Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Eftersom mycket av innehållet fortfarande är kvalificerat hemligt så kan man inte dra några bestämda slutsatser anser jag.
Och jag tror bestämt att det bilder jag och Lars Lindberg sett tillhör den kategorin. Annars hade det visats upp.
Det står ju angående handlingarna att det innehåller uppgifter som rör annan stat och därför har denna hemligstämpel.
Och om inte dåvarande statsminister skulle känna till detta så vore det mycket märkligt. Så min synpunkt är att den riktiga sanningen" hur den nu än ser ut? har inte redovistas. Och problemet är ju omvänt likafullt, det finns inte ett enda konkret bevis för Nato ubåtar. Endast indicier . Så enda chansen att det här en gång för alla klaras upp är att samtliga kort kommer på bordet"
Men bara att det fortfarande är hemligstämplat visar ju att det finns uppgifter som är extremt känsliga för Moder Svea"
MVH Thule
Och jag tror bestämt att det bilder jag och Lars Lindberg sett tillhör den kategorin. Annars hade det visats upp.
Det står ju angående handlingarna att det innehåller uppgifter som rör annan stat och därför har denna hemligstämpel.
Och om inte dåvarande statsminister skulle känna till detta så vore det mycket märkligt. Så min synpunkt är att den riktiga sanningen" hur den nu än ser ut? har inte redovistas. Och problemet är ju omvänt likafullt, det finns inte ett enda konkret bevis för Nato ubåtar. Endast indicier . Så enda chansen att det här en gång för alla klaras upp är att samtliga kort kommer på bordet"
Men bara att det fortfarande är hemligstämplat visar ju att det finns uppgifter som är extremt känsliga för Moder Svea"
MVH Thule
-
Ola Frithiofson
- Medlem
Alltfler misstror den officiella förklaringen att det var ubåtar från Sovjetunionen. 1983 års ubåtskommission som påstod det är rättad av 1995 och 2001 års ubåtsutredningar och av en intern granskning i regeringskansliet 1987 med generalmajor Bengt Wallroth, dåvarande chefen för UD:s politiska avdelning Jan Eliasson och statssekreterare Hans Dahlgren som ansvariga. Dessutom har uttalanden i SVT program från USAs försvarsminister Caspar Weinberger och Storbritanniens marinminister Sir Keith speed konfirmerat att ubåtsförband från dessa länder var i de svenska vattnen under 1980-talet för att testa svensk ubåtsjakt efter överenskommelse med den svenska sidan, det bör ha varit på regeringsnivå säger Speed, Weinberger säger att överenskommelsen skedde ”Navy to navy”. Speed säger dock också i ett samtal med Pelle Neroth, en journalist med svensk anknytning som skriver för engelskspråkiga teknik- och vetenskap tidningar, att dessa ubåtsövningar grundades på en överenskommelse mellan den engelska marinens ”Chief of defence staff eller ”Flag Officer Submarines” och den svenska motsvarigheten. Chefen för Storbritanniens militära underrättelsetjänst, Sir John Walker säger i en intervju för Associated Press, AP, som gjordes strax efter SVTs intervju med Caspar Weinberger sänts, att britterna var garanterade både ett visst antal ubåtsoperationer på svenska vatten per år och att inga svenska torpeder, målsökande, skulle användas mot de brittiska ubåtsoperationerna.
Nog får vi tro på vad Weinberger, Speed och Walker så klart uttalar? Ubåtsförband från USA och Storbritannien var här, kanske även andra länders. Västtyskland hade anledning känna till den svenska skärgården. Det är känt att det under 1980 talet fanns torra miniubåtar i Nato-länderna Italien, Västtyskland och USA. Det är också känt att Navy Seals var så skickliga på att framföra en specifik italiensk miniubåt att de tilldelades just den uppgiften inom forskningsbaserad marinbiologi, då forskarna använde sig av miniubåten från företaget Maritalia. Det finns tydliga fotografier på Storbritanniens HMS Porpoise, den ubåt Speed nämner var i svenska vatten, med vaggor för att bära med sig miniubåtar för SBS personal vid för och akter och målad i vitt på vissa ställen, karaktäristiskt för att docka med miniubåtar. Flera av dessa kända miniubåtar från Italien, Västtyskland och USA stämmer med observationer, bottenspår och sonarbilder från ubåtskränkningarna. Tidigare medarbetaren inom FOA och den framgångsrike uppfinnaren Håkan Lans och ambassadören Sven Hirdman har beskrivit de amerikanska miniubåtarna i statliga rapporter.
Ingen har till idag kunnat visa på motsvarande för Sovjetiska miniubåtar, där den första fanns i operationell drift först 1989 men sägs ha varit värdelös då. Det går att konstatera baserat på kända fakta att det inte fanns torra Sovjetiska eller andra miniubåtar från Warszawapakten i Östersjön lämpliga för det kalla Östersjövattnet under exempelvis Hårsfjärden 1982, Karlskrona 1984 och Töre 1987, samtliga fruktlösa ubåtsjakter där miniubåtar deltog, I många ubåtsjaktser under 190 talet har den dokumentation och de prover på oljespill, distressignaler och fotografier som togs och tom sidor ur ÖBs krigsdagbok försvunnit.
