Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Fel svar.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Nu borde det vara lättare.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Jim Jones grundade Jonestown i Guyana, som blev en hemvist för sektens nära 800 medlemmar. Nästan alla Jones följeslagare (totalt 913 personer, varav 276 barn) begick självmord den 18 november 1978, de flesta genom att dricka en dryck spetsad med cyanid.
/ currahee
/ currahee
Re: Quiz: Efterkrigstiden
currahee har koll på sekterna, visst är det Jonestown och Jones. Vanligaste bilderna visar högar med avlidna.
33 personer överlevde tragedin i Jonestown. De hade flytt genom djungeln en kort tid innan tragedin. Men ärren bär de för resten av livet.
30 år senare träffas fortfarande många av dem som hann fly tragedin. De uppskattar fortfarande vänskapen, tempelns samhörighet och den utopiska drömmen om en värld fri från rasism och orättvisa.
currahee tar över och ställer nästa fråga.
30 år senare träffas fortfarande många av dem som hann fly tragedin. De uppskattar fortfarande vänskapen, tempelns samhörighet och den utopiska drömmen om en värld fri från rasism och orättvisa.
currahee tar över och ställer nästa fråga.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tack - såg en drama dokumentär om detta för några år sedan. Jim Jones måste ha varit en riktig knäppskalle.
Vi åker vidare - här går det vilt till.
Vad är detta?
/ currahee
Vi åker vidare - här går det vilt till.
Vad är detta?
/ currahee
- Bilagor
-
- polis.jpg (132.46 KiB) Visad 903 gånger
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Striden om almarna i Kungsträdgården i Stockholm 1971?
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Mullvadsockupationen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mullvadsockupationen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mullvadsockupationen
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Visst är det Mullvadsockupationen.
Frågan går till Stighult.
/ currahee
Frågan går till Stighult.
/ currahee
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tack för det currahee. Kom på en till liten kravall.
Det handlar inte om en vanlig fotbollsmatch eller popkonsert. Utan fenomenet var nytt och skapade en ny affärsidé.
Men en liten kravall hans med i alla fall.
Det handlar inte om en vanlig fotbollsmatch eller popkonsert. Utan fenomenet var nytt och skapade en ny affärsidé.
Men en liten kravall hans med i alla fall.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Detta är mycket irriterande.
Den runda spiraltrappan ser ut som den som finns i Rålambshovsparken i Stockholm. Men vad som händer där har jag ingen aning om.
/ currahee
Den runda spiraltrappan ser ut som den som finns i Rålambshovsparken i Stockholm. Men vad som händer där har jag ingen aning om.
/ currahee
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Det var innan mobiltelefonerna var allmän egendom. 
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Hmm, är det Heta linjen du menar? Föreställer bilden ett sammankomst som kallats samman på Heta linjen?Stighult skrev:Det var innan mobiltelefonerna var allmän egendom.
Fast Heta linjen kom väl inte förrän mot slutet av 80-talet, och jag tycker bilderna ser äldre ut, att döma av frisyrer och klädsel, och att bilderna är svartvita...
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Ett litet upplopp blev det, Rålambshovsparken var platsen och 1982 var året. Heta linjen var det som upploppet handlade om. Så ERland prickar rätt och får komma med något nytt.
http://cybernormer.se/2012/08/30/heta-linjen-upploppet/
http://cybernormer.se/2012/08/30/heta-linjen-upploppet/
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tack Stighult. Jag har inget minne av detta upplopp och hade glömt att Heta linjen började som ett tekniskt fel.Stighult skrev:Ett litet upplopp blev det, Rålambshovsparken var platsen och 1982 var året. Heta linjen var det som upploppet handlade om. Så ERland prickar rätt och får komma med något nytt.
http://cybernormer.se/2012/08/30/heta-linjen-upploppet/
Nu till en mycket känd bok som kom för ca 50 år sedan. Så här börjar den, översatt från det engelskspråkiga originalet av Google Translate:
En kass översättning förstås, och det finns förstås en mycket bättre svensk översättning av boken, men den har jag inte tillgång till, och dessutom blir det svårare att googla på det här sättet, hehe. Ni förstår ändå i stora drag vad det handlar om.En fabel för MORGON
Det var en gång en stad i hjärtat av Amerika där allt liv tycktes leva i harmoni med sin omgivning. Staden låg mitt i ett schackbräde av välmående gårdar, med sädesfält och bergssluttningar av fruktträdgårdar där, på våren, drev vita moln av blommar över de gröna fälten. Under hösten, som ek och lönn och björk upp en flammande färg som flammade och fladdrade över en bakgrund av tallar. Sedan rävar skällde i bergen och rådjur korsade tyst fälten, halvt dold i dimmor av hösten morgnar.
Längs vägarna, glad lagerblad, Viburnum och klibbal, stora ormbunkar och blommor resenärens ögat genom stora delar av året. Även på vintern road-sidorna var platser av skönhet, där otaliga fåglar kom till foder på bären och på fröställningar av torkade ogräs stiger ovanför snön. På landet var i själva verket, känd för överflödet och mångfalden av dess fågelliv, och när floden av invandrare hälla igenom under våren och hösten människor reste från stora avstånd för att observera dem. Andra kom för att fiska de strömmar, som flöt klart och kallt ut ur bergen och innehöll skumma pooler där öring låg. Så det hade varit från de dagar för många år sedan när de första nybyggarna tog sina hus, sjönk deras brunnar, och byggde sina lador.
Vilken är boken?
Jag lägger ut mer text från första kapitlet om ni inte klarat av det till i morgon kväll.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
"Silent Spring" av Rachel Carson som tidigt varnade för bland annat DDT.
http://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Spring
http://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Spring