Quiz: Sjöfartshistoria
- Björn Gustafsson
- Medlem
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Allright, då kommer en ny fråga, kanske i lättaste laget men...
Vad är det som har hänt här då?
Vad är det som har hänt här då?
SMS Albatross, vid Östergarn 1915 efter strid med ryska pansarkryssare
- Björn Gustafsson
- Medlem
Jaha, trodde väl det skulle vara i enklaste laget. Otrevlig historia det där med Albatross. Jag fick upp ögonen för händelsen när jag upptäckte en målning av Jacob Hägg som hänger i en korridor hos oss i Halmstad. En liten inramad text vid sidan om målningen var så undermåligt skriven och full av fel att jag kände mig nödsakad att komplettera med en beskrivning av vad som egentligen hände, så jag började söka runt på nätet och hittade en hel del. Jacob Hägg lär vara uppvuxen i området så målningen är nog ganska trogen hur omgivningarna såg ut på den tiden. För den som är intresserad kan man hitta lite mer information om händelsen här:
http://www.tjelvar.se/marinen/albatross/1.htm
Psilander seglar vidare mot solnedgången...
http://www.tjelvar.se/marinen/albatross/1.htm
Psilander seglar vidare mot solnedgången...
Finns en fin "table top" om SMS Albatross, vill även minnas den gode amiralen hade utsikt över slaget från sitt sommarhus på Östergarn.¨Har ofta undrat varför Sverige aldrig övervägde köpa fartyget, inte ens efter krigsslutet, vi var ju kort om både kryssare och minfartyg....
Nästa fruktiga fråga, vem är det här, och vad är lite knepigt/ udda med henne?
Nästa fruktiga fråga, vem är det här, och vad är lite knepigt/ udda med henne?
- Bilagor
-
- skalman-fraga.jpg (29.83 KiB) Visad 448 gånger
.......
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
IJN Satsuma var tänkt som dreadnought, men brist på lämpligt artilleri i Japan ändrade detta. Hon var - tror jag - det första japanska slagskeppet med turbinmaskineri och det första byggt i Japan.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
I avvaktan på svar från Psilander denna interimsfråga: What ship?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Denna jagare gjorde sent i december 1943 en mycket djärv och lovordad insats. Ledtråden är fartygschefen, som före det han fick befälet över denna moderna jagare, hade varit FC ombord den ovan omfrågade "fourstackern". Han blev med tiden amiral och fick en gata uppkallad efter sig på födelseorten.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ledtråd: Här går ett systerfartyg till den moderna jagaren av S-klass under. Den enda förlusten tyska torpedbåtar vållade de allierade under D-dagen 1944.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Pusselbit:
hmmm, enda förlusten var ju en brittskbyggd jagare i Norska "exilflottan", HNoMS Svenner....
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Try DD-182gostap skrev:hmmm, enda förlusten var ju en brittskbyggd jagare i Norska "exilflottan", HNoMS Svenner....
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ledtrådarna: Kung Haakon VII Norge - HNoMS SVENNER - systerfartyget STORD - fartygschefen Skule Valentin Storheill hade tidigare varit FC på omfrågade ST ALBANS. Ännu enklare är det att söka på fartygets nummer som inte är 115 utan I 15.
Frågan fri.
Frågan fri.
Japp det är HIJMS Satsuma, en semi dreadnought trots turbinmaskineri och enhetskaliber, problemet var dock att kanonerna hade olika längde på eldrören så salvorna var nästan knepigare att leda än på en predreadnought....Stellan Bojerud skrev:IJN Satsuma var tänkt som dreadnought, men brist på lämpligt artilleri i Japan ändrade detta. Hon var - tror jag - det första japanska slagskeppet med turbinmaskineri och det första byggt i Japan.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Enhetskaliber? Nu är Du osams med Conway´s, som säger 4-30,5 cm L/45 och 10-25,4 cm L/45 med mera.