Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack CvD. Nästa, en ovanlig skapelse - med en mycket potent kanon......
- vad kan det vara?, Varjag
Frågans fordon hade samma effektiva luftvärnskanon -
- men hann bara byggas i ett enda exemplar -
Varjag
Varjag
hmm...bild två är väl en Italienare? Semonvente?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Bägge är spagettiätare! Och tvåan är en semovente - men frågans hann aldrig blir det.....gostap skrev:hmm...bild två är väl en Italienare? Semovente?
Panzerknackern -är en italiensk Breda Blindato 102 - en enda prototyp byggd sommaren 1943.
Kanonen är en Ansaldo 90/53 - en luftvärnspjäs, omriggad för Pansarvärnsuppgifter. Och - för våra kalenderbitare, fullt i klass med de tyska ''88-orna'', ja t.o.m. överlägsen i en del hänseenden.
http://www.youtube.com/watch?v=XbkSSvNHVlY
Vad jag saknar, är enorma bromsblock bakom hjulen - eller utriggare vid skjutning åt sida, då rekylen måste ha varit spektakulär för ett så lätt fordon.
Frågan är fri, Varjag
Kanonen är en Ansaldo 90/53 - en luftvärnspjäs, omriggad för Pansarvärnsuppgifter. Och - för våra kalenderbitare, fullt i klass med de tyska ''88-orna'', ja t.o.m. överlägsen i en del hänseenden.
http://www.youtube.com/watch?v=XbkSSvNHVlY
Vad jag saknar, är enorma bromsblock bakom hjulen - eller utriggare vid skjutning åt sida, då rekylen måste ha varit spektakulär för ett så lätt fordon.
Frågan är fri, Varjag
Äsch - Dubbelt Äsch....gostap svarade ju rätt medan jag komponerade----
Han har Frågan!, Varjag
Han har Frågan!, Varjag
Idé-torka....
frågan är fri..
Mvh
Gostap
Gostap
Och japanska Type 89 - är helt rätt. Bilden stammar från Ghalkin Gol sommaren 1939 och visar nog en övning - snarare än en stridsframryckning. Japanska arméns 1:a Pansarkår's 3:e regemente - hade 26 stycken Type 89 I-Go vid den tiden och det är nog dessa vagnar bilden visar.
Lasse Odrup rullar vidare, Varjag
Vi tackar för förtroendet och undrar vilket förband som paraderar med de här stridsfordonen?varjag skrev:Och japanska Type 89 - är helt rätt. Bilden stammar från Ghalkin Gol sommaren 1939 och visar nog en övning - snarare än en stridsframryckning. Japanska arméns 1:a Pansarkår's 3:e regemente - hade 26 stycken Type 89 I-Go vid den tiden och det är nog dessa vagnar bilden visar.
-
Ola Häggström
- Medlem
Königstigrar/pantrar, upphöjd väg, för tankarna till trakterna kring Nijmegen september 1944, jag letar bland mina associationer (och böcker) och gissar på förband ur 10 SS Pansardivisionen.
-
Tankspridd
- Medlem
6 pansararmen under Sepp Dietrich ( 1st SS Panzer Division Leibstandarte Adolf Hitler och 12th SS Panzer Division Hitlerjugend. )
Batle of the Bulge ( Tycker mig se Tyska vagnar samt amerikanska halvbandare samt amerikanska uniformer )
Batle of the Bulge ( Tycker mig se Tyska vagnar samt amerikanska halvbandare samt amerikanska uniformer )
Pzbrigade 150 med Skorzeny som chef?