Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Det visste ni inte om andra världskriget och dess upptakt

Inlägg av Hans » 9 december 2012, 12:41

Varjagen har, med sina tappra försök att upplysa oss okunniga i quizarna med en liten förklaring runt omkring frågan, givit mig iden att starta några trådar i samma stil: Det visste ni inte! Jag tänkte att man helt enkelt skulle skriva några rader om någonting ni tror är hysat okänt. Vem som helst kan skriva vad som helst så länge det är relevant för avdelningen. Jag hoppas att ni startar liknande trådar i andra avdelningar.

En regel, den som skriver "Det visste jag!" är tvingad att skriva en ny text.

Först ut i denna avdelning:
---
Den 8 november 1942 i samband med Operation Torch så flög 39 C 47'or från USAAF (med 500 man fallskärmstrupper från US Army) från Storbrittanien för att luftlandsättas i trakterna av Oran. Vad man inte räknat med var att de franska trupperna skulle bjuda motstånd som de gjorde. Några Dewoitine D.520 i vichyfransk tjänst från Groupe de chasse III/3 skjöt ner ett antal (hur många är lite oklart) och endast 10 kom fram. De som inte skjöts ner fick landa anorstädes, krashade i olyckor eller försvann.

Lite läsning.
---

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av sonderling » 10 december 2012, 07:51

Ha det visste jag! (stod i den där boken jag läste om det sista kriget mellan England och Frankrike, och fanns med i tidningen militär historias artikel om de amerikanska fallskärmstrupperna. Men fram till förra året hade jag ingen aning. :) ) Om jag inte minns fel så lyckades man ta en flygbas, genom att helt enkelt landa dakota planen i närheten och marschera dit. Operationen hade väl rekordet som världens längsta luftlandsättnings operation fram till Irakkriget.

Annars tycker jag den här tråden och den om kalla kriget var ett roligt initsiativ. Jag gillar lite sånt här udda lite "värdelöst" vetande, eller vad man ska kalla det.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av Hans » 10 december 2012, 11:19

sonderling skrev:Ha det visste jag!
Läs regeln karlslok! Var är din text?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av cats » 10 december 2012, 12:34

Hans skrev:
sonderling skrev:Ha det visste jag!
Läs regeln karlslok! Var är din text?

MVH

Hans
Ha! Det visste jag också. OCH jag har läst reglerna :P

Att Hitler hade en engelsk groupie, Unity Valkyrie Mitford, som förföljde honom och som han till sist började träffa regelbundet. Enligt hennes dagbok träffades de 140 gånger.
Hennes största lycka var att sitta vid Adolfs fötter och bli klappad på huvudet. Eva Braun och hon träffades en gång, när de satt bredvid varandra under en operaföreställning i München. De andra höga nazisterna gav henne öknamnet Fräulein Mitfahrt. Hon brukade följa med Hitler i hans sovvagn under tågresor.
Mitford var släkt med Winston Churchill. När andra världskriget bröt ut försöker hon först skjuta sig, vilket misslyckas, och sedan ta livet av sig genom att svälja en hakkorsbrosch. Hennes familj evakuerade henne till Storbritannien efter det. Hon dog 1948 i Skottland till följd av sviterna från sina självmordsförsök.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av varjag » 10 december 2012, 12:55

Kul initiativ Hans!

Medan Sonderling hämtar sig från ''shell-schocken'' - lite mera...

Tyska Fyrmotoriga flygplan - Landar i Amerika! Mest denna -
Do 26  P5+FH.jpg
Do 26 P5+FH.jpg (33 KiB) Visad 10736 gånger
- flygbåt. Som LANDADE PÅ ISEN vid Sabine Island på Grönland den 17:e juni 1943.
Och startade - med sju evakuerade tyskar från väderstationen Holzauge!

I juni 1944, gjorde en Focke-Wulf ''Kondor'' F8+RL från 3/KG 40 baserade i Værnes i Norge - flera touch-and-go landningar på isen i Nordenskjöldsbukten på östra Grönland..............

http://www.warcovers.dk/greenland/flight.htm

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av lampros » 10 december 2012, 17:36

1940: kronmärkta, av USA beslagtagna Seversky J9:or sändes till Filippinerna för att försvara detta protektorat.

