Quiz: Finlands historia

varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 7 juli 2012, 23:50

erep skrev:Nä, men du är i rätt period och land.
Hmmm...knepigt. Union mellan Sverige & Finland cirka oktober 1940?, Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 9 juli 2012, 16:36

Inte riktigt men tillräckligt nära.

Decemviri-gruppen bestod av ett antal anonyma Finlandsvänner, vilka leddes av industrimannen Svante Påhlson http://sv.wikipedia.org/wiki/Svante_P%C3%A5hlson och generalmajor Axel Rappe http://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_Rappe ... 80%931945). Deras mål var ursprungligen en politisk union mellan Sverige, Finland och Norge.

De framförde sina tankar medelst en promemoria 19.8.1940, då man i Finland och Sverige befarade ett upprepat anfall på Finland från Sovjettunionen.

Detta ledde sedan till politiska överläggningar i oktober 1940, i fråga om en Svensk-Finsk union.

Varjag fortsätter.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 juli 2012, 22:54

Ja tack erep - det var ju bara ett ''halvdant svar'' från min sida.... :roll:

Det är krig.....

Svenska journalister - kommer en finsk hemlighet på spåren - och publicerar nyheten före frågetecken.....

Finnarna är alls inte glada över tilltaget - då uppgiften visserligen är sann - men inte avsedd för sovjetisk vetskap....

Vad handlar det om?

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 10 juli 2012, 02:18

Uppgiften har knappa fakta, men jag gissar på att nyheten var att pansarskeppet Ilmarinen sjunkit.
Fartyget gick på en mina 13.9.1941
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ilmarinen_(fartyg)

I Finland publicerade man inte förlusten, men den blev offentlig via svensk press.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juli 2012, 03:41

erep skrev:Uppgiften har knappa fakta, men jag gissar på att nyheten var att pansarskeppet Ilmarinen sjunkit.
Fartyget gick på en mina 13.9.1941
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ilmarinen_(fartyg)

I Finland publicerade man inte förlusten, men den blev offentlig via svensk press.
Ja det är rätt - det var ILMARINEN's minsprängning jag avsåg. Hon deltog i en diversionsmanöver tillsammans med systerfartyget VÄINÄMÖINEN och minsvepare för att ''täcka'' den tyska invasionen av Dagö och Ösel från söder.
ILMARINEN hade paravaner ute - och när helomvändning beordrades, upptäckte ingen att hon hade en mina i paravansvepet. I giren kom paravanvajern - med minan - i kontakt med skrovet och minan detonerade.
Fartyget kantrade och sjönk på 7 minuter.....271 mannar drunknade :roll:
Det är den finska flottans värsta förlust än idag......

Förlusten mörklades i Finland, men Göteborgs Handels & Sjöfartstidning snokade fram vad som hänt - och publicerade det i Sverige några dagar senare. Dess chefsredaktör - Torgny Segerstedt, var extrem antinazist och i förlängningen tyckte kanske inte han var skyldig Finland något.....Ryssarna fick den vägen reda på vad som hade hänt och kunde
''scratch'' hälften av finska marinens pansarskeppsstyrka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_co ... _Ilmarinen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Torgny_Seg ... 1876-1945)

erep frågar nästa, Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 10 juli 2012, 16:15

Tack,

Eftersom jag inte har en möjlighet att nu både ställa en fråga och övervaka svaren, släpper jag frågan fri.

Varsågod !

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 11 juli 2012, 09:52

Tack. Kanske har vi haft den förut men jag chansar. Ett fortskaffningsmedel som anses ha uppfunnits i Finland.
Vilket?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juli 2012, 11:21

Lasse Odrup skrev:Tack. Kanske har vi haft den förut men jag chansar. Ett fortskaffningsmedel som anses ha uppfunnits i Finland.
Vilket?
Kan du avse Toivo J. Kaario's ''svävare'' - eller luftkuddefarkost?, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 11 juli 2012, 11:42

varjag skrev:
Lasse Odrup skrev:Tack. Kanske har vi haft den förut men jag chansar. Ett fortskaffningsmedel som anses ha uppfunnits i Finland.
Vilket?
Kan du avse Toivo J. Kaario's ''svävare'' - eller luftkuddefarkost?, Varjag
Nej, den här uppfinningen är tidigare än så. Den lär för övrigt ha förfinats av en holländare men just vem är en smula osäkert.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 11 juli 2012, 12:17

Kollade först skidor, men hittade artiklar på Wikipedia där man på svenska påstår att den äldsta bevarade skidan upptäckts i Sverige, och på den finska motsvarande sidan att ännu äldre upptäckts i nordryssland. Det är alltså inte det fortskaffningsmedel.

Kom sedan att tänka på skridskor, och enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_skating ser det ut att vara rätt svar.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 11 juli 2012, 12:32

erep skrev:Kollade först skidor, men hittade artiklar på Wikipedia där man på svenska påstår att den äldsta bevarade skidan upptäckts i Sverige, och på den finska motsvarande sidan att ännu äldre upptäckts i nordryssland. Det är alltså inte det fortskaffningsmedel.

Kom sedan att tänka på skridskor, och enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_skating ser det ut att vara rätt svar.
Visst är det skridskor som anses ha uppfunnits i södra Finland. Tydligen var dåtidens skridskor inte som de vi känner i dag och holländarna förfinade skridskorna så att man kunde ta skär och på så sätt öka hastigheten.
ereps länk förklarar ytterligare och vi överlåter nästa skär till honom eller henne.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 11 juli 2012, 19:41

:) det är nog honom, inte henne eller en böjning på hen (eller som Lasse torde numera veta efter år i Finland, på finska "hän" eftersom finskan inte gör skillnad på hon och han, vilket i sin tur förklarar varför en del finskspråkiga har problem med femininum och maskulinum på språk som har dessa).

OT: Hur böjer man hen? Han blir ju honom och hon henne, men blir hen henne eller "henem" ;)
------
Tyvärr blir jag igen tvungen att släppa frågan fri, eftersom jag åker på en lång resa i morgon bitti.

Varsågod !

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 14 juli 2012, 17:25

Okej, här har vi en man som dog för sin "övertygelse". Vem var han?
Bilagor
aktivist.JPG
aktivist.JPG (23.8 KiB) Visad 326 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 14 juli 2012, 20:20

erep skrev::) det är nog honom, inte henne eller en böjning på hen (eller som Lasse torde numera veta efter år i Finland, på finska "hän" eftersom finskan inte gör skillnad på hon och han, vilket i sin tur förklarar varför en del finskspråkiga har problem med femininum och maskulinum på språk som har dessa).

OT: Hur böjer man hen? Han blir ju honom och hon henne, men blir hen henne eller "henem" ;)
------
Tyvärr blir jag igen tvungen att släppa frågan fri, eftersom jag åker på en lång resa i morgon bitti.

Varsågod !
Jo, det där "hän" är en källa till förtrytelse när jag försöker stava mig igenom klassisk litteratur, som t ex Viivi & Wagner :D Ungefär som att hitta verbet sist i en lång tysk mening.

Åter till Schwemppas fråga.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 15 juli 2012, 14:44

Just det ja. :) Ofta har det ju sagts att Finlands folk stod enigt under krigsåren, men visst fanns det också de som hade en annan agenda. "Den enes frihetskämpe är den andres terrorist", ni vet.

När myndigheterna knackade på 1942 beslöt vår man sig för att dra sin pistol och sälja sig dyrt.

Låst