Men har nu färdats till denna hamn. Vilken stad är det jag har ankommit till och vad används den inre och yttre hamnen till?
/CvD
Hmmm... Om man får tro bildens välordnade stadsrutnät verkar staden åtminstone tillhöra den "civiliserade" antika världen, således går mina tankare till i första hand östra Medelhavet. Inte Alexandria men, hmmm.... Zama?CvD skrev:Tyvärr inte, hamnen tillhörde en motståndare till Rom.
/CvD
Tack CvD.mot nya okända mål
......och talandets konst????, VarjagVad har detta (t.h.) - att skaffa med sjöfart
Inte ofta jag lyckas med det - med en så eminent expert som CvDCvD skrev:Totalt bortkollrad
Nej - det var sex! Vid slaget vid Antium (nuvarande Anzio) anno 338BC, tog romarna sex rammstävar (Rostra) från feniciska galärer - och fraktade dom till Rom. Där de monterades i dåtidens ''Speakers Corner'' (Hyde Park) - på Forum Romanum......CvD skrev:Nu ska vi inte överdriva här![]()
Roms historia är inte min starka sida men satt inte två stävar från erövrade fartyg fast vid någon plats i Rom, Forum Romanum kanske??/CvD