Så vad gör du då här??Thule2 skrev:Jag tänker inte delge någon annan mitt mödosamt insamlade material.
Thule
Dina källor är ju knappast svåra att gissa vilka det är och varför du inte kan delge mera.
Så vad gör du då här??Thule2 skrev:Jag tänker inte delge någon annan mitt mödosamt insamlade material.
Thule
Det var ju exakt det vi gjorde. Du skrev:Thule2 skrev:Du påstod att uppgifterna inte stämmer, vi pratade inte om ubåtstypen egentligen.
Och jag menade att det inte stämmer, inte minst eftersom jag haft den specifika rapporten i något år och visste att den handlade om Typ 1 och inte Triton 1. Rapporten diskuterades ganska ingående här på forumet i förra sommaren när jag lade upp just exakt den text du hade här i går. Det är inga nya saker.Thule2 skrev:Triton 1 observerades första gången 1973 i svenska vatten .
Under år 1983 gjordes 15 observationer av Triton 1 i svenska vatten.
Vi vet inte vilken den främmande farkosten är, eftersom enligt Försvaret så lyckades den aldrig identifierats / fotograferas / infångas trots en omfattande exponering i ytläge nära svenska åskådare.Thule2 skrev:Så, om en främmande farkost har observerats i svenska vatten 1977, och senare under 80 talet. Vilken var då den främmande farkosten? Och hur tog den sig hit ?
Thule2 skrev:Och om de tidigare jag radade upp i tidigare tråd, återigen gräv själv. Jag tänker inte delge någon annan mitt mödosamt insamlade material.
Thule2 skrev:Du skrev en gång att MUST hade inga uppgifter på sovjetiska miniubåts system.
Vrida och vända, ett annat sätt att uttrycka det kan vara att ställa kritiska frågor till anonyma uppgifter som inte förefaller gå att kombinera med kända fakta.Thule2 skrev:Det är ingen ide att du vrider och vänder Rickard, jag ändrar aldrig uppfattning .
Thule2 skrev:Jag tänker inte delge någon annan mitt mödosamt insamlade material.
Men Thule, vad gör du då här på ett historisk diskussionsforum?Thule2 skrev:Det är ingen ide att du vrider och vänder Rickard, jag ändrar aldrig uppfattning .
Thule
Nja, inget hittar var väl inte rätt. Det finns en hel del om Sergei Kroshkin. Problemet med honom som jag ser det är att han är på tok för ung för att ha drivit projekt 1980 eller strax där före. Däremot jobbar han i detta nu med det du beskriver, nya ubåtssystem, bland annat projekt 20120.Thule2 skrev:Förvånar mig inte att du inget hittar. Men som jag tidigare sagt, jag lämnar inte ut några källor. Du får leta själv och höra dig för på rätt ställe och leta upp rätt person/personer. Jag har gjort det under ett antal år, och varken kan eller vill lämna ut något.
Men som jag tidigare sagt, det finns mycket att inhämta om man letar på rätt ställe.
Läste i tråden om Sovjetiska mini-ubåtarmer om vad du förmodligen menar. Dock så innebär det ju att man då avför både Triton 1 och 2 från att vara en kandidat till Typ 1 mini-ubåt?Rickard skrev:Nej, ingen är det. "Typ 1" är/var Försvarsmaktens benämning på en okänd miniubåt på cirka 8-10 meter vars överdel påminde om en fem meter lång valrygg. Den är inte identisk med någon variant av den lilla dykarfarkosten Triton 1 (vilket framgår ganska tydligt i dokumentet från föregående sida.)Urban skrev:Blir lite förvirrad nu när det gäller vilken Triton vi pratar om. Båda är väl Typ 1 enligt Försvarsmaktens sätt att klassificera?
På grund av lite tidsbrist hinner jag inte skriva mer i kväll, men återkommer inom kort med fler kommentarer.
Ja, ingen av dem passar in på det som är känt kring Miniubåt Typ 1: slät överdel som liknar ryggen på en val eller en klippa/grynna, god prestanda gällande framåtsikt, relativt lång uthållighet, utrustad med band för undervattensprecisionsarbete mot minlinjer, har någon typ av master, har likartad navigeringsutrustning som stora Typ 2, m.m.Urban skrev:Dock så innebär det ju att man då avför både Triton 1 och 2 från att vara en kandidat till Typ 1 mini-ubåt?
Bara en kommentar:Thule2 skrev:Förvånar mig inte att du inget hittar. Men som jag tidigare sagt, jag lämnar inte ut några källor. Du får leta själv och höra dig för på rätt ställe och leta upp rätt person/personer. Jag har gjort det under ett antal år, och varken kan eller vill lämna ut något.
Men som jag tidigare sagt, det finns mycket att inhämta om man letar på rätt ställe.
Detta förräderi skall ha pågått än in på 2000-talet då Försvaret (enligt Thules källor) olagligt undanhöll den senaste utredningen alla bevis mot Sovjet.tryggve skrev:Du har ju hävdat att personer inom försvarsmakten har begått något som närmast kan beskrivas som landsförräderi. Det låter ju som något som få personer skulle berätta om lättvindigt. Och kanske inte heller bli så glada över om det spreds på nätet.
Jo, jag vet inte riktigt vad det är för preskriptionstid för den här typen av brott (vet inte ens om det kallas landsförräderi i fredstid rent juridiskt) men då skulle väl detta kanske fortfarande kunna leda till juridiska konsekvenser för dessa personer.Rickard skrev: Detta förräderi skall ha pågått än in på 2000-talet då Försvaret (enligt Thules källor) olagligt undanhöll den senaste utredningen alla bevis mot Sovjet.
Precis. Det är just detta som gör mig något undrande.Rickard skrev: Att tro att sådan information, som handlar om hur svenska statsministrar i modern tid lurats av sin egen Försvarsmakt, lättvindigt skulle tillåtas publiceras på internet är inte så sannolikt nej.
Eftersom påståendena dessutom strider mot en stor mängd känd fakta tror jag man får söka förklaringen i källan/uppgifternas tillförlitlighet..tryggve skrev:Precis. Det är just detta som gör mig något undrande.
Anledningen till att jag inte skrivit ut det som jag skrev till dig i PM på forumet är just att det är ren hörsägen och källan är avliden. Dock finns ju samma sak beskriven på Flashback har jag sett men det får stå för den personen som skrivit det där.Thule2 skrev:Ok, då får jag uttrycka mig på ett annat vis då. Jag har via olika personer fått reda på olika saker, och så vidare.
Men eftersom nu Kent ifrågasatte varför jag är här överhuvud taget, som inte lämnar ut vissa uppgifter. Då ställer jag samma fråga till honom, vad gör att du kan hålla inne med så pass uppsendeväckande information som du delgav mig för någon vecka sedan. För om den uppgiften stämmer, så är det högst uppsendeväckande . Och om det skall vara konsekvens i ditt eget resonemang Kent, borde ju du ha berättat detta för alla här på forumet .
Så än en gång Kent, varför håller du inne med mycket speciell information ? Då kanske du också skall fråga dig vad du gör här?