Project Riese / Nazi Bell

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Kent
Medlem

Project Riese / Nazi Bell

Inlägg av Kent » 2 januari 2013, 11:30

Hamnade under julhelgen på en rolig sida på Facebook (hur ofta händer det? ;)

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 742&type=1

http://www.facebook.com/Riese.complex

Tydligen håller ett gäng polacker på att ta sig in i det gamla bunkerområdet Riese igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Riese

Projektet verkar har varit enormt och med en hel del ännu okända funktioner som t.ex. den så kallade Nazi Bell och deras fly trap

Kommer ihåg att Nick Cook från Jane's Defense Weekly gjorde en dokumentär om the fly trap http://www.disclose.tv/action/viewvideo ... n_Flytrap/
Description:

The German Flytrap & Anti Gravity
\" In Poland, Nick Cook investigates the Wenceslas Mine, where SS scientists reportedly worked on a machine called the Bell, a glowing, rotating contraption that used up a lot of electricity. Word had it that the Bell was used in conjunction with an above ground structure known as the \"Flytrap\". The two devices were reportedly used in tests sought to investigate an anti gravitational effect. Another theory is that the Bell might have been a time machine.
The Sudeten Mountains, in the Czech Republic near the border with Poland was home to some of the finest minds of the third Reich during World War II. The Wenceslas Mine, a vast underground research facility, hidden away from the threat of Allied bombs was built using slave labor under the control of the Nazis.

During the last months of the war, German scientists worked constant hours in an attempt to produce Kriz-en-scheiden. Kriz-en-scheiden was thought to be the war winning technology that would produce a stunning, knockout blow, even if it was while the Nazis were being pushed back towards Germany. The tunnels comprising Wenceslas Mine though now flooded, run several kilometers into the mountain resulting in very secure areas for testing, and assembly of various projects being studied.

The Wenceslas Mine was kept very secret so that Allied forces would not know of its existence, and most of the tunnels were sealed as the Nazis evacuated it in 1945. Supposedly, the mountain still contains what was then, and still could be advanced technology behind layers of solid rock. One man, who knew all about Wenceslas Mine was SS General Jakob Sporrenberg was in charge of the technical program at the mine was captured by the Allies. Sporrenberg revealed astonishing information to the Allies; he spoke of a secret experiment which attempted to conquer gravity.

He described a bell shaped device made from a hard, heavy metal that was filled with substance similar to mercury and required enormous amounts of electrical power. People who worked on the project suffered from sleep problems, severe vertigo and 5 scientists died during their work on the project. In a memo from the scientists to Hitler, they wrote that it was in their opinion that the scientific results ascertained from the experiments with the bell were truly decisive for the war. The experiments with the Bell, happened deep within the mine, but directly above it, on the surface was what is know as the (German) Flytrap.

The allies had been aware of the structure from aerial reconnaissance photos taken in 1944. Some believe that the Flytrap was a test rig for advanced propulsion technology (flying saucers). The structure is comprised of extremely thick, reinforced pillars which could allow for it to withstand extreme forces during operation. It isn\'t known how the flytrap functioned, but it was designed as the test rig for the Bell as there were huge power cables that ran from the Bell to the heart of the flytrap structure. There is a power facility adjacent to the flytrap that had power cables that ran down to the Bell through concrete lined channels or ducts that were approximately 1 ½ meters in diameter.

Read more: http://www.disclose.tv/action/viewvideo ... z2GoSPnCNA
Frågan är kommer vi nu få reda på mer om detta projekt och vad det egentligen var tänkt att användas till?

