilka, var och när?, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 29 december 2014, 16:44

1:an tror jag är ss Vidar som troligtvis körde på den brittiska ubåten HMS M1, 1925?
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_M1

2:an tror jag är tankfartget Divina som körde över den brittiska ubåten HMS Truculent 1950?
Divina.png
Divina.png (81.95 KiB) Visad 169 gånger
3:an har jag ingen aning om!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 december 2014, 21:30

Well done - Amund skjuter två Femettor med första salvan
Sveabolagets VIDAR.jpg
kolliderade med och sänkte HMS M 1 12e November 1925, den lilla tankern DIVINA - samma sak med HMS TRUCULENT
11e januari 1950.

3:an - meddelandet kom via telefonboj - sista hälsningn från 22 man i aktra torpedrummet......alla omkom - :roll:
Hände 1953 -

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 december 2014, 01:53

.........
Svenska Orientlinjen.png
Svenska Orientlinjen.png (106.58 KiB) Visad 143 gånger
:wink: , Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 30 december 2014, 09:32

Broströmaren MS Naboland som körde över den turkiska ubåten TCG Dumlupinar (ex. USS Blower) i april 1953?

Låst