FNP skrev:
Jag konstaterar att du fortsätter att nyttja samma retoriska ansatser som du tyvärr brukat i ett antal av dina tidigare inlägg. Du lägger in negativt värdeladdade ord, uttryck och vändningar som du sedan direkt eller indirekt tillskriver den du riktar dig till.
Det är väl ändå inte någon tvekan om att du skrev uttryckligen att du ansåg att icke-närmare definierade deltagare i denna diskussion är oemottagliga för argumentation på grund av sitt "troende" som kunde liknas vid religion.
Jag kan faktiskt inte riktigt se att tycka att detta
är ett minst sagt tråkigt och negativt sätt att uttrycka sig mot andra medlemmar på forumet skulle vara "retoriska ansatser"?
FNP skrev:Förs dessutom resonemang som ovan (och i vissa trådar) i termer av bevis som skall hålla på den utrikespolitiska arenan så blir utgången i fallet solklar?.
Tänker du på 1983 eller 1987 eller annan tidpunkt här? Jag tror det bara är en enskild skribent som talat om bevisföring i någon internationell domstol. I övrigt har det diskuterats om det funnits åtminstone hjälpligt rimliga tekniska skäl att tro på t.ex. omfattande djupa intrång från sovjetiska miniubåtar.
FNP skrev:Men, vad jag vänder emot och som i mina ögon gör trådarna helt ofruktsamma är att det helt slumpmässigt hoppas fram och tillbaka mellan optiska observationer, sonarbilder, TV-intervjuer, lösryckta citat, fotografier från nätet, hörsägen och allmänt tyckande.
Det kan jag hålla med om att det periodvis blir, men det är ju också en ganska naturlig följd av att det är ett öppet diskussionsforum där alla kan deltaga. Den blandningen av inlägg skapar både liv åt diskussionen och dynamik, men gör det hela förstås aningen mera rörigt. Men du skrev ju dock att anledningen till att du inte ville deltaga var dessa religiösa föreställningar?
Rickard skrev:Och som vi sett, när "experter på underrättelseverksamhet" än i dag tycker det är oerhört spännande att citera ur 1983 års utredning så framstår behovet av källkontroll som rätt tydligt.
FNP skrev:Jag antar att du här menar J v Braun? Hans bok och uttalanden får naturligtvis stå för honom.
Ja, naturligtvis. Det var just ett exempel på behov av att efterfråga källor, vilket du skrev inte var konstruktivt eller givande i diskussionen?
FNP skrev:Att helt avfärda 1983 års utredning är dock att göra det alltför lätt för sig. Återigen vilka skulle de relevanta frågorna kunna vara som 1983 års SOU kan besvara?
Jag är lite oklar över frågeställningen. Vilka frågor tycker du att 1983-utredningen kan besvara?
Thule:
Thule2 skrev:Men hur många av dessa observationer som var verkliga ubåtar vet vi egentligen inte. Procentuellt så är antalet säkra kränkningar få , i förhållande till rapporterade misstänkta.
Det är förstås så att vi inte kan veta i efterhand hur många som var verkliga och vad som var missuppfattningar. Däremot så talar möjligen det faktum att bara en sådan liten procentuell del klassades högt (365 st observationer klassificerade som 1 eller 2 av många tusen totalt) för att det faktiskt finns relevans bakom dessa. Man kan också väldigt gärna läsa de exempel på ubåtsobservationer som finns i SOU 1995:135 och se hur märkligt oförsiktigt dessa ubåtar agerade när de blev observerade. Där finns även att se att år 1995 anlitade experter i vittnespsykologi bedömer Försvarets hantering av ögonvittnesuppgifter som i allmänhet god.
Thule2 skrev:Och om det funnes så många iaktagna västliga ubåtar., var är då bevisen för dem ?
Fast Thule, du har ju själv berättat att du personligen sett tydliga fotografier på främmande farkoster i Törefjärden 1987. Om vi skall tro på dig, vilket jag gör, så måste vi också acceptera att dessa inte finns i arkivet i dag och inte heller togs med i analysgruppens helt interna rapport till regeringen i december 1987. Även tidigare chefredaktören på NSD och senare VD för Radiotjänst Lars Lindberg har berättat motsvarande sak: det fanns andra knivskarpa bilder på ubåtar i Töre och som sedan aldrig hörts av igen.
Thule2 skrev:Och ge ett enda bra svar på varför vi skulle lämnas utanför, till förmån för Norge, Finland ?
Vad som hänt eller inte hänt i Finland och Norge vet jag inte i detalj alls. Från allt jag läst om händelserna i Sverige och dess tolkningar, men med besvärande låg faktabakgrund, gör att jag är lite försiktig med att dra slutsatser om sådana uppgifter om förhållanden i andra länder.
Gällande din fråga varför man från sovjetisk sida skulle lämna Sverige utanför tycker jag mer man får ställa sig frågan varför just Sverige i så fall "inkluderades" så enormt kraftigt. Sovjet var självfallet en diktatorisk stat med miljoner liv på sitt samvete, men sysslade ändå inte
enbart med att anfalla andra länder utan ägnade mycket möda till propagandaarbete på allsköns fronter.
Det är här man får börja fundera på det rimliga i att hela den riktiga ubåtseran inleds med tesen att Sovjet, exakt
en vecka innan Olof Palme skall tillträda som svensk statsminister 1982, skulle tänkt ut att ett omfattande koordinerat ubåtsintrång i Hårsfjärden vore en god idé. För att detta inte skall missas från svensk sida åker en ubåt med exponerat periskop under
en minut strax intill en svensk militärbåt i närheten av Musköbasen.
Sedan kommer Ubåtsskyddskommissionens utpekande (på "entydiga", men egentligen icke-existerande bevis) av Sovjet, som de - skyldiga eller ej - förstås blånekar till. Däremot skall de komma på idén att - bara
dagar efter Olof Palmes offentliga diplomatiska protest 1983 - sända in nya miniubåtar som tränger in Sundsvalls inre hamnområde och råka "upptäckas" ett tiotal gånger på kort tid. Och så vidare.
Detta beteende fortsätter sedan under hela 80-talet och till och med sensommaren 1989 känner vi till ett nytt ubåtsföretag upp längs Norrlandskusten och med tillhörande fotografering utanför Holmögadd. (Vid återrapporteringen sades det för övrigt blivit
ovanligt skarpa bilder).
Det man gärna får fundera över är det rimliga i att under
år 1989, när hela det kommuniststyrda Östeuropa håller på att falla och där Sovjet frångår sitt tidigare beteende med militära ingripanden och istället tillåter ländernas frigörelse - det vill säga bokstavligen låter sitt imperium med satellitstater falla. Dessa stater hade dessutom haft en för Sovjet livsviktig betydelse i form av "buffertzon" för att hindra kriget att föras på sovjetisk mark.
Samtidigt som detta minst sagt historiska skeende
utan sovjetiska ingripanden med vapenmakt skall de alltså parallellt fortsätta utföra avancerade och våghalsiga militära äventyr med miniubåt i svenska skärgårdar i syfte att förbereda Spetsnaz-förbandens sabotagehandlingar inför det eventuellt kommande kriget mot Sverige..
Det kanske inte behövs tilläggas att några bilder från Holmögadd inte finns arkiverade heller.