Dracula, en historisk person.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 12 januari 2003, 13:05

Är det meningen att man ska föreställa sig att Vlad åt av sina offer när man ser den nedersta bilden? Der ser ju ut som att hans tjänare "slaktar" en männiksa framför ögonen på en ätande Vlad

/Rally

Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem

Inlägg av Orenburg » 12 januari 2003, 13:16

Han åt brevid sina offer. Det är korrekt. Han spetsade dem på pålar, och sedan tog han en stol och satte sig framför för att bevittna hur de dog.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 januari 2003, 16:55

Frågan är dock hur pass mycket av berättelserna om Vlad Dracula som är myt och vad som är sanning.
I Draculas fall är jag tämligen av den åsikten att myt och sanning på ett tämligen intressant sätt blandats samman och blivit sanning.

Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem

Inlägg av Orenburg » 12 januari 2003, 16:57

Men det är ju självklart sant att han spetsade folk på pålar. Det finns tusentals samtida texter om det. Det är nog sant. Även så att han genomförde svår tortyr för folk.

EnSvenskTiger
Medlem

Inlägg av EnSvenskTiger » 24 mars 2003, 23:02

Mycket underhållande.
Hans ser oerhöst läskig ut, han är på en egen nivå.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Vlad III Basarab

Inlägg av Scrooge_McDuck » 30 mars 2003, 19:12

Jag tycker det är kul att det finns så många som intresserar sig för Vlad Basarab den III öde. Det råkar nämligen vara så att jag är en av de tre levande personer som är släkt med Vlad. Nu kommer säkert många att säga att jag ljuger eller hittar på detta för att få uppmärksamhet men jag garanterar att det är helt sant. Min farfar (Romeo Balacaneu, tror det stavas så) kom från Transylvanien. Om det dessutom är någon här som är påläst inom Rumänsk historia så får den personen gäran komma fram och berätta vad hon vet om ätten Balacaneu i Rumänien. Den som inte tror mig kommer att finna bevis i boken som min pappa och farbor håller på och ger ut. Där lägger de fram bevis som stöder det jag säger. Det är alltså jag, min pappa och min farbror som är de enda levande släktingarna. Belive it or not!

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Vlad Basarab

Inlägg av Scrooge_McDuck » 30 mars 2003, 19:15

Vlad Basarab spetsade Turkarna (osmanerna) på pålar för de invaderade hans kungadöme. Det är därifrån hans rykte som pålspetsare kommer.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Vlad III Basarab

Inlägg av Scrooge_McDuck » 30 mars 2003, 19:23

För er som inte varit på Vlad III Basarabs slott i Transylvanien så kan jag berätta att han satt på en balkong och åt medan han tittade ut över en slutning där pålarna stod med osmaner på. Pålspetsandet var i avskräckande syfte. Man ville skrämma osmanerna så att de att de inte skulle invadera landet.

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Re: Vlad III Basarab

Inlägg av Prknus » 30 mars 2003, 22:04

Ganska urvattnat släktskap i så fall.
Om man räknar med ca 25 generationsväxlingar på ca 600 år som förfluttit, så inebär det alltså att cirka 33 miljoner människor idag kan vara släkt med Dracula, alla med ca 0.000003% genetisk arvsmassa gemensamt med den gamle pålspetsaren.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Vlad III Basarab

Inlägg av Scrooge_McDuck » 31 mars 2003, 22:40

De där sifforna kan vara ganska extremt skit osäkra eftersom man inte vet hur många barn alla släktingar fick. Om 33 miljoner människor kan vara släkt med Dracula så måste det betyda att alla släktingar har fått en hel del barn. Vlad själv fick inga barn. Dessutom skedde det en hel del giften inom släkten då. Så siffran 33 miljoner är lika osäker som... ja jag vet inte vad. Jag vet i alla fall att Rumänska regeringen har försökt spåra Draculas släktingar utan resultat. Man får ju dock betänka att Rumänska regeringen har begränsade tillgångar m.m. Min farbror har tillgång till betydligt modernare informations källor och har räknar ut att jag är betydligt närmare släkting an 0.00003% eller vad du nu sa. Jag återkommer med siffor om det är det ni är intresserade av.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 1 april 2003, 15:16

Dessutom kan man ju inte sitta och gissa hur många barn alla fick. Min farbror har ju gått tillbaka led för led i vår släkt. Det finns inte 33 miljoner personer som är släkt med Vlad Basarab. Det är som att säga att 55000 människor skulle vara släkt med Walt Disney. Inte så troligt. När jag säger släkt så menar jag inte fasters halvbrors småkusin i fjärde led utan rakt nedstigande led.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 18:12

[quote="Scrooge_McDuck]
När jag säger släkt så menar jag inte fasters halvbrors småkusin i fjärde led utan rakt nedstigande led.[/quote]

Hur rimmar det med ditt förra påstående:

[quote="Scrooge_McDuck]Vlad själv fick inga barn.[/quote]

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 1 april 2003, 20:01

Med rakt nedstigande led så menar jag att min släkt i Rumänien härstammar från Vlads syster. Det är så det är.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 20:53

Fast då är du inte släkt med Vlad i rakt nedstigande led, snarare släkt med hans syster i rakt nedstigande led. :roll:

För att det ska räknas att du är släkt med honom i rakt nedstigande led måste du kunna räkna släktskapet direkt till honom...
Viss skillnad... :roll:

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 2 april 2003, 22:21

Jag är väl medveten om hur regler för släktskap fungerar och behöver ingen lektion i det. Vad jag menade var att jag förmodligen är mer släkt med honom än någon annan på forumet :D . Jag är släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led. Det ni. :wink:

Skriv svar