Är detta källan till vad de allierade piloterna kallade "Foo Fighters"?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Project Riese / Nazi Bell

Inlägg av Hexmaster » 2 januari 2013, 20:27

Konstruktionen "Fly trap" är inget mysterium. Det är en del av ett vattentorn, om resten nu raserats eller aldrig kom dit.
Kent skrev:Frågan är kommer vi nu få reda på mer om detta projekt och vad det egentligen var tänkt att användas till?
Vilket projekt? Menar du det som folk inbillar sig att tyskarna höll på med? Det är som att leta efter fler fakta om den heliga graal, Atlantis eller Ankeborg. Det är påhitt.
Kent skrev:Är detta källan till vad de allierade piloterna kallade "Foo Fighters"?
Nej. "Foo fighters" är samlingsnamn för ett antal oidentifierade luftfenomen (skulle använt U-ordet om det inte vore så fördömt belastat); vad dessa än rörde sig om, så vet vi åtminstone att det var något man pratade om när det begav sig. "Die Glocke" uppfanns för några år sedan.

Nick Cook verkar en gång ha varit en pålitlig journalist. Nu är han det förvisso inte.

Hans "nollpunkts-energi" är inte bara något han skriver om, utan något han tror på. Jämför hans gamla hemsida, uppfiskad från archive.com:
We are currently embarking on a bold and exciting project to quantify by objective analysis the present state of so-called ‘zero point energy’ physics. In 2001, Nick Cook’s book, The Hunt For Zero Point, told the story of his ten-year search for radical propulsion and energy technologies that might lift the world into a new, ‘fuelless’ industrial age. The current study will underwrite the findings of the book with hard, incontrovertible data.
http://web.archive.org/web/200906141228 ... vation.htm

Detta skrevs för flera år sedan. Några "hard, incontrovertible data" har inte behagat visa sig.

Vad utgrävningarna beträffar: Är de kompetena att hålla på med sådant? Finns det risk för att de förstör något av historiskt intresse?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 3 januari 2013, 20:55

Hexmaster skrev:Konstruktionen "Fly trap" är inget mysterium. Det är en del av ett vattentorn, om resten nu raserats eller aldrig kom dit.
Ett vattentorn? Har du några källor som bevisar det?
Hexmaster skrev: Vilket projekt? Menar du det som folk inbillar sig att tyskarna höll på med? Det är som att leta efter fler fakta om den heliga graal, Atlantis eller Ankeborg. Det är påhitt.
Du får gärna förlöjliga mitt inlägg om det får dig att må bättre men lite fakta vore nog bättre om du vill uppnå någon form utav respekt och trovärdighet.
Hexmaster skrev: Nej. "Foo fighters" är samlingsnamn för ett antal oidentifierade luftfenomen (skulle använt U-ordet om det inte vore så fördömt belastat); vad dessa än rörde sig om, så vet vi åtminstone att det var något man pratade om när det begav sig.

"Die Glocke" uppfanns för några år sedan.
Nej Foo Fighters var nog ofta fråga om Sankt Elmseld i så fall.

Uppfanns "Die Glocke" för några år sedan? Källa på det?

http://web.archive.org/web/200906141228 ... vation.htm'
Vad ville du säga med den länken??
Hexmaster skrev:Vad utgrävningarna beträffar: Är de kompetena att hålla på med sådant? Finns det risk för att de förstör något av historiskt intresse?
Om de är kompetenta eller ej har jag ingen aning om men de beger sig i alla fall ut i verkställigheten och undersöker fakta istället för att kategoriskt tro på all som som media skriver.

Den här youtube filmen ger en del fakta via gamla kartor osv, så för mig är nyfikenheten vad som skulle kylas påtaglig.

Att det skulle vara tal om några flying saucers kan vi nog glömma men någon som behövde att massa kylning och ström verkar ha funnits på platsen.

Och varför är bara gruvan under Fly trap plomberad och just de byggnaderna som rören gick till helt riven?
https://www.youtube.com/watch?v=NtPMYdL18ug

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 januari 2013, 22:04

Kent, tagga ner lite. Hexmaster är författare till bl.a. den här boken. Han är nog tämligen väl bevandrad på området...

