Quiz: Movie quotes

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Re: Quiz: Movie quotes

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 30 mars 2014, 19:18

Tackar. Nu tar vi en liten bortglömd pärla:
"Jag har sett så många kvinnor gråta att jag inte bryr mig längre"
säger tuffe hjälten i en ganska trist film, men viktig som inspirationskälla för en betydligt bättre. Han säger även att han inte är timid när det gäller pengar, ty pengar sjunger och han älskar musik.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 31 mars 2014, 20:58

Ledtråd! Nu vill vi ha en ledtråd!! Ledtråååd! :P

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 1 april 2014, 14:22

He-he. Ok. Sångerskan som sjunger en låt i filmen, omdöme, "NN's vocal range is the widest of any singer yet" och "Known for her astonishing 4 1/2 octave vocal range".
Tillbaka till filmen, vars hjälte säger:
Any private planes due in?
x: No. You always ask if any private planes is due in and the answer is always no.
Well, someday the answer will be yes.
x: Then what? Supposing a private plane does come in?
Just between you and me, I'll steal it.
Han bär fedorahatt, midjekort läderjacka och väska i axelband. En skillnad mot en sentida efterföljare är att han gillar att vara nyrakad......

(vilket han är mest hela filmen igenom; även damerna ser ut som de kommit ut från frisören trots att de just klampat runt i djungeln bland bergen i...... oj, avslöjade nästan för mycket)
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 2 april 2014, 09:23

För svår för mig än så länge....

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 april 2014, 14:47

Torbjörn Holmgren skrev: Sångerskan .........
.är tydligen äkta inkaättling, så hon passar in i rollen.
(Äventyren) bär fedorahatt, midjekort läderjacka (pilotmodell), khakibyxor och väska i axelband. En skillnad mot en sentida efterföljare är att han gillar att vara nyrakad......
Den sentida efterföljaren, alla tiders paradroll i genren, kallas "junior" av sin pappa, men är annars döpt efter hunden.
damerna ser ut som de kommit ut från frisören trots att de just klampat runt i djungeln bland bergen i......
Vilket var vanligt i filmer på femtiotalet.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 2 april 2014, 15:07

Jag kan vara fel ute men jag får lite vågor av "Indiana Jones"....

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 2 april 2014, 15:34

Jaha, jag tror jag vågar mig på en gissning: hjälten Allan Quatermain i "King Solomon´s mines".
Vad blir domen?

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 april 2014, 22:46

Cuba skrev:Jaha, jag tror jag vågar mig på en gissning: hjälten Allan Quatermain i "King Solomon´s mines".
Vad blir domen?
Bra gissat, men fel!
Visst får man vibbar av Indiana Jones. Spielberg var influerad av två filmer när han skapade Indiana Jones (om vilken jag tala ovan), den vi söker är en av dem.
Hjälten är känd för sin stålkäke och blev megastärna två år efter denna film i ett bibliskt epos-

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 3 april 2014, 10:50

Kan det var "Den vilda jakten på stenen" med Michael Douglas.
Tips om frisyr och stålkäke stämmer i alla fall.

/ currahee

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 3 april 2014, 18:26

Inspirationskälla till Indiana Jones, inte efterhärmare. Verkar vara en utmaning va? Nåja, här är en hint till: Charlton Heston

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 3 april 2014, 23:24

Miss Morris: Most men don't enjoy taking money from women.
Harry Steele: That's the best kind. It's the hardest to get and always smells so good.
..................
Miss Morris: It's been very enjoyable. I've enjoyed the trip.
Harry Steele: You're wondering how you're going to pay me without hurting my feelings, Miss Morris, forget it. Just, uh, take out your roll and start counting.
Miss Morris: You're not exactly timid, are you?
Harry Steele: Not about money. Money sings and I love music.

Det mest fascinerande med filmen är scenen när solen strålar på en sten som ger en ny stråle som visar var inkaskatten är begravd. Den är så klockrent återgiven i Jakten på den försvunna skatten när Indiana Jones hittar var arken är begravd genom att solen strålar genom kristallen. Ingen kan se scenen och inte tänka på Indiana Jones.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 4 april 2014, 12:12

Men tänk så enkelt det blev helt plötsligt! Secrets of the Incas från 1954. Förutom Charlton Heston hittar vi Marion Ross som Miss Morris och, gissningsvis, Yma Sumac som sångerskan. Åtminstone tycker jag namnet antyder det.

Det verkar som att filmen finns i helhet på youtube, kanske får bli kvällens film? Har tyvärr ingen pisco hemma (finns det att få fatt i i Sverige?) men grappa kan nog vara ett alternativ.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 4 april 2014, 18:34

Som orientering meddelas att systemet visst har pisco, i beställningssortimentet! Har beställt 2 olika, i studiesyfte.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 6 april 2014, 11:06

Tjusigt. Där kom den. Nu skall jag o min hjärtevän lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=m5jeIE0IW14
till Cubas ära, som tar över quizen!

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 6 april 2014, 12:39

Tackar tackar!
Citat från undertexterna:
-Polisen har ännu inga spår efter förövaren av det bestialiska mordet på poliskommissarie XX. Presskonferens ska hållas senare idag.

Skriv svar