Quiz: Efterkrigstiden

Låst
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 20 april 2013, 18:12

Fel svar.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 21 april 2013, 16:51

Nu borde det vara lättare. :)
Bild.jpg
Bild.jpg (15.85 KiB) Visad 930 gånger

currahee
Medlem
Inlägg: 2804
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 21 april 2013, 16:55

Jim Jones grundade Jonestown i Guyana, som blev en hemvist för sektens nära 800 medlemmar. Nästan alla Jones följeslagare (totalt 913 personer, varav 276 barn) begick självmord den 18 november 1978, de flesta genom att dricka en dryck spetsad med cyanid.

/ currahee

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 21 april 2013, 17:08

currahee har koll på sekterna, visst är det Jonestown och Jones. Vanligaste bilderna visar högar med avlidna.
tragisk bild.jpg
tragisk bild.jpg (15.99 KiB) Visad 926 gånger
33 personer överlevde tragedin i Jonestown. De hade flytt genom djungeln en kort tid innan tragedin. Men ärren bär de för resten av livet.
30 år senare träffas fortfarande många av dem som hann fly tragedin. De uppskattar fortfarande vänskapen, tempelns samhörighet och den utopiska drömmen om en värld fri från rasism och orättvisa.

currahee tar över och ställer nästa fråga.

currahee
Medlem
Inlägg: 2804
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 22 april 2013, 19:17

Tack - såg en drama dokumentär om detta för några år sedan. Jim Jones måste ha varit en riktig knäppskalle.

Vi åker vidare - här går det vilt till.
Vad är detta?

/ currahee
Bilagor
polis.jpg
polis.jpg (132.46 KiB) Visad 903 gånger

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av ERland » 22 april 2013, 21:10

Striden om almarna i Kungsträdgården i Stockholm 1971?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 22 april 2013, 21:18


currahee
Medlem
Inlägg: 2804
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 23 april 2013, 18:07

Visst är det Mullvadsockupationen.
Frågan går till Stighult.

/ currahee

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 24 april 2013, 08:11

Tack för det currahee. Kom på en till liten kravall. :lol:
Det handlar inte om en vanlig fotbollsmatch eller popkonsert. Utan fenomenet var nytt och skapade en ny affärsidé.
Men en liten kravall hans med i alla fall. :lol:
klipp.jpg

currahee
Medlem
Inlägg: 2804
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 25 april 2013, 19:45

Detta är mycket irriterande.
Den runda spiraltrappan ser ut som den som finns i Rålambshovsparken i Stockholm. Men vad som händer där har jag ingen aning om.

/ currahee

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 26 april 2013, 08:21

Det var innan mobiltelefonerna var allmän egendom. :D

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av ERland » 27 april 2013, 13:13

Stighult skrev:Det var innan mobiltelefonerna var allmän egendom. :D
Hmm, är det Heta linjen du menar? Föreställer bilden ett sammankomst som kallats samman på Heta linjen?

Fast Heta linjen kom väl inte förrän mot slutet av 80-talet, och jag tycker bilderna ser äldre ut, att döma av frisyrer och klädsel, och att bilderna är svartvita...

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2415
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Stighult » 28 april 2013, 18:21

Ett litet upplopp blev det, Rålambshovsparken var platsen och 1982 var året. Heta linjen var det som upploppet handlade om. Så ERland prickar rätt och får komma med något nytt.
http://cybernormer.se/2012/08/30/heta-linjen-upploppet/

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av ERland » 28 april 2013, 18:59

Stighult skrev:Ett litet upplopp blev det, Rålambshovsparken var platsen och 1982 var året. Heta linjen var det som upploppet handlade om. Så ERland prickar rätt och får komma med något nytt.
http://cybernormer.se/2012/08/30/heta-linjen-upploppet/
Tack Stighult. Jag har inget minne av detta upplopp och hade glömt att Heta linjen började som ett tekniskt fel.

Nu till en mycket känd bok som kom för ca 50 år sedan. Så här börjar den, översatt från det engelskspråkiga originalet av Google Translate:
En fabel för MORGON

Det var en gång en stad i hjärtat av Amerika där allt liv tycktes leva i harmoni med sin omgivning. Staden låg mitt i ett schackbräde av välmående gårdar, med sädesfält och bergssluttningar av fruktträdgårdar där, på våren, drev vita moln av blommar över de gröna fälten. Under hösten, som ek och lönn och björk upp en flammande färg som flammade och fladdrade över en bakgrund av tallar. Sedan rävar skällde i bergen och rådjur korsade tyst fälten, halvt dold i dimmor av hösten morgnar.

Längs vägarna, glad lagerblad, Viburnum och klibbal, stora ormbunkar och blommor resenärens ögat genom stora delar av året. Även på vintern road-sidorna var platser av skönhet, där otaliga fåglar kom till foder på bären och på fröställningar av torkade ogräs stiger ovanför snön. På landet var i själva verket, känd för överflödet och mångfalden av dess fågelliv, och när floden av invandrare hälla igenom under våren och hösten människor reste från stora avstånd för att observera dem. Andra kom för att fiska de strömmar, som flöt klart och kallt ut ur bergen och innehöll skumma pooler där öring låg. Så det hade varit från de dagar för många år sedan när de första nybyggarna tog sina hus, sjönk deras brunnar, och byggde sina lador.
En kass översättning förstås, och det finns förstås en mycket bättre svensk översättning av boken, men den har jag inte tillgång till, och dessutom blir det svårare att googla på det här sättet, hehe. Ni förstår ändå i stora drag vad det handlar om.

Vilken är boken?

Jag lägger ut mer text från första kapitlet om ni inte klarat av det till i morgon kväll.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Rickard » 28 april 2013, 19:43

"Silent Spring" av Rachel Carson som tidigt varnade för bland annat DDT.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Spring

Låst