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 3 januari 2013, 23:32

B Hellqvist skrev:Kent, tagga ner lite. Hexmaster är författare till bl.a. den här boken. Han är nog tämligen väl bevandrad på området...
Men det är väl väldigt bra, då kan han ju komma med lite fakta istället för att som jag uppfattade det vara syrlig.

Ämnet är ju spännande och jag vill bara lära mig mer så all diskussion är kul om den är saklig.

mvh

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 4 januari 2013, 20:59

Har läst boken nu i helgen, riktigt bra bok som reder ut mycket. :)
Annars är min favoritmyt, som jag hittat på nätet. http://www.veteranstoday.com/2011/03/11/86523/ 8-)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 januari 2013, 13:01

Kent skrev:
Hexmaster skrev:Konstruktionen "Fly trap" är inget mysterium. Det är en del av ett vattentorn, om resten nu raserats eller aldrig kom dit.
Ett vattentorn? Har du några källor som bevisar det?
Nej, och vid närmare kontroll är jag osäker på om det måste vara just ett sådant -- vattentorn brukar vara mindre.
Kent skrev:Du får gärna förlöjliga mitt inlägg om det får dig att må bättre men lite fakta vore nog bättre om du vill uppnå någon form utav respekt och trovärdighet.
I sådana här fall ligger bevisbördan på den som hävdar att projektet var på riktigt. Man kan svårligen bevisa att något som inte funnits inte funnits. Om något ägt rum, kan man uppvisa belägg för det.

Den förste som tagit upp "klockan" är Igor Witkowski. Han hänvisade till förhörsprotokoll med den högst verklige Gruppenführer Jakob Sporrongberg. Denna hans intygan är allt. Sedan dess har andra spunnit vidare på historien.

Vad disclosure.tv beträffar, denna "Best Conspiracy Theories Site", så har de mycket mycket mer material i samma stil och nivå. Jag vet inte hur jag ska beskriva dem utan att det kan upplevas som ytterligare förlöjligande, titta själva:
http://www.disclose.tv/

Som om verkligheten inte skulle vara fascinerande nog.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 15 januari 2013, 07:09

Kent skrev:Ett vattentorn? Har du några källor som bevisar det?
Hexmaster skrev: Nej, och vid närmare kontroll är jag osäker på om det måste vara just ett sådant -- vattentorn brukar vara mindre.
Så det som du var helt säker på att det var ett vattentorn är nu inget vattentorn utan "ett mysterium" även för dig?
Kent skrev:Du får gärna förlöjliga mitt inlägg om det får dig att må bättre men lite fakta vore nog bättre om du vill uppnå någon form utav respekt och trovärdighet.
Hexmaster skrev: I sådana här fall ligger bevisbördan på den som hävdar att projektet var på riktigt. Man kan svårligen bevisa att något som inte funnits inte funnits. Om något ägt rum, kan man uppvisa belägg för det.

Beviset är ju att tornet står där och att det går underjordiska tunnlar till en nu riven fabrik samt till bergrummet under i från tornet så något har ju funnits på platsen.
Hexmaster skrev: Som om verkligheten inte skulle vara fascinerande nog.
Vad menar du? Finns inte Project Riese och det sk. "Fly trap" tornet i verkligheten?

Jag tror att "Fly trap" helt enkelt var ett kyltorn fyllt med vatten men vad som skulle kräva så extremt mycket kylning är frågan.

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 15 januari 2013, 09:12

Värme är lågkvalitativ energi. Stort behov av kylning säger inget om att de upptäckte något fantastiskt. Däremot att de pumpade in stora mängder energi.

Min slutsats; de använde mycket energi i hopp om att åstadkomma något (om det nu var kyltorn).
Min tolkning; de lyckades inte åstadkomma något.