Nog får vi tro på vad Weinberger, Speed och Walker så klart uttalar? Ubåtsförband från USA och Storbritannien var här, kanske även andra länders. Västtyskland hade anledning känna till den svenska skärgården. Det är känt att det under 1980 talet fanns torra miniubåtar i Nato-länderna Italien, Västtyskland och USA. Det är också känt att Navy Seals var så skickliga på att framföra en specifik italiensk miniubåt att de tilldelades just den uppgiften inom forskningsbaserad marinbiologi, då forskarna använde sig av miniubåten från företaget Maritalia. Det finns tydliga fotografier på Storbritanniens HMS Porpoise, den ubåt Speed nämner var i svenska vatten, med vaggor för att bära med sig miniubåtar för SBS personal vid för och akter och målad i vitt på vissa ställen, karaktäristiskt för att docka med miniubåtar. Flera av dessa kända miniubåtar från Italien, Västtyskland och USA stämmer med observationer, bottenspår och sonarbilder från ubåtskränkningarna. Tidigare medarbetaren inom FOA och den framgångsrike uppfinnaren Håkan Lans och ambassadören Sven Hirdman har beskrivit de amerikanska miniubåtarna i statliga rapporter.
Ingen har till idag kunnat visa på motsvarande för Sovjetiska miniubåtar, där den första fanns i operationell drift först 1989 men sägs ha varit värdelös då. Det går att konstatera baserat på kända fakta att det inte fanns torra Sovjetiska eller andra miniubåtar från Warszawapakten i Östersjön lämpliga för det kalla Östersjövattnet under exempelvis Hårsfjärden 1982, Karlskrona 1984 och Töre 1987, samtliga fruktlösa ubåtsjakter där miniubåtar deltog, I många ubåtsjaktser under 190 talet har den dokumentation och de prover på oljespill, distressignaler och fotografier som togs och tom sidor ur ÖBs krigsdagbok försvunnit.
När du då har alla dessa fakta Ola, så är det väl bara att ansöka om ny prövning hos regeringen av frågan. Och få saken utredd en gång för alla. MVH Thule
-
Ola Frithiofson
- Medlem
Jag har inga fakta alls Thule, Intervjuerna har gjorts av Sveriges television och Associated Press och är fakta vi alla tillsammans kan se och lyssna på och diskutera. Att inga sovjetiska torra miniubåtar upptäckts innan Piranjan konstaterade en generalmajor som chefat för MUST och FRA, en vice generalsekreterare i FN, kabinettssekreterare och utrikesminister på svenska UD och en statssekreterare vid Statsrådsberedningen och senare ambassadör. Dokumentet är numer avhemligat och kan läsas av alla. Vad som saknas i arkiven är inte lika klart, att det fattas sidor ur ÖBs krigsdagbok är dokumenterat av en statlig offentlig utredning, liksom att annat inte återfinns i arkiven som borde vara där. Fotografiet på Porpoise lär nog alla få se i sinom tid.
Frågan är varför dessa fakta tillgängliga för alla förnekas.
Frågan är varför dessa fakta tillgängliga för alla förnekas.
Jag menade uppgifter egentligen , men det är ju trots allt ett faktum att Speed har uttalat sig m.m.
Och det var närmast med den bakgrunden jag menar att det borde gå att få saken omprövad och utredd på nytt.
Vet ej själv hur turordningen är i såna sammanhang, men eftersom du är politiskt bevandrad tänkte jag att du är mer kunnig på området. Vid mitt telefonsamtal med försvarsstaben fick jag frågan om jag ville ha saken omprövad , dessutom skulle det i dagarna komma något nytt om det här ? Det är ju tydligen fler som "forskar" som begärt ut samma handlingar, enligt mannen på Fstb. Men om man kunde lätta på förlåten och delge det som är hemligt så skulle troligen mycket vara vunnet. Har däremot ingen aning om det ens är möjligt ? För det kan ju vara det uppgifterna som är nyckeln " till det hela. Och om man släppte lite på sekretessen kanske personer som var med skulle börja berätta? Bara en tanke !
MVH Thule
Och det var närmast med den bakgrunden jag menar att det borde gå att få saken omprövad och utredd på nytt.
Vet ej själv hur turordningen är i såna sammanhang, men eftersom du är politiskt bevandrad tänkte jag att du är mer kunnig på området. Vid mitt telefonsamtal med försvarsstaben fick jag frågan om jag ville ha saken omprövad , dessutom skulle det i dagarna komma något nytt om det här ? Det är ju tydligen fler som "forskar" som begärt ut samma handlingar, enligt mannen på Fstb. Men om man kunde lätta på förlåten och delge det som är hemligt så skulle troligen mycket vara vunnet. Har däremot ingen aning om det ens är möjligt ? För det kan ju vara det uppgifterna som är nyckeln " till det hela. Och om man släppte lite på sekretessen kanske personer som var med skulle börja berätta? Bara en tanke !
