Hrmm.....Fort-de-France, Martinique -Psilander skrev:Nej, men näravarjag skrev:Bestevaêrs flaggskepp 1674......
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
året rätt, men fortfarande fel
I hans hemland har 6st fartyg burit hans namn och 7st fartyg haft samma namn som hans flaggskapp
I hans hemland har 6st fartyg burit hans namn och 7st fartyg haft samma namn som hans flaggskapp
...å vi talar om samma modell?
- av Herbert Tomesen????
Då försöker jag med Zeven Provincien och De Ruyter..?
Jag ville ha De Ruyter med De Zeven Provincien.
Varjag får frågan
Varjag får frågan
Frågan till Amund
Då går jag från ärorika linjeskepp till något betydligt vardagligare - Vad kallas detta?
en sk båtsmansstol
Helt riktigt! Att sitta i för målning, rostskrapning av utsida eller master, eller vid smörjning av vajrar på lastbommar t.ex. Lite bökiga att åla sig in i från en lotslejdare. Knappast godkända idag väl?Psilander skrev:en sk båtsmansstol
Psilanders fråga.
Tackar!
När gläds man i flottan, gärna med referens
När gläds man i flottan, gärna med referens
Vilken lisa, Är det ingen som vet när "reglementerat" glädjande genomförs i flottan?
kungligt bröllop? Sjösättning? krigsförklaring? 
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Nej, i ett av marinens reglementen så finns det beskrivet när man gläds, i vilket och när då?gostap skrev:kungligt bröllop? Sjösättning? krigsförklaring?
- Björn Gustafsson
- Medlem
Nja, reglemente vet jag inte om jag håller med om men "Lärobok i sjömanskap" bringar oss på sidan 247 följande visdom: "Om en ankarkätting brister, gläds man, om man varit nog förutseende att använda bojrep och boj." (Formuleringen på sidan 223 i inledningen av kapitlet om Ankare lyder: "När kätting sprängs, gläds man om man varit förutseende nog att boja upp ankaret.")
Förresten, angående din formulering "Vilken lisa"; var den avsedd som en diskret ledtråd eller ett rent olycksfall i arbetet då Lärobok i sjömanskap alltid i folkmun har kallats för just "Lisen"?
Förresten, angående din formulering "Vilken lisa"; var den avsedd som en diskret ledtråd eller ett rent olycksfall i arbetet då Lärobok i sjömanskap alltid i folkmun har kallats för just "Lisen"?
Äntligen, frågan är din Björn!Björn Gustafsson skrev:Nja, reglemente vet jag inte om jag håller med om men "Lärobok i sjömanskap" bringar oss på sidan 247 följande visdom: "Om en ankarkätting brister, gläds man, om man varit nog förutseende att använda bojrep och boj." (Formuleringen på sidan 223 i inledningen av kapitlet om Ankare lyder: "När kätting sprängs, gläds man om man varit förutseende nog att boja upp ankaret.")
"LISA" det var faktiskt en genomtänkt ledtråd