.
Det är helt riktigt att alla kan begära att få ta del av dokument som exempelvis berör ubåtsincidenter. Via e-postadressen
exp-hkv@mil.se efterfrågar man det man söker och efter en tid så får man de (helt eller delvis) avhemligade rapporterna.
JohnT skrev:Hela j---a argumentationen om att fotografierna försvann är en "missuppfattning"
Eftersom det är jag som här på forumet skrivit att flygfotografierna från Töre saknas i arkiven antar jag att du menar mig här. Jag tycker som sagt att ditt sätt att skriva periodvis har ett tråkigt tonläge, men direkta svordomar har vi inte sett tidigare.
Har man dessutom som du helt fel så förbättras inte heller intrycket.
Som framgår av den PDF-bilaga som länkats till tidigare gäller punkt 1 en begäran från Ola Tunander att ta del av det som Lars Lindberg på NSD beskrivit som glasklar bild som visade knivskarp ubåtskontur strax utanför Töres hamn. Från Försvarets svar gällande punkt 1 framgår att man ej kan fastställa vilken händelse detta kan vara, men föreslår två alternativ:
Fjärdsgrundet 870720 och Storöfjärden 870715
Händelsen vid Fjärdsgrundet är fotografier tagna från
marken, av en grupp värnpliktiga som såg "valryggen" forsa fram i god fart i delvis ytläge. Från denna händelse kommer just den tecknade förstoring av ryggen som diskuterats här på forumet tidigare. Alltså ej något flygfotografi överhuvudtaget.

- töre-1.PNG (69.32 KiB) Visad 1830 gånger
Rapporten från Storöfjärden gäller bilden på ett vagt kryssliknande föremål som togs från helikopter. Denna bild publicerades i just NSD i samband med själva incidenten (ovan). Jag har för övrigt långt tidigare dubbelkollat med Lars Lindberg om det kan ha varit denna bild han fick se under tystnadsplikt, men så var det inte. Dessa bilder hade inga likheter. Alltså ej heller denna.
Det vill säga: de skarpa flygfotografier som visades NSD är ej hemliga, de finns inte arkiverade.
Om detta ytterst anmärkningsvärda faktum kommer leda till samma upprördhet som visades över den "j---a argumentationen" återstår väl att se.