Bakgrund till min tolkning; de tyska framstående fysikerna hade de västallierade hygglig koll på vad de sysslade med. Stora fysikupptäckter mår bra av lite grundkunskap (några års studier) och uppstår inte de novo i nazistiska (virr)pannor.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 15 januari 2013, 12:37

Ola Häggström skrev:Värme är lågkvalitativ energi. Stort behov av kylning säger inget om att de upptäckte något fantastiskt. Däremot att de pumpade in stora mängder energi.

Min slutsats; de använde mycket energi i hopp om att åstadkomma något (om det nu var kyltorn).
Min tolkning; de lyckades inte åstadkomma något.

Bakgrund till min tolkning; de tyska framstående fysikerna hade de västallierade hygglig koll på vad de sysslade med. Stora fysikupptäckter mår bra av lite grundkunskap (några års studier) och uppstår inte de novo i nazistiska (virr)pannor.
Operation Paperclip visar med tydlighet att de tyska framstående fysikerna låg långt framme, utan dem så hade inte USA fått atombomben så fort.

Att projektet som drevs på platsen var något unikt tror jag man kan utgå ifrån när man ser vilka otroliga resurser som nazisterna satsade i detta område samt vilka personer som fanns på plats.

Hans Kammler som var mannen bakom V2 samt Messerschmitt Me 262 var dem som var ansvarig för de massiva tunnelbyggandet kring Jonastal, Varför skulle man satt in honom med hans kunskaper här om man inte håll på med något stort? Hans Kammle försvann spårlöst under april 1945 kanske som en del utav Operation Paperclip till USA.

Att Project Riese var det störst bunkerkomplexet vet vi också men inte vad det skulle användas till exakt är inte känt men troligen för produktion utav krigsmaterial då detta område låg utanför de allierades bombradie. https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Riese

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 januari 2013, 12:56

Kent skrev: Att Project Riese var det störst bunkerkomplexet vet vi också men inte vad det skulle användas till exakt är inte känt men troligen för produktion utav krigsmaterial då detta område låg utanför de allierades bombradie. https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Riese
I länken så finns det ju information som verkar säga att delar av det skulle tjäna som Hitlers högkvarter.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 30 januari 2013, 09:20

Hexmaster skrev:"Foo fighters" är samlingsnamn för ett antal oidentifierade luftfenomen (skulle använt U-ordet om det inte vore så fördömt belastat)
Jag antar att du är trött på ordet "UFO". Det är jag med. Jag använder numera OVNI istället. Det är franska och står för "Object volant non identifié". Att använda det istället för UFO ger, så att säga, instant credibility.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 januari 2013, 13:05

Kent skrev:Operation Paperclip visar med tydlighet att de tyska framstående fysikerna låg långt framme, utan dem så hade inte USA fått atombomben så fort.
Operation Paperclip iscensattes först efter att amerikanerna hade detonerat sina första atombomber.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2013, 19:18

B Hellqvist skrev:
Kent skrev:Operation Paperclip visar med tydlighet att de tyska framstående fysikerna låg långt framme, utan dem så hade inte USA fått atombomben så fort.
Operation Paperclip iscensattes först efter att amerikanerna hade detonerat sina första atombomber.
Och resultatet var att de tyska forskarna knappt kunde tro sina öron när de hörde att amerikanerna lyckats.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 30 januari 2013, 21:17

lampros skrev: Jag antar att du är trött på ordet "UFO". Det är jag med. Jag använder numera OVNI istället. Det är franska och står för "Object volant non identifié". Att använda det istället för UFO ger, så att säga, instant credibility.
Fast denna förkortning verkar vara ungefär lika associerat med utomjordingar som engelskans UFO, i alla fall vid en titt på den franska wikiartikelnm, och googling :-)

Kanske bättre att använda "OFO" då på svenska, det lär väl vara betydligt mindre associerat med utomjordingar.... Om inte annat så lär väl folk undra vad det betyder. :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ufo
En annan benämning är OFF som kommer av svenskans ”oidentifierat flygande föremål” alternativt OFO för "oidentifierat flygande objekt".

Skriv svar