Propaganda bilder!!!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 mars 2003, 12:04

Katoliker är kristna liksom protestanter.

/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 9 mars 2003, 18:49

Hitler ville bara att det skulle vara en gud, han själv.

Så därför försökte han göra sig till gud, och prästerna skulle predika honom och så. Men prästerna gillade inte den idén och det blev inte så mycket med det.
Kan vara så att Hitler inte gillade kristendomen eller nån religon överhuvudtaget, då de hade makt som han gärna också ville ha.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 9 mars 2003, 18:55

Jag har för mej att vissa tom hade ett porträtt av Fürern i barnens sovrum, så att de skulle sova tryggt. :|

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 9 mars 2003, 18:59

Schwalbe skrev:Jag har för mej att vissa tom hade ett porträtt av Fürern i barnens sovrum, så att de skulle sova tryggt. :|
undra hur säkert det blev om de allierade råkade titta in :?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 mars 2003, 02:28

Ska ha läst att i någon av Hitler böckerna (Fest, Bullock, osv.) att Hitler lär sagt att efter kriget(tysk seger.) Skulle man ta hand om kristendomen i Tyskland. Även den där meningen, man kan inte vara både tysk och kristen, som står på affischen har jag också läst i någon av Hitlerböckerna.(Sen är det även känt att Himmler ville bli av med kristendomen)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 10 mars 2003, 04:56

Motsägs inte det av Himmlers och SS riddarromantik? Om inte annat fanns det ju affischer med texten "Korståg mot bolshjevismen" Mottot "Gott mit uns" fanns väl med? Jag tror inte att man på allvar ville få bort kyrkan i Nazityskland, men kanske någon av veteranerna här vet mer?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 mars 2003, 14:28

Himmler är rätt konstig och flumming, han ville ersätta alla kristliga högtider(julen, påsken osv.) med mera nordiska högtider!(midsommar och skördefester)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 10 mars 2003, 16:52

Flummigt ja... Den där samtida tavlan som föreställer Hitler som riddare till häst säger ju en hel del :o

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 10 mars 2003, 17:08

Den här menar jag:


Bild


http://home.t-online.de/home/odins/hitler.htm

(Detta är bara var jag hittat bilden, tramset som står där refererar jag inte till....)

Sunemaggs
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 april 2002, 09:08

Inlägg av Sunemaggs » 11 mars 2003, 16:52

en kul bild(humor)
Bilagor
asr-drinks.jpg
asr-drinks.jpg (85.73 KiB) Visad 1041 gånger

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 11 mars 2003, 17:44

Det där är ju en krigspropaganda bild som man har ändrat på. Posta hellre orginalen.

Sunemaggs
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 april 2002, 09:08

Inlägg av Sunemaggs » 12 mars 2003, 01:46

tobbe skrev:Det där är ju en krigspropaganda bild som man har ändrat på. Posta hellre orginalen.
Man tager vad man haver.
bara lätta upp stämningen lite!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 12 mars 2003, 02:25

Några översättningar till Kamelens affischer 28 februari:

den ryska:

på monumentet: 1812 Vi befrämjar hjältemodets ära, heder, minne.
under monumentet: Må våra förfäders manliga (modiga) bild inspirera er i detta krig! J. Stalin

den finska:

upptill: den hotande faran från luften
nedtill: varje medborgares civilförsvarsarbete

Det finns antagligen åtskilliga på listan som kan finska bättre, så rätta mig gärna.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 12 mars 2003, 06:25

Tack, Lindir!

Lite fler affischer:

Bild
Ockuperade Frankrike
Översättning: Kungörelse: Slaktaren Yves Coantin från Saint-Adrien dömdes i fältkrigsrätten den 22:a mars 1941 till döden för våldsdåd mot den tyska försvarsmakten och sköts på morgonen den 9:e april 1941. Fältkommandanten för departementet Nordkusterna.
Mer om affischen: http://www.ac-rennes.fr/pedagogie/hist_ ... s/aff6.htm


Bild
Vichy-Frankrike. Översättning: Lögnerna... utgår alltid från samma näste
Mer om affischen: http://www.ac-rennes.fr/pedagogie/hist_ ... /aff16.htm


Bild
Sverige (Är det månne för att illustrera begreppet "broderfolk" som de har gjort de båda personerna till tvillingar? :))

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Inlägg av Kn Korrekt » 13 mars 2003, 15:00

Observera att pippifåglarna bär frimurarsymboler kring halsen.

Skriv svar