För första gången: Nej.Rickard skrev: Det är väl ändå inte någon tvekan om att du skrev uttryckligen att du ansåg att icke-närmare definierade deltagare i denna diskussion är oemottagliga för argumentation på grund av sitt "troende" som kunde liknas vid religion.
Så skrev jag inte.
Vad jag skrev var: tis nov 05, 2013 6:52 pm
"Någon skribent har vid tillfälle liknat uppfattningarna i ubåtsfrågan med religiösa trosuppfattningar. Dvs det innebär att de mest troende är oemottagliga för motsidans argumentation eller kritik av egna trosuppfattningar eller föreställningar."
Bra, då är vi ense om vad jag har skrivit.
Din mening är grammatiskt obegriplig.Rickard skrev: Jag kan faktiskt inte riktigt se att tycka att detta är ett minst sagt tråkigt och negativt sätt att uttrycka sig mot andra medlemmar på forumet skulle vara "retoriska ansatser"?
Jag återupprepar, det är DU som gentemot mig använt uttryck enligt följande:
Bra, då är vi ense om att du har skrivit ovanstående.Rickard skrev: Det är givetvis en viss smula enklare att intala sig själv att man har en sådan klok och korrekt uppfattning att det inte är värt att nedlåta sig i de små människornas diskussion.
Ärligt talat tror jag inte det. Jag håller med om det som någon skrev att du skriver vettiga saker i andra trådar, men det är tyvärr svårt att tolka ditt inlägg om andras religiöst oemottaglighet för argument som annat än ett tråkigt "von oben"-perspektiv. Om du menade något annat vore det förstås betydligt mer givande för fortsatt diskussion.
Ja, det är väl i sig en riktig uppfattning att jag ogillar gissningar. Dock eftersom du återupprepar argumentet med religiöst baserade föreställningar som använts just mot mig tidigare så var det en gissning att det var så även här. Eftersom du inte preciserar vem eller vilka som lider av dessa föreställningar återstår ju trots allt bara för forumet att gissa vem som skall beröras av detta förklenande omdöme?
För andra gången: Nej.Rickard skrev: Men du skrev ju dock att anledningen till att du inte ville deltaga var dessa religiösa föreställningar?
Så skrev jag inte.
Följande är vad jag skrev : tis nov 05, 2013 6:52 pm
"Tack det var mycket vänligt sagt!
Ubåtsfrågan är inte helt enkel ur diskussionssynpunkt.
Det klokaste yttrande som fällts är detta:
"Sanningen ligger i betraktarens ögon"
Någon skribent har vid tillfälle liknat uppfattningarna i ubåtsfrågan med religiösa trosuppfattningar. Dvs det innebär att de mest troende är oemottagliga för motsidans argumentation eller kritik av egna trosuppfattningar eller föreställningar.
(Varje debattör bör vid något tillfälle lägga handen på hjärtat och ställa sig frågan: Varför tycker/tror jag *egentligen* som jag gör i den här frågan. ) (Jag brukar göra det ganska ofta i alla fall, kanske det vid något tillfälle skingrar någon illusion.)
Det är anledningen varför jag inte givit mig in någon ubåtsttråd med någon större grad av engagemang. Däremot skall jag villigt erkänna att jag följt flera, läst det mesta och undantagsvis faktiskt sett något nytt och intressant.
Vad gäller min uppfattning i sakfrågan så PM:ar jag dig."
Bra, då är vi ense om vad jag har skrivit.
Rickard skrev: Ja, naturligtvis. Det var just ett exempel på behov av att efterfråga källor, vilket du skrev inte var konstruktivt eller givande i diskussionen?
För tredje gången: Nej
Har jag någonstans skrivit att: "....behov av att efterfråga källor inte var konstruktivt eller givande" ?????
Bra då är vi ense om vad jag inte skrivit.
Rickard skrev:Jag är lite oklar över frågeställningen. Vilka frågor tycker du att 1983-utredningen kan besvara?FNP skrev:Att helt avfärda 1983 års utredning är dock att göra det alltför lätt för sig. Återigen vilka skulle de relevanta frågorna kunna vara som 1983 års SOU kan besvara?
Jaha, du väljer att besvara en fråga med en fråga, OK.
SOU 1983 kan besvara en mängd frågeställningar
Exempel:
-Hur såg 1983 SOU på xxxx? Varför?
-Hur väljer 1983 SOU att beskriva xxx? Varför?
-Hur skiljer sig sammansättningen på ledamöter mellan SOU 1983, 1995, 2001?
osv, osv
Bäste Rickard,
Jag finner den här situationen mycket märklig.
Är det så att jag i mitt svar till Wedman eller till någon annan uttryckt något som du uppfattat som personligt riktat gentemot dig och som så djupt har sårat eller förnärmat dig, så ber jag naturligtvis helhjärtat och uppriktigt om ursäkt för det.
Men, med det sagt, så har jag under 11 år på det här forumet faktiskt aldrig varit med om något liknande som denna tråd.
Som jag skrev tidigare har jag i allt väsentligt undvikit att posta i ubåtstrådarna. När jag så svarade på Wedmans fråga fick jag först en rak fråga från "Kent", sedan fick jag en fråga tillsammans med några insinuanta glirninngar från "Ola Frithioffson" , sedan dessutom blev jag hånad av "Kent" och till sist också tillfrågad och tråkad av dig.
Det är verkligen en trevligt tråd sagda forumdeltagare skapat. Den uppmuntrar och stimulerar verkligen till deltagande, debatt och diskussion!
Nej, jag tänkte inte posta i tråden, men när jag får frågor eller blir påhoppad svarar jag. Jag antog att du ville ha ett svar av mig när du postade riktat till mig, så jag svarade.
Jag har uppenbarligen inte alls förstått dig rätt.
Jag har av ditt sätt att uttrycka dig gentemot mig (exemplifierat ovan) och att du upprepade gånger mer eller mindre konsekvent vantolkat, felciterat eller gjort felaktiga påståenden om vad jag skrivit, bibringats uppfattningen att du egentligen bara vill ha sista ordet i någon slags uppvisning i juvenil retorik.
Varsågod.
FNP