Quiz: Andra världskriget
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
Ett neutralt land fick territorium invaderat under kriget, först av den ena sidan och sedan av den andra, men gjorde ingenting av varken eller. Territoriet återficks efter kriget.
Vilket är landet, och vilket är territoriet?
Vilket är landet, och vilket är territoriet?
Portugal och Östtimor?
/CvD
/CvD
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
12 minuter varande den. 
CvD invaderar nästa koloni.
CvD invaderar nästa koloni.
Tackar 
Då söker jag två länder, där ett av länderna, annekterade en del av det andra landet då det blev uppslukat av ett tredje land. Detta tredje land kom dock att bli det båda första ländernas gemensamma fiende.
Vilka var de två länderna? Bonuspoäng för vilket område som blev annekterat.
/CvD
Då söker jag två länder, där ett av länderna, annekterade en del av det andra landet då det blev uppslukat av ett tredje land. Detta tredje land kom dock att bli det båda första ländernas gemensamma fiende.
Vilka var de två länderna? Bonuspoäng för vilket område som blev annekterat.
/CvD
-
patrik blom
- Medlem
Förslag: Polen och Tjeckoslovakien.
Jag vill minnas att Polen annekterade Teschen-området när tyskarna upprättade protektoratet Böhmen-Mähren och lydstaten Slovakien.
Jag vill minnas att Polen annekterade Teschen-området när tyskarna upprättade protektoratet Böhmen-Mähren och lydstaten Slovakien.
13 minuter senare fick vi rätt svar 
Visst är det Polen och Tjeckoslovakien. Patrik får bonuspoängen också.
Du får annektera nästa område.
/CvD
Visst är det Polen och Tjeckoslovakien. Patrik får bonuspoängen också.
Du får annektera nästa område.
/CvD
-
patrik blom
- Medlem
Beklagar förseningen - jag blev upptagen under helgen.
Fråga: De tyska Enigma-maskinerna var ursprungligen avsedda för ett annat användningsområde än det vi alla känner till, det militära. Vilket?
Fråga: De tyska Enigma-maskinerna var ursprungligen avsedda för ett annat användningsområde än det vi alla känner till, det militära. Vilket?
Kommersiell kryptering?patrik blom skrev:Beklagar förseningen - jag blev upptagen under helgen.
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Givetvis alldeles riktigt!
Affärskommunikation av sådant slag att innehållet absolut måste vara hemligt för alla utom avsändare och mottagare. Enigma-maskiner fanns då att köpa på öppna marknaden. Senare utvecklades modellen "Wehrmacht Enigma".
Varjag levererar nästa riddle wrapped in a mystery ...
Affärskommunikation av sådant slag att innehållet absolut måste vara hemligt för alla utom avsändare och mottagare. Enigma-maskiner fanns då att köpa på öppna marknaden. Senare utvecklades modellen "Wehrmacht Enigma".
Varjag levererar nästa riddle wrapped in a mystery ...
Tack patrik blom
Denne - - unge flygare, fick Sjömansbegravning på ett slagskepp - med Fem Skotts Salut - när hans kvarlevor sänktes i havet....
Vad hette han ?
Varjag
Denne - - unge flygare, fick Sjömansbegravning på ett slagskepp - med Fem Skotts Salut - när hans kvarlevor sänktes i havet....
Vad hette han ?
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Det finns väl några tusen att välja på. Och såna vördnadsfulla handlingar sysslade man väl mest i början av kriget. Och knappast är Japaner inblandat.
Jag gissar på en brittisk spaningsflygare i en Spitfire.
Jag gissar på en brittisk spaningsflygare i en Spitfire.
Kenneth Campbell som torpederade Gneisenau i Brest 1941 ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_Campbell
J18+1
http://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_Campbell
J18+1
Fel - och - Fel......slagskeppet var varken tyskt eller engelskt -
Varjag
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Uniformen ser lite annorlunda ut. Så det är väl en Kamikazepilot.
Men en hedervärd begravning?
Söker man så hittar man Setsuo Ishino och USS Missouri. Tydligen kontroversiellt bland besättningen. Missouri klarade sig bra. Kamikazepiloter var ju tämligen galna och det är knappt man tror att de hette något alls.
Men hade Kamikazepiloter fallskärm? Ser så ut här:
Men en hedervärd begravning?
Söker man så hittar man Setsuo Ishino och USS Missouri. Tydligen kontroversiellt bland besättningen. Missouri klarade sig bra. Kamikazepiloter var ju tämligen galna och det är knappt man tror att de hette något alls.
Men hade Kamikazepiloter fallskärm? Ser så ut här:
Knappast några tusen - som ''landade'' på ett skepp - med så mycket kvar att det fanns ngt att begrava......Det finns väl några tusen att välja på. Och såna vördnadsfulla handlingar sysslade man väl mest i början av kriget. Och knappast är Japaner inblandat.
Men tommyjonason har hittat rätt man - Setsuo Ishino. Vars bomb inte detonerade - ja hans Zeke exploderade inte ens eller fattade eld.
Varför inte? En modig motståndares pliktuppfyllelse intill döden är värd aktning - oavsett hans nationalitet.Men en hedervärd begravning?
''Mighty Mo's'' FC - Captain William M. Callaghan - delade inte din uppfattning.
tommyjonason frågar!
Varjag