Bil/flyg/motor-tillverkare under 2vk
Alfa
Glöm inte Alfa Romeo, för allt i världen!
I Macchi 202 Folgore, då, förstås
I Macchi 202 Folgore, då, förstås
Herman Göring Werke, ståltillverkare numera Voest-Alpine
http://www.voestalpine.com/stahl/de/vd_prb/b/129
MVH
http://www.voestalpine.com/stahl/de/vd_prb/b/129
MVH
- Per Andersson
- Medlem
- Private Snafu
- Medlem
Ett par märken som ännu inte nämnts
Cadillac - stridsvagnar (sorterar under GM)
Studebaker - snövesslor bla
Jeep - (har någon nämt detta?)
Bantam - (Jeepar)
Lockheed Vega - B17 flygande fästning bla. (Japp det stämmer) De tillverkade B-17 liksom Boeing. De var i stort identiska olika märken i "ratten" bara.
Consolidated - B24
Cadillac - stridsvagnar (sorterar under GM)
Studebaker - snövesslor bla
Jeep - (har någon nämt detta?)
Bantam - (Jeepar)
Lockheed Vega - B17 flygande fästning bla. (Japp det stämmer) De tillverkade B-17 liksom Boeing. De var i stort identiska olika märken i "ratten" bara.
Consolidated - B24
- Per Andersson
- Medlem
De tre stora biltillverkarna i USA, GM (Buick, Oldsmobile, Chevrolet, Cadillac, Pontiac) Ford (Mercury, Lincoln) Chrysler (Dodge, Plymouth, Desoto) bidrog starkt med sin krigsmaterialproduktion till slusegern för de allierade.
Tar några rader ur Anrop Red Dog av J-O Nilsson & B-A Karlsson.
"Snart anslöt sig även Ford Motor Company till Liberator Produktion Pool. Initialt blev Ford tilldelade uppgiften att leverera komponenter för den slutliga monteringen hos Consolidated i Fort Worth och Douglas i Tulsa. I okt 1941 fick de emellertid tillstånd att montera kompletta flygplan själva.
Den första Fordbyggda B-24:an levererades från Willow Run i sep 1942. När allt fungerade som bäst under 1944 rullade en färdig B-24 av bandet ungefär en gång varje timma. Totalt tillverkade Ford 6972 Liberators. Slutligen förekom produktion av B-24:or även hos North American i Dallas.
Flygplansfabrikerna var gigantiska anläggningar. Om Fords fabrik i Willow Run berättas att den var så lång att arkitekten tvingades avsluta den med en besynnerlig 90-graders vinkel för att inte hamna i det angränsande countyt, där skatten var högre. Vinkeln blev känd som "the tax turn", skattekurvan."
MVH
Tar några rader ur Anrop Red Dog av J-O Nilsson & B-A Karlsson.
"Snart anslöt sig även Ford Motor Company till Liberator Produktion Pool. Initialt blev Ford tilldelade uppgiften att leverera komponenter för den slutliga monteringen hos Consolidated i Fort Worth och Douglas i Tulsa. I okt 1941 fick de emellertid tillstånd att montera kompletta flygplan själva.
Den första Fordbyggda B-24:an levererades från Willow Run i sep 1942. När allt fungerade som bäst under 1944 rullade en färdig B-24 av bandet ungefär en gång varje timma. Totalt tillverkade Ford 6972 Liberators. Slutligen förekom produktion av B-24:or även hos North American i Dallas.
Flygplansfabrikerna var gigantiska anläggningar. Om Fords fabrik i Willow Run berättas att den var så lång att arkitekten tvingades avsluta den med en besynnerlig 90-graders vinkel för att inte hamna i det angränsande countyt, där skatten var högre. Vinkeln blev känd som "the tax turn", skattekurvan."
MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 6 gånger.
NSU gjorde skogsmaskiner efter kriget. International Harvester har jag för mig gjorde halvbandvagnar men jag kan blanda ihop dem med någon annan. Ford gjorde traktorer efter kriget men jag vet inte om de hade produktion innan eller under. Jag skall höra med min pappa, han har bättre koll.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Tatra!
Denna fantastiskt skojiga biltillverkare från tjeckoslovakien byggde fartvidunder udner 30talet. Dessa vidunder hade hajfena på ryggen och, hör och häpna, svansmonterade, luftkylda V8-or!! Kan tänka mig att köregenskaperna var något... ovanliga.
http://www.team.net/www/ktud/Tatra.html
Denna fantastiskt skojiga biltillverkare från tjeckoslovakien byggde fartvidunder udner 30talet. Dessa vidunder hade hajfena på ryggen och, hör och häpna, svansmonterade, luftkylda V8-or!! Kan tänka mig att köregenskaperna var något... ovanliga.
http://www.team.net/www/ktud/Tatra.html
GM tillverkade inte bara bilar, utan också FM-2 Wildcat, en förbättrad version av Grummans F4F Wildcat. Mer än 4000 ex spottade företaget ut.
Länk -> General Motors FM-2 "Wildcat" fighters <- Länk
Länk -> General Motors FM-2 "Wildcat" fighters <- Länk
Re:
Väcker upp denna tråd med, med företag som var krigsmaterielproducenter. Det har gått några år och vi har blivit klokare - kan vi skingra rökslöjorna, och få fram vad som hände med företagen.Johan Elisson skrev: Alkett (verkar ha gått upp i rök?)
DEW (verkar ha gått upp i rök?)
MNH (verkar ha gått upp i rök?)
Vomag (verkar ha gått upp i rök?)
Nibelungenwerke (verkar ha gått upp i rök?)
Ostbau (verkar ha gått upp i rök?)
/Johan
Nakajima -> Subaru tror jag ingen har nämnt än.