Vem?, Varjag
Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Ingen hugad här.....
Ny fråga;
- och
Tyvärr kom han om när hans rekord togs......
Vem?, Varjag
Vem?, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Rätt svar, frågan är din!, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Då tar vi en bildfråga, vad ser vi nedan?
- Bilagor
-
- flygbåt.jpg (19.15 KiB) Visad 325 gånger
Re: Quiz: Flyghistoria
Tro't om ni vill - men den brittiska Saunders-Roe SR.A-1 - var en jaktflygbåt
Det Brittiska Air Ministry - tog ett 30-års jättekliv bakåt i historien - och kom plörsligt på att en jaktflygbåt i jetåldern - var den idealiska lösningen att försvara diverse idylliska Imperieöar i Fjärran Östern -
En sju-tons mastodont med usel pilotsikt åt de flesta håll - skulle hålla Imperiet säkert mot alla angripare....
Det blev tre prototyper - två havererade under provflygningarna (naturligtvis - saltvattenstänk i luftintaget = motorstopp)
Den tredje mastodonten - finns bevarad på museum, som Vittnesbörd om Vanvett!
Varjag
Det Brittiska Air Ministry - tog ett 30-års jättekliv bakåt i historien - och kom plörsligt på att en jaktflygbåt i jetåldern - var den idealiska lösningen att försvara diverse idylliska Imperieöar i Fjärran Östern -
En sju-tons mastodont med usel pilotsikt åt de flesta håll - skulle hålla Imperiet säkert mot alla angripare....
Det blev tre prototyper - två havererade under provflygningarna (naturligtvis - saltvattenstänk i luftintaget = motorstopp)
Den tredje mastodonten - finns bevarad på museum, som Vittnesbörd om Vanvett!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja, det är rätt, men visst var det en frisk fläkt. Ibland är det bättre att testa gränserna för ny teknik innan man ser sin motståndare ligga före i vissa aspekter av teknikområdet. Planet var en logisk lösning på ett problem som inte gick att lösa, lösningen blev därefter. Varjag tar fram nästa luftburna farkost.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Der Löwe - men nej! Det - var en däven fjärt! Från Mustasch-och Medaljrydda bakåtsträvare som borde pensionerats innan dom lyckades skinna engelska skattebetalare på mera meningslösa £!
Nästa, är i alla fall en prestation - från oväntat håll - - med minimal - men dock - inverkan på Hitlers Nedgång & Fall
Vad ser vi?, Varjag
Nästa, är i alla fall en prestation - från oväntat håll - - med minimal - men dock - inverkan på Hitlers Nedgång & Fall
Vad ser vi?, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
...sidobild med nationalitetsbeteckning under vingen - kanske underlättar.....
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
DAR 10 skolflygplan från Bulgarien?
Re: Quiz: Flyghistoria
Jadå - t.o.m. spanings- och lätt bombplan. Bulgarien figurerar ju inte bland de vanligaste flygplantillverkarna så det var dax lyfta fram även dom i det skalmanniska rampljuset ☺Der Löwe skrev:DAR 10 skolflygplan från Bulgarien?
http://en.wikipedia.org/wiki/DAR_10
Din tur!, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack, något nedan med viss anknytning till Sverige. Vad är det för åbäke vi ser?
- Bilagor
-
- itsaplaneitsaboat.jpg (35.3 KiB) Visad 242 gånger
Re: Quiz: Flyghistoria
Herrejistanemej!!?? Kunde det där verkligen flyga??
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Re: Quiz: Flyghistoria
Caproni Ca-60 mätte 30 meter i vingspann , vägde 26 ton och drevs av åtta stycken V12-motorer.
De enda bilder som finns på den magnifika flygbåten är från före första flygturen, för den blev även dess sista färd som slutade med ett magnifikt magplask och ett eldhav på Maggioresjön 1921
http://sv.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.60
De enda bilder som finns på den magnifika flygbåten är från före första flygturen, för den blev även dess sista färd som slutade med ett magnifikt magplask och ett eldhav på Maggioresjön 1921
http://sv.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.60
-
Ola Häggström
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Quiz: Flyghistoria
Sorgligt att de försökte flyga med det. Det ser ut som ett riktigt trevligt kallbadhus, ärligt talat.
Re: Quiz: Flyghistoria
Stighult har hittat rätt återbruk. Tanken var att återanvända lite gamla bombare från VK1 för att lyfta en slags "båt". Efter kraschen lovades att planet skulle byggas upp igen, vi väntar inte spänt på att denna "plogbill" skall lyfta igen. Stighult lyfter nästa.