Utan att ramla in i alltför mycket tjafsig polemik, vill jag ändå lämna några synpunkter på "Me 110 ett bra jaktplan", och gör det gärna i första hand med citat från de som va' me'...
Walter Horten, Leutnant i JG 26 där han flög Bf 109:an, testade på våren 1940 den tvåmotoriga Me 110. med inte alltför rosigt resultat:
"For me it was inconceivable how an escort fighter for bombers could have ever gone into production, despite testing at Rechlin and in the field. For in this role it is clearly inferior to the more manoeuvrable, single-engind fighters it must clash with..."
Det var också Horten som senare under BoB lär ha myntat uttrycket "It wasn't the bombers that needed the escort it was the Me 110."
Wolfgang Falck, som flög 110:an mest hela kriget, skriver i sin biografi "Falkenjahre" (NeunundzwanzigSechs Verlag, 2003) om striderna över Dunkirk försommaren 1940:
"Wir hatten nun fühlbare Verluste hinzunehmen; die Me 110 erwies sich im Kampf gegen einmotorige Jagdflugzeuge wie die Hurricane und die Spitfire als hoffnungslos unterlegen. Einfach ausgedrückt boten wir prächtige Zielscheiben für beweglichere Flugzeuge..."
(Vi hade nu kännbara förluster; Me 110 visade sig i kamp mot enmotoriga jaktflygplan som H. och S. hopplöst underlägsen. Enkelt uttryckt var vi präktiga måltavlor för rörligare flygplan...)
Senare blev den unge Falck kommenderad att ta hand om den tyska nattjakten, där Me 110 visade sig vara i sitt rätta element.
Den eviga kritikern och gamla kämpen
Theo Osterkamp (pilot i 1. och 2.VK) jämförde 110:an med den brittiska Bristol Defiant, vilket naturligtvis inte var särdeles smickrande.
John Vasco, ingen pilot men en renommerad flygboksförfattare och den kanske största nu levande Me 110-kännaren (
http://falkeeins.blogspot.ch/2012/11/th ... -john.html) skriver i sin "Zerstörer"-bok om BoB's slutskede:
"In hard-fought combat the young
Zerstörer crews fought as valiantly as their single-engined colleagues. However the shortcomings of the Bf 110 design as a day fighting machine against modern single-engined enemy fighters were exposed in the skies over southern England. Many crews paid with their lives bringing this fact into sharp focus; two units,
ZG 2 and
V.(Z)/LG 1 had been practically wiped out and took no further part in operations against England..."
Till slut två iscannade sidor från en rapport som Hauptmann
Wolfgang Schenck (
http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Schenck_(pilot)) skrev i maj 1942, "Studie über den Zerstörer", där han pekar på en av Bf 110:ans svaga punkter - att vända ryggen till motståndaren:
"Jeder Luftkampf verlangt von mindestens 50% der beteiligten Flugzeuge auf Sammelbefehl des Führers einen in guter Postion liegenden Gegner den Rücken zeigen zu müssen.
Dieses war der schwächste Punkt der Me 110..."
schenck1.jpg
schenck2.jpg
Ett par synpunkter förmedlade från
Hans K