Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Anvers var en betydande importhamn och genom att ta den skulle tyskarna säkra vänster flank,
och beröva de allierade bruket av hamnen - den största de erövrat dittills
och beröva de allierade bruket av hamnen - den största de erövrat dittills
Jag trodde det var för att skilja den mestadels brittiska med dominiers bemannade 21 arme gruppen från övriga allierade förband, mestadels Amerikansk bemannade. Detta skulle skapa en klyfta mellan de västallierade och möjligöra en separatfred. Sedan skulle de tyska förbanden föras över till östfronten.
-
patrik blom
- Medlem
Tyskarna, eller Hitler, hade naturligtvis flera mål med Ardenneroffensiven, bl a psykologiska. Men att målet i terrängen var Antwerpen måste anses bero på det som Stellan och Varjag är inne på, hamnfaciliteterna. Tyskarna förstörde systematiskt hamnarna när de retirerade, vilket innebar att transporterna av för den allierade krigföringen erforderliga förnödenheter, och det handlade om stora volymer, till stor del gick via Normandie. Utan tillgång till en stor hamn närmare fronterna var det logistiska läget mycket ansträngt. Antwerpen var den första intakta, större hamn man lyckades erövra, och sedan man även - någon månad före Ardenneroffensiven - besegrat "magsårsdivisionen" på ön Walcheren som spärrade inloppet förbättrades situationen mycket märkbart. Jag menar att detta förhållande uppenbart ligger bakom valet av Antwerpen som geografiskt mål för Ardenneroffensiven.
Stellan har naturligtvis rätt, men Varjags komplettering gör att hans svar är det jag tänkt mig. Varjag ställer nästa fråga.
Jag ser att både Stellan och Varjag kallar staden för Anvers, vilket gjorde mig nyfiken. Staden ligger tydligen i den flamländska delen av Belgien, så rimligen borde namnet Antwerpen ha företräde. Men kanske är det kutym bland militärhistoriker och krigsvetare att använda det franska namnet?
Franska Wikipedia upplyser i alla fall den kunskapstörstande att s-et sist i Anvers ska höras i det fransktalande Belgien, men inte annorstädes. "Anvers (prononcé [ɑ̃.vɛʁs] par les Belges francophones et [ɑ̃.vɛʁ] ailleurs".
Stellan har naturligtvis rätt, men Varjags komplettering gör att hans svar är det jag tänkt mig. Varjag ställer nästa fråga.
Jag ser att både Stellan och Varjag kallar staden för Anvers, vilket gjorde mig nyfiken. Staden ligger tydligen i den flamländska delen av Belgien, så rimligen borde namnet Antwerpen ha företräde. Men kanske är det kutym bland militärhistoriker och krigsvetare att använda det franska namnet?
Franska Wikipedia upplyser i alla fall den kunskapstörstande att s-et sist i Anvers ska höras i det fransktalande Belgien, men inte annorstädes. "Anvers (prononcé [ɑ̃.vɛʁs] par les Belges francophones et [ɑ̃.vɛʁ] ailleurs".
Tack patrik blom
(OT - i aktern på de flesta belgiska fartyg jag sett, stod det Anvers som hemmahamn - inte Antwerpen)
Detta lite - - ''befriade'' ett mindre territorium. Innan det mötte ett tragiskt öde.
Vilket territorium avses och hur gick det sen för skeppet?
Varjag
(OT - i aktern på de flesta belgiska fartyg jag sett, stod det Anvers som hemmahamn - inte Antwerpen)
Detta lite - - ''befriade'' ett mindre territorium. Innan det mötte ett tragiskt öde.
Vilket territorium avses och hur gick det sen för skeppet?
Varjag
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det är den franska jätteubåten Surcouf, som tillsammans med ett par korvetter befriade torsköarna, Saint-Pierre och Miquelon utanför Newfoundlands kust från Vichylojala element för Fria Frankrikes räkning på julafton 1941.
Edit: Glömde hur det gick - hon försvann, förmodligen sänkt genom rammning av misstag av ett amerikanskt fraktfartyg 18:e februari 1942.
Edit: Glömde hur det gick - hon försvann, förmodligen sänkt genom rammning av misstag av ett amerikanskt fraktfartyg 18:e februari 1942.
Full pott till von Adler. Det var amerikanska ångaren THOMPSON LYKES som kolliderade med SURCOUF i nattmörker i Karibiska Sjön.von Adler skrev:Det är den franska jätteubåten Surcouf, som tillsammans med ett par korvetter befriade torsköarna, Saint-Pierre och Miquelon utanför Newfoundlands kust från Vichylojala element för Fria Frankrikes räkning på julafton 1941.
