Bergman skrev:Vad jag vill visa med inlägget ovan är att det paralellt med vår diskussion här,.. pågår en helt annan diskussion om Ubåtarna inom andra kretsar,
Fast upplever du verkligen att forumet tror något annat? Det har ju pågått en mer eller mindre lågintensiv debatt sedan ungefär år 2001, genom ett större antal böcker, tidningsartiklar, Newsmill och andra former. Debatten på Skalman är ju en del av denna, men förstås inte den enda.
Fast vad i hans resonemang tycker du vi bör uppmärksamma? Det bör ju finnas något som är intressant eller tjäna som diskussionsunderlag, annars har jag som sagt lite svårt att se vad det tillför att klistra in en extern text utan kommentar?Bergman skrev:Jag delar inte uppfattningen som författaren har oven,.... men jag tycker att vi skall vara uppmärksamma på att det faktiskt skrivs och funderas på,...
Bergman skrev:Inlägget ovan är skrivet av en man som var direkt underställd ÖB,..
Fast han var ju inte direkt underställd ÖB vad jag kan se. Han var förvisso folkrättslig rådgivare åt ÖB efter år 1987, men hans arbetsplats var ju Utrikesdepartementet, utöver det var han major i Flygvapnets reserv.
Bergman skrev:han är inte en sk "nobody".
Nej, han har säkert haft en viktig roll på UD, men som jag skrev så är han inte överhuvudtaget uppdaterad i ubåtsfrågan. Det är alltså så att han inte ens känner till existensen av 1995-utredningen.
Det håller jag inte med om. Jag anser det finns massor av saker som inte är uppklarade. Men det är ju fortfarande så att olika påståenden som framförs bör kunna fungera ihop med fakta och vill man hävda något får man ju argumentera för det.Bergman skrev:Jag upplever det som en svaghet i den diskussion som vi har här,.. att vi (du) hela tiden betraktar allt som avslutat och att vi kommit fram till den slutliga lösningen,.. och att vi vet vad som faktiskt hände. Det gör att vi hela tiden begränsar oss i vad vi kan finna och komma fram till.
Bergman skrev:Rickard, Jag tror att du gör ett misstag om du drar slutsatsen att bara för att du fått tyst på mig (eller andra deltagare) att det innebär att vi oxo håller med dig i dina slutsatser.
Jag tror att du gör ett misstag om du upplever att jag "fått tyst på dig" eller det skulle vara min önskan eller avsikt.
Jag skriver aldrig "jag har rätt - du har fel - var tyst!". Däremot har - och kommer - jag inte acceptera att uppenbart felaktiga påståenden förs fram utan att detta kommer få svar i form av invändningar, vilket jag ibland upplever att du önskar att man skulle låta bli.
Observera också att jag aldrig heller skriver "Du har fel. Punkt.", utan frågar hur påstående X kan fungera ihop med fakta Y och Z? Då kommer tyvärr sällan några svar och ingen vidare diskussion, men jag anser att det inte beror på att jag "tystar" någon utan får sökas i andra orsaker.
Bergman skrev:Vi har tillsammans analyserat en viss del av Mälsten händelsen och är överens,.. men många andra delar återstår,.... Jag har valt att inte ta upp dem här eftersom jag upplever att diskussionen hela tiden stryrs mot det mål som du satt upp.
Jag tycker verkligen din ståndpunkt är lite svår för mig att förstå. Du har ju självklart exakt lika stor möjlighet som alla andra att föra fram dina teorier och argumentera för dem.
Däremot kan jag ibland känna att jag inte har ork att diskutera uppenbara villospår eller påståenden som redan varit uppe hundra gånger med motbevisning, men som sedan gång på gång återkommer utan försök att påvisa hur det kan fungera ihop med verkligheten.
Detta hindrar förstås inte att du får föra fram teser kring Amalia eller vad som du önskar. Du får faktiskt jättegärna göra det, men man får ju då också för forumet försöka visa på vilket sätt de är viktiga/relevanta/intressanta/märkliga eller något annat.