Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack Gott
Vem tillhör dessa -
?, Varjag
Vem tillhör dessa -
?, Varjag
Mannen var ''flaggofficer'' oerhört inflytelserik och satt på nyckelposter......
Varjag
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Admiral Sir Dudely Pound?
No Sir, mannen var amerikan, VarjagStellan Bojerud skrev:Admiral Sir Dudely Pound?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Amiral Lehay USN?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Rättelse: Han hette väl Leahy.
Visst är det Fleet Admiral William D. Leahy, President Roosevelt närstående sjöofficer.
Efter ambassadörspost till Vichy-Frankrike, biträdde han Roosevelt i Casablanca, Teheran, Yalta-konferenserna.
Här är han med Truman - Postdam.... Stellan frågar, Varjag
Efter ambassadörspost till Vichy-Frankrike, biträdde han Roosevelt i Casablanca, Teheran, Yalta-konferenserna.
Här är han med Truman - Postdam.... Stellan frågar, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vem var denne välgalonerade herre?
Med så många galoner på ärmarna - kan det nog bara vara Sir Dudley Pound -
Varjag
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Och därmed seglar Varjag vidare.
Tack Stellan
Vi stannar vid det våta - och en, såvitt jag vet - unik person; - han var den ende överlevande från sitt fartyg, en ubåt.
Vilket inte var sällsynt. Men denne - kom upp till ytan UTAN några hjälpmedel som Davis-lunga etc. från minst
fyrtiofem meters djup -
Hur han undvek ''air embolism'' - vet bara Gud. Men han bärgades av ett ubåtsjaktfartyg, blev krigsfånge och repatrierades
1945.
Vad hette han och vilken ubåt kom han från?
Varjag
Vi stannar vid det våta - och en, såvitt jag vet - unik person; - han var den ende överlevande från sitt fartyg, en ubåt.
Vilket inte var sällsynt. Men denne - kom upp till ytan UTAN några hjälpmedel som Davis-lunga etc. från minst
fyrtiofem meters djup -
Hur han undvek ''air embolism'' - vet bara Gud. Men han bärgades av ett ubåtsjaktfartyg, blev krigsfånge och repatrierades
1945.
Vad hette han och vilken ubåt kom han från?
Varjag
Det tråkiga är att jag vet exakt vem det är och hur hela historien gick till men, jag kommer f*n inte ihåg just nu :/
Det mesta av storyn publicerades faktiskt på svenska omkring 1942 och i en bok från det numera föraktade (nazist)- förlagetHedmark skrev:Det tråkiga är att jag vet exakt vem det är och hur hela historien gick till men, jag kommer f*n inte ihåg just nu :/
Tidens Böcker.....kanske du läst den?
.....
, Varjag
Har den boken liggandes i mitt bibliotek någonstans, känner igen framsidan.. :/ Men jag kan inte komma på någonting om det mer än att jag vet precis vad du pratar om