MVH Thule
Är det någon som har AP intervjun med Sir John Walker ? Jag har aldrig läst den i sin helhet, skulle vara intressant att läsa exakt vad han sa,... och inte bara den "one liner" som finns i APs arkiv.
http://www.apnewsarchive.com/2000/Weinb ... 902f1160d2
Bill.
http://www.apnewsarchive.com/2000/Weinb ... 902f1160d2
Bill.
En snabb fråga Thule, tror du fortfarande på de tre källor du nämnt tidigare om att ubåten(-arna) i Töre släpptes ut medvetet på order uppifrån?Thule2 skrev:Eftersom mycket av innehållet fortfarande är kvalificerat hemligt så kan man inte dra några bestämda slutsatser anser jag.
Eftersom det är vad som sagts , så finns ingen anledning att betvivla det. Även chefen Englund har ju sagt att han fick order om det. Och jag tror fortfarande att det var både väst och öst ubåtar . Och att man öppnade spärrarna kan ha att göra med att även en väst ubåt befann sig där. Men som sagt fria teorier och spekulationer utifrån vad som berättats.
MVH Thule
MVH Thule
-
Ola Frithiofson
- Medlem
Bifogar va AP skrev år 2000. Walkers uttalanden refereras sist i dokumentet.
Om jag skall utveckla svaret ytterligare Rickard! Jag tror att I Töre 87 och på flera ställen Hävringe 88 bl.a så var västubåtar hack i häl på ryssen" Och anledningen till att så mycket fortfarande är hemligstämplat kan finnas i det materialet.
(PDF:en på innehållet från FSTB kommer i eftermiddag eller i morgon )
MVH Thule
(PDF:en på innehållet från FSTB kommer i eftermiddag eller i morgon )
MVH Thule
Fast det kan ju inte ha varit på det sättet.Thule2 skrev:Jag tror att I Töre 87 och på flera ställen Hävringe 88 bl.a så var västubåtar hack i häl på ryssen" Och anledningen till att så mycket fortfarande är hemligstämplat kan finnas i det materialet.
Analysgruppen meddelar ju direkt till regeringen i december 1987 att man inte har något bevis alls på nationalitet och istället försöker hitta mer eller mindre svaga indicier som pekar på Sovjet, samtidigt som man påstår att man inte har någon kunskap alls om ens existensen av västliga miniubåtar.
Man är också tydlig med att man inte lyckats identifiera någon sovjetisk ubåt som stämmer in på de ständigt "upptäckta" miniubåtarna i svenska vatten.
Innehållet som helhet i 87-rapporten är ju också välkänt från t ex 2001-utredningen och böcker från både f.d. ÖB och statsminister. Det finns ingen som helst antydan om att någon information finns där om västliga ubåtar "hack i häl" på några ryska.
Om västliga ubåtar på någon form av lagligt sätt varit i svenska vatten måste det ha skett med regeringens tillstånd och det existerar omöjligt någon anledning att analysgruppen skulle sätta ihop en 80-sidig kvalificerat hemlig rapport i ett exemplar ställt direkt till regeringen och detta skulle varit fullt av lögner på regeringens önskan.
Det var ju istället så att regeringen kände tvivel inför just analysgruppens indiciekedja och tillsatte sin egen interna "granskningsgrupp", med bland annat Bengt Wallroth, f.d. chef för underrättelsetjänsten, som konstaterade att materialet var väldigt svagt.
Det vi bör fundera på varför man både 1987 och 2001 från marinens sida menar att det inte går att säkerställa några ubåtskränkningar i Töre och aldrig någonsin lyckas visa upp ett enda hållbart belägg för några sovjetiska miniubåtsintrång överhuvudtaget från hela 80- och 90-talet. De "bästa" bevisen för detta i form av mink och taxibåt får man ju bortse ifrån.
Jag har filen färdig. Men när jag kopierat och lagt in så går den ej att öppna. Skulle vidare befordra till Rickard då gick det inte att skicka E-post längre. Nu när jag skall öppna filen så går inte det heller. Har inte en aning vad som hänt. Lade in den på favoriter, funkar inte längre där heller ?? MVH Thule
Jag skickar CD: med det inskannade materialet till Rickard, så få han lägga ut det här på Skalman.
Jag får det tyvärr inte att fungera, beklagar verkligen/ MVH Thule
Jag får det tyvärr inte att fungera, beklagar verkligen/ MVH Thule
Jag har fått den PDF-fil som Thule har ordnat, den är dock för stor för att bifoga direkt i inlägget, men jag har placerat den på extern filserver och finns nu att ladda ned här. (5 MB)
Stort tack Thule (och ett litet tack även till Rickard)!