sveahk skrev:Utan att ramla in i alltför mycket tjafsig polemik, vill jag ändå lämna några synpunkter på "Me 110 ett bra jaktplan", och gör det gärna i första hand med citat från de som va' me'...
Walter Horten, Leutnant i JG 26 där han flög Bf 109:an, testade på våren 1940 den tvåmotoriga Me 110. med inte alltför rosigt resultat:
"For me it was inconceivable how an escort fighter for bombers could have ever gone into production, despite testing at Rechlin and in the field. For in this role it is clearly inferior to the more manoeuvrable, single-engind fighters it must clash with..."
Med all respekt för de gamla jaktflygarna så....Detta säger ju egentligen ingenting alls. För att dra en parallell pratade jag med en gammal jaktförare från svenska flygvapnet i somras som berättade om en av sina första övningar i jaktstrid med J35 efter att tidigare varit förare i 29 och 34. Han berättade att han stötte på en J32B på ca 3000 m höjd och beslöt sig för att kurva lite. Till sin förvåning blev han fullkomligt slaktad i kurvstriden som följde, han hade ingen chans! Moloken flög han hem och tyckte 35 var det sämsta skrot som hade sett dagens ljus. Han avslutade sin berättelse med att berätta om hur hans sista tid i FV ofta utspelade sig i jaktstrider med J35F över Hanöbukten under 80-talet ca 1500 timmar senare, med AJ och JA37 från som motståndare, och att en 35:a med en duktig förare nästan rutinmässigt klarade av AJ37 och även kunde vara en ganska svår match för en JA37....med enbart dessa brottstycken kan man få det till att J32B var ett bättre jaktflygplan än JA37.