Den amerikanska besättningen hörde skrik i mörkret, men antog naturligt - att den kolliderat med en tysk ubåt - och bibehöll
kurs och fart. Hela ubåtsbesättningen omkom.
http://en.wikipedia.org/wiki/French_submarine_Surcouf
von Adler sätter ny kurs, Varjag
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
En officer skryter för reportrar: "Varför frågar ni mig som sådana saker som detaljer om [lands] försvar? Vatten kommet att besegra [fiender] åt mig. Jag behöver inte göra någonting."
Fienden, under tiden, avancerade, om än betydligt mer långsamt än de velat, grävandes brunnar hela vägen. Den skrytsamme officerens försvarslinje genombröts, men inte innan vissa viktiga ting evakuerats längs den kommunikationsled han försvarat.
Vem, var, när?
Fienden, under tiden, avancerade, om än betydligt mer långsamt än de velat, grävandes brunnar hela vägen. Den skrytsamme officerens försvarslinje genombröts, men inte innan vissa viktiga ting evakuerats längs den kommunikationsled han försvarat.
Vem, var, när?
Von Adlers frågor är alltid kluriga och svåra.
Jag har svårt att placera in detta i Europa så därför tror jag på Asien. ”Kommunikationsled” förutsätter jag är en flod eller kanal, kanske Kejsarkanalen, Huai ? Gissar på Li Zongren och slaget vid Taierzhuang våren 1938 där Koumintangarmén försvarade sig mot Japanerna?
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taierzhuang
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taierzhuang
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Längre västerut, tidigare. 
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Officeren som var styv i korken dog mindre än fem år efter uttalandet - av naturliga orsaker.
Han var inte av samma etnicitet som reportrarna, och heller inte de försvarande trupperna - eller de anfallande. Han hade dock samma religion som många av de försvarande trupperna.
Reportrarnas etnicitet menade dock officeren "kunde vatten". Det hade han sett själv när han slagits mot deras lands allierade under första världskriget.
Han var inte av samma etnicitet som reportrarna, och heller inte de försvarande trupperna - eller de anfallande. Han hade dock samma religion som många av de försvarande trupperna.
Reportrarnas etnicitet menade dock officeren "kunde vatten". Det hade han sett själv när han slagits mot deras lands allierade under första världskriget.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Officeren i fråga kallades "big boned" av reportrarna och tyckte om att bära sitt hemlands pälsmössa till den gardesuniform som tillhörde landet han tjänade när han gjorde uttalandet.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag misstänker att det handlar om turkiske generalen Vehip Kaci Pascha i tjänst hos Negus.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Bingo.
Mehmet Vehib (eller Wehip och många andra stavningar) Pasha tjänstgjorde med den turkiska militära missionen till Etiopien, och stannade kvar och tjänstgjorde med trupperna i det huvudsakligen muslimska Hararge.
INtervjuad av Times-reportrar menade han att italienarna inte skulle kunna ta Etiopien - de var för dåliga på att få fram vatten till sina trupper. Britterna skulle kunna göra det - han hade sett kondensatorerna de hade för att skapa vatten ur luft i skyttegravarna på Gallipoli, men inte italienarna.
Italienarna såg pragmatiskt på det hela och grävde brunnar hela vägen genom Ogaden och bröt igenom den linje, som i pressen kallades "Afrikanska Hindenburg-linjen" efter sin föregångare på västfronten under första världskriget - men inte innan Haile Selassie kunnat ta tåget från Addis Ababa till Djibouti och gå i exil, för att återvända 1941.
Stellans tur att vara styv i korken.
Mehmet Vehib (eller Wehip och många andra stavningar) Pasha tjänstgjorde med den turkiska militära missionen till Etiopien, och stannade kvar och tjänstgjorde med trupperna i det huvudsakligen muslimska Hararge.
INtervjuad av Times-reportrar menade han att italienarna inte skulle kunna ta Etiopien - de var för dåliga på att få fram vatten till sina trupper. Britterna skulle kunna göra det - han hade sett kondensatorerna de hade för att skapa vatten ur luft i skyttegravarna på Gallipoli, men inte italienarna.
Italienarna såg pragmatiskt på det hela och grävde brunnar hela vägen genom Ogaden och bröt igenom den linje, som i pressen kallades "Afrikanska Hindenburg-linjen" efter sin föregångare på västfronten under första världskriget - men inte innan Haile Selassie kunnat ta tåget från Addis Ababa till Djibouti och gå i exil, för att återvända 1941.
Stellans tur att vara styv i korken.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Han ledde upprustning. Vem?
Generallöjtnant Torsten Friis, Varjag