Källa: Norrbohm, Att flyga är att leva, 1975. Där ser man en bild på en J9 med svensk nationalitetsmärkning starta från Patterson Field. Wow.
Senast redigerad av 1 lampros, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av sonderling » 10 december 2012, 17:42

Hans skrev:
sonderling skrev:Ha det visste jag!
Läs regeln karlslok! Var är din text?

MVH

Hans
Va!? Öhh...ja just ja. :oops:

Visste ni att den första Amerikanen som räknas att ha stupat i VK2 hette Robert M Losey och omkom under ett Tyskflyganfall i Dombås Norge. 21 april 1940. (En bok jag har säger Helsingfors under ett Rysk flyganfall men i detta fall tror jag mera på Wikipedia.) http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_M._Losey

Sonderling

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Det visste ni inte om andra värlskriget!

Inlägg av lampros » 10 december 2012, 17:50

USA gick med i kriget först den 7 december 1941. Därför kunde amerikanska reportrar t.ex ackrediteras hos Wehrmacht och rapportera om kriget på östfronten fram till debaclet framför Moskva. Tidningen Time hade i denna veva en målning av Fedor von Bock på omslaget som "Moscow's Assailant".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hexmaster » 14 december 2012, 14:08

In the 1940s, the United States military recognized the potential for using View-Master products for personnel training, purchasing 100,000 viewers and nearly six million reels from 1942 to the end of World War II in 1945.
http://en.wikipedia.org/wiki/View-Master

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hans » 18 december 2012, 10:47

Hexmaster skrev:View-Master
Intressant, jag trålade runt lite för att se vad de kunde användas till och fann att går att få tag på 8O

http://www.3dstereo.com/viewmaster/svm-mil.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av sonderling » 19 januari 2013, 18:23

Alltså det hade jag ingen aning om. Satt och läste på Wikipedia om flygplan och via p-38 Lightning så kom jag i kontakt med denna historia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_James_Monti

En Amerikan som deserterar till Nazi-Tyskland så sent som 1944 och går med i W-SS propaganda avdelning.
Efter kriget får han strafflindring om han fortsätter i armen (har de ont om folk?) tills FBI får upp ögonen på honom.

Man skulle gärna vilja veta mer, vad drev honom över till Tyskland tex.

Sonderling

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Stellan Bojerud » 19 januari 2013, 21:08

Som lärare på FHS och MHS brukade jag tala om det japanska angreppet den 8 december 1941. Oro utbröt i klassen. Till sist sade någon modig:
- Var det inte den 7 december?
- Det beror på vilken sida datumlinjen du står och glor. Angreppet skedde samtidigt på båda sidorna om datumlinjen. Jag räknar Java-tid (Nederländska Ostindien)..

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Grille » 20 januari 2013, 11:08

Det kommer ut en ny bok ( igen) som tar upp saker som folk har liten koll på. Tex hur förlustsiffrorna fördelalades. Trots allt var det inte s å många engelsmän och amerikaner som dog under kriget m man jämfor med ryssar och tyskar. Nya siffror för Dresden. Verkar nu stanna på 20' offer. Många tror ännu uppåt 100 ( nu tycker jag att Hamburg blir mer intressant för där verkar man enas om siffran 50')

Men det som slog mig och som jag inte riktigt fattat vad hur många fransmän som slogs mot de allierade. Tydligen hade man en avsky mot England och slogs hellre på tyskarnas och sin egen sida. Inget man pratar om idag tycker jag. Flygaren och författaren Roaldf Dahl citeras att "han aldrig förlåter dem det lidande förorsakade". Nu kan jag minnas fel men han skall ha mött dem i Mellanöstern? Här kanskle någon mer upplyst kan gå in och vidareutveckla?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hexmaster » 20 januari 2013, 11:26

Stellan Bojerud skrev:Som lärare på FHS och MHS brukade jag tala om det japanska angreppet den 8 december 1941. Oro utbröt i klassen. Till sist sade någon modig:
- Var det inte den 7 december?
- Det beror på vilken sida datumlinjen du står och glor. Angreppet skedde samtidigt på båda sidorna om datumlinjen. Jag räknar Java-tid (Nederländska Ostindien)..
Du menar "angreppen". De slog ju mot en mängd mål "samma dag" (eller olika beroende på hur man ser det).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om andra världskriget!

Inlägg av Hans » 20 januari 2013, 16:16

Tolvöarna var italienska vid tiden för invasionen av Kreta.

Bild

MVH

Hans

Skriv svar