Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 april 2013, 02:13

erep skrev:Han hittas enkelt. Du borde inte slänga in foton som enkelt finns att hittas på webben.

Jag ger inte rätt svar, men hänvisar till Leningrads närhet.
Kom igen erep Besserwisser! Även denna bild finns på nätet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 april 2013, 06:15

:lol: :lol: :lol:

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 16 april 2013, 08:09

Jag gissar utan att leta foton på nätet.
Kommendör Torsten Hagman.
Fast kanske lite fel generation om det var en personlig vän till Stellan.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 april 2013, 14:36

Det rör sig om en arméofficer.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 april 2013, 16:33

Vid en middag å Kungl Svea livgarde, tidigt 1970-tal, begärde NN ordet och berättade om beredskapsåren. Åhörarna började skruva på sig lätt besvärade, för ingenting NN sade stämde med vad som tidigare berättats om beredskapen.

Så gjorde NN en konstpaus och fortsatte sedan: "1916 blev jag kommenderad ---". Då föll poletterna ner hos oss åhörare. NN talade om beredskapen under Första Världskriget.

Vid NN:s begravning i Saltsjöbadens kyrka hände det sig att Västerbottens regementes (I 20, Umeå) fana kom för nära ett ljus, fattade eld och brann upp. Prästen fann sig: "inför vår älskade regementschefs bortgång går även regementets fana till evigheten---"

ÖB Helge Jung och NN var gamla antagonister. Jung: "NN levde i Dagspostens, Aftonpostens och de tyska radiostationernas värld". ÖB lyckades trots lätt motstånd från försvarsminister Allan Vougt sätta NN i disponibilitet (bibehållen lön men inga arbetsuppgifter).

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 16 april 2013, 18:23

Kan det vara han som var kompis med brittiske marinattachen Henry Denham och lämnade lite tips från dekrypterade tyska Geheimschreiber-telegram - Carl Björnstjerna?
Som gjorde att överbefälhavaren (även kallad lustmördaren) Olof Thörnell blev sur. Nånstans har jag läst att denne uppenbarligen anglofile Björnstjerna då var pensionerad men återinkallades när kriget bröt ut. Thörnell förpassade hnom till pensionen igen. Vet inte om det är sant.

Helge Ljung trodde jag var rätt välvilligt inställd till de allierade, hörde han också till tysk-entusiasterna.
Det finns förstås andra militärer kända från underättelse-området som Lindkvist, Landkvist och Lundqvist (han kanske var polis?) Och Bonde.

Nä, jag håller på Björnstjerna.
Var det Tirpitz han skvallrade om?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 april 2013, 19:14

Nej, han blev sensation 1946. Avled 1981. Han var f ö utöver generalmajor även jur kand.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 16 april 2013, 21:20

Nils Oscar Rosenblad.

Det vore mycket intressant att få veta något om andra svenska högre officerare som kan sägas ha levt
"i Dagspostens värld" under krigsåren. Namnen de Champs och von der Lancken dyker upp mitt huvud, men jag är osäker på om de var i tjänst och om de verkligen dvaldes i den världen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 april 2013, 02:13

Då fann du rätt man och äger frågan. De Champs var pensionär liksom Rickman von der Lancken. Den sistnämnde dock ännu såsom reservofficer i tjänst som generalmajor och stf chef IV.milo. Rosenblad och "affären Dagsposten" var 1946 en stor sak. En annan officer "med ryckningar i högerarmen" var CA Archibald Douglas. Axel Rappe var främst finlandsaktivist.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 17 april 2013, 14:10

Tackar!

Jag kanske skulle nämna att jag inte vet hur man "söker bild" på nätet. Jag kollade upp den ene efter den andre av de personer jag trodde skulle kunna komma i fråga för det omdöme från Jung som du nämnde.

Jaså, Archibald Douglas hade sympatier i annan riktning än hans namn antyder? Ska betänka det när jag så småningom läser färdigt hans tegelstensmemoarer med den kreativa titeln "Jag blev officer".

Jag lämnar frågan fri.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 17 april 2013, 17:11

Du hann svara Rosenblad just när jag lyckats lista ut det.
Intrikat historia det där med aktieinnehavet i den tysk-subventionerade nazi-tidningen Dagsposten. Har läst lite om de militäriska höjdarna, framför allt inom underättelsetjänsten, och det är inte lätt att hålla reda på vilka som lutade åt det tyska eller åt det allierade hållet. En del svängde förstås i sina åsikter med krigets vindar. Men nazismens sanna ansikte som avslöjades efter kriget blev nog en kalldusch för många.

Jag tar mig friheten att ställa en fråga eftersom ingen annan tycks ha nappat.

Vad bestod Hitlers sista måltid av?
(Nej, cyankalium är inte rätt svar)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 april 2013, 20:22

Det är omtvistat. En del säger spaghetti, andra uppger lasagne.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 17 april 2013, 21:39

Enligt boken Bunkern av Bahnsen & O'Donnell (läsvärd) var det spaghetti med en lätt tomatsås. Tillagad av dietkokerskan Constanze Manzialy, som även deltog i lunchen med Hitler samt hans två sekreterare Gertrud Junge och Gerda Christian. Omkring kl 15:30 small skottet.
Man får förstå att skjuta sig och bita i cyankaliumampullen på fastande mage inte är nån höjdare.

Varsågod igen Stellan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 april 2013, 17:31

Vem har vi här?
sveagardist.png
sveagardist.png (44.77 KiB) Visad 1126 gånger

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 18 april 2013, 22:49

poängen är inte att de inte skulle få finnas på webben. poängen är att de inte skall hittas lätt, såsom att genom att använda tineye.

den kontroversielle herren (Rosenblad) hittas inte via tineye. inte heller fotot på sveagardisten.

Låst