Dracula, en historisk person.
-
EnSvenskTiger
- Medlem
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Vlad III Basarab
Jag tycker det är kul att det finns så många som intresserar sig för Vlad Basarab den III öde. Det råkar nämligen vara så att jag är en av de tre levande personer som är släkt med Vlad. Nu kommer säkert många att säga att jag ljuger eller hittar på detta för att få uppmärksamhet men jag garanterar att det är helt sant. Min farfar (Romeo Balacaneu, tror det stavas så) kom från Transylvanien. Om det dessutom är någon här som är påläst inom Rumänsk historia så får den personen gäran komma fram och berätta vad hon vet om ätten Balacaneu i Rumänien. Den som inte tror mig kommer att finna bevis i boken som min pappa och farbor håller på och ger ut. Där lägger de fram bevis som stöder det jag säger. Det är alltså jag, min pappa och min farbror som är de enda levande släktingarna. Belive it or not!
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Vlad Basarab
Vlad Basarab spetsade Turkarna (osmanerna) på pålar för de invaderade hans kungadöme. Det är därifrån hans rykte som pålspetsare kommer.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Vlad III Basarab
För er som inte varit på Vlad III Basarabs slott i Transylvanien så kan jag berätta att han satt på en balkong och åt medan han tittade ut över en slutning där pålarna stod med osmaner på. Pålspetsandet var i avskräckande syfte. Man ville skrämma osmanerna så att de att de inte skulle invadera landet.
Re: Vlad III Basarab
Ganska urvattnat släktskap i så fall.
Om man räknar med ca 25 generationsväxlingar på ca 600 år som förfluttit, så inebär det alltså att cirka 33 miljoner människor idag kan vara släkt med Dracula, alla med ca 0.000003% genetisk arvsmassa gemensamt med den gamle pålspetsaren.
Om man räknar med ca 25 generationsväxlingar på ca 600 år som förfluttit, så inebär det alltså att cirka 33 miljoner människor idag kan vara släkt med Dracula, alla med ca 0.000003% genetisk arvsmassa gemensamt med den gamle pålspetsaren.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Vlad III Basarab
De där sifforna kan vara ganska extremt skit osäkra eftersom man inte vet hur många barn alla släktingar fick. Om 33 miljoner människor kan vara släkt med Dracula så måste det betyda att alla släktingar har fått en hel del barn. Vlad själv fick inga barn. Dessutom skedde det en hel del giften inom släkten då. Så siffran 33 miljoner är lika osäker som... ja jag vet inte vad. Jag vet i alla fall att Rumänska regeringen har försökt spåra Draculas släktingar utan resultat. Man får ju dock betänka att Rumänska regeringen har begränsade tillgångar m.m. Min farbror har tillgång till betydligt modernare informations källor och har räknar ut att jag är betydligt närmare släkting an 0.00003% eller vad du nu sa. Jag återkommer med siffor om det är det ni är intresserade av.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
Dessutom kan man ju inte sitta och gissa hur många barn alla fick. Min farbror har ju gått tillbaka led för led i vår släkt. Det finns inte 33 miljoner personer som är släkt med Vlad Basarab. Det är som att säga att 55000 människor skulle vara släkt med Walt Disney. Inte så troligt. När jag säger släkt så menar jag inte fasters halvbrors småkusin i fjärde led utan rakt nedstigande led.
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem