Atlantismyten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av B Hellqvist » 9 juni 2011, 19:42

mal skrev:Förmodligen utraderade av en kosmisk katastrof som inte lämnade mycket efter sig för arkeologerna. De fragment som finns att beskåda chockar en del av oss.
Spekulation. En "civilisationsdödare" lämnar spår efter sig, som t.ex. ett iridiumlager och/eller en genetisk flaskhals. Det finns inget som tyder på att en mer omfattande katastrof orsakat en samtidig reduktion av faunan, som t.ex. nedslaget för ca 65 miljoner år sedan.
mal skrev:Jag skall visa ett exempel:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 59&bih=758
Det hade varit ärligt att även citera texten som beledsagar bilden:
One of the sandstone roof lintels in the outer Hypostyle Hall bears a relief that has become famous for including the so-called ‘Abydos helicopter’, which actually forms part of the names and titles of Rameses II. While there has been much written, offering ‘proof’ that the ancient Egyptians had a high level of technology (undeniably!), the carvings of a helicopter, submarine or tank, and flying saucer can be easily explained as the layering of one inscription over another, which archaeologists call palimpsest. I have come across this in lots of places in Egypt, where one king has over-carved an inscription replacing the names of a predecessor with his own. This glyph in Abydos is no different, having been modified at least once and then worn down to produce the strange appearance of the relief, which actually does look like a helicopter. My apologies to UFO enthusiasts, but I remain very sceptical.

mal
Medlem

Inlägg av mal » 9 juni 2011, 21:02

Med hjälp av rosettastenen som var ristad i parafras grekiskt/egyptiskt lyckades fransmannen Champollion att dechifrera hieroglyfer av samma återkommande motiv genom landet, dynasti för dynasti, väl igenkända. Bildrelieferna är av en helt annan karaktär...

Mahabharata. Det indiska nationaleposet är ett mer än tretusen, kanske ännu äldre, sanskritverk. Det skildrar striderna mellan kurusönerna och är ett stort verk på femton band. Det översattes 1882-1886 till engelska av Pratap Chandra Roy.
De verk av Mahabharata som är mest kända är de filosofiska och religiösa avsnitten t ex Bhagavad-Gita. Här är ett litet axplock ur Vana Parva och Drona Parva:
"Från gudakeca erhöll Arjuna en himmelsvagn omgiven av ett starkt sken och styrd av piloten Matali. Då den kom delade den molnen och upplyste firmamentet och fyllde hela himlavalvet med ett larm liksom dånet från mäktiga moln. Maskinen var utrustad med vingförsedda kastkroppar. Himlavagnen var dragen av tiotusen hästar och drogs med en sån häftighet att ögat knappt kunde följa dess väg."

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 juni 2011, 23:50

mal skrev:Förmodligen utraderade av en kosmisk katastrof som inte lämnade mycket efter sig för arkeologerna.
1.Hur kunde de efterlevande egyptierna, babylonier, mayas, inkas, påskö-bor, använda deras verktyg om dessa verktyg utraderats i en kosmisk katastrof?

2. Du har fortfarande inte besvarat hur du ställer dig till det att bronsverktyg faktiskt kan åstadkomma det du verkar kräva moderna stålverktyg för.

3. När skulle denna kosmiska katastrof inträffat, när de fynd du nämner har så väldigt många tusen år mellan varandra och i vissa fall skapats långt in i europeisk medeltid utan att ha märkts?

Mvh- Dan

mal
Medlem

Inlägg av mal » 10 juni 2011, 10:09

Verktygen klarade sig i sådant fall från förintelse på grund av att de befann sig uppe i bergen. Jag anar att t ex lämningarna vid Puma-punku är från "atlantisk" tid. De stora pyramiderna byggdes kanske som tidskapslar för framtiden med div, kunskaper (kunskapsbank). Daltemplet och det framgrävda templet vid Abydos saknar hieroglyfer. Hur gamla är de ? Den framgrävda kroppen under sfinxen har lodräta vatteneroderingar. Hur gammal är den ? Hur gammalt är fundamentet vid Baalbek ? Vad förde sumerernas förfäder med sig från Ararat i fråga om verktyg när de så sakta befolkade låglandsområdena igen ? Bergsområden i Spanien/Frankrike ? Atlasbergen i Marocko ? Årtusenden förflyter och naturen tar ut sin rätt. Vid vår erkända civilisations gryning fanns förmodligen endast fragment kvar av, dels räddad teknik, men även kunskaper i att processa fram stållegeringar och dylik verksamhet - bortsett från de väl kända högkulturerna som bevisligen stod på en sociopolitisk toppnivå.

Jag är för kräsen. Jag har ytterst svårt att köpa tesen att t ex dioritlämningarna vid Puma-punku är frukterna av härdade bronsborrar. Likaså vid Cuzco, Peru. Iakttag andesit konstruktionen på bilden under:
http://imageshack.us/photo/my-images/54 ... a0001.jpg/

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 10 juni 2011, 11:05

Anomalierna hopar sig. När de blir för många måste man söka en ny tolkningsmodell.

Vi får ett så kallat paradigmskifte som Thomas Kuhn sa. Kanske står vi inför det i fråga om vår fornhistoria. Kanske blir det en omvärdering redan under vår livstid? Quelle aventure!

Så fortsätt posta mal, fortsätt med dina impertinenta frågor. Det friskar upp.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 juni 2011, 11:11

Lätta tankar som lättat ankar har aldrig lett till något paradigmskifte. Mal må se sig som en sorts återfödd Galilei, men det är han inte.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 juni 2011, 12:40

mal skrev:Verktygen klarade sig i sådant fall från förintelse på grund av att de befann sig uppe i bergen.
Hur ska du ha det? Ditt argument för att verktygen inte hittats för att bekräfta din teori var att verktygen förstörts i en katastrof. Nu hävdar du att verktygen klarade sig.
Varför har vi då återigen inte hittat dem?
mal skrev:Jag anar att t ex lämningarna vid Puma-punku är från "atlantisk" tid. De stora pyramiderna byggdes kanske som tidskapslar för framtiden med div, kunskaper (kunskapsbank). Daltemplet och det framgrävda templet vid Abydos saknar hieroglyfer. Hur gamla är de ? Den framgrävda kroppen under sfinxen har lodräta vatteneroderingar. Hur gammal är den ? Hur gammalt är fundamentet vid Baalbek ?
Dateringarna varierar med flera årtusenden, från bronsålder till romersk tid. Så hur skulle den här katastrofen kunnat utradera alla kulturer samtidigt, när de inte existerade samtidigt?
mal skrev:Vad förde sumerernas förfäder med sig från Ararat i fråga om verktyg när de så sakta befolkade låglandsområdena igen?
Okej, det är på den nivån det här ligger... Du vill bevisa den bibliska Syndafloden?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 juni 2011, 12:47

Jag noterar att mal förbigått min post med tystnad. Var det tråkigt att det kunde finnas en mer prosaisk förklaring till de "egyptiska helikoptrarna"?

mal
Medlem

Inlägg av mal » 10 juni 2011, 13:58

B Hellqvist skrev:Jag noterar att mal förbigått min post med tystnad. Var det tråkigt att det kunde finnas en mer prosaisk förklaring till de "egyptiska helikoptrarna"?
Kombinationen med "flygplansmodellerna" i Colombia är enligt mitt tycke intressantare, med respekt för andra prosaiska förklaringsmodeller.

mal
Medlem

Inlägg av mal » 10 juni 2011, 15:26

Ingenting är och förblir statiskt. Likt en detektiv känns det bra att vara rörlig i sitt tänkande (kan uppfattas som rörigt).
Teknologi och verktyg bevarade uppe i bergsområden som sedan under årtusenden tjänat ut och återgått till intet är inte otänkbart. Inte med det tidperspektiv som vi spekulerar med.

Den bibliska syndaflodslegenden ingår naturligtvis även den som ett fragment av tänkbar historia, sammantaget med de övriga legenderna som finns på vår jord.

Apropå högteknologiska verktyg; Vad har åstadkommit smältbubblor på granitgolvet inuti "Konungakammaren" i den stora pyramiden vid Giza ? När jag besökte kammaren 1989 återstod endast några få skrovliga rester kvar i hörnet på en golvsten. Civilingenjör Henry Kjellsson uppmärksammade detta mysterium redan på trettiotalet och skrev om det i början på femtiotalet i sin bok "Teknik i forntiden" där en bild tydligt visar på de så mystiska smältresterna. I dag är dessa skrovliga rester bortslipade och golvet blänker fint framför sarkofagen. Frågan är; Har någon, eller några varit oaktsamma med ett högteknologiskt ting och orsakat smältan, årtusenden efter att den hystes in i kammaren ?
http://imageshack.us/photo/my-images/21 ... a0003.jpg/

Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 10 juni 2011, 15:36

mal skrev:
B Hellqvist skrev:Jag noterar att mal förbigått min post med tystnad. Var det tråkigt att det kunde finnas en mer prosaisk förklaring till de "egyptiska helikoptrarna"?
Kombinationen med "flygplansmodellerna" i Colombia är enligt mitt tycke intressantare, med respekt för andra prosaiska förklaringsmodeller.
Om vi bortser från att det skiljer nära 1000 år mellan de colombianska och de egyptiska "flygmodellerna" så bygger författare som Graham Hancock och David Hatcher Childress sina teorier på att dessa colombianska figurer omöjligen kan vara en zoomorfisk modell av en flygfisk tack vare att den både har vertikala och horisontella stjärtfenor vilket aldrig påträffats i naturen.

Detta tyder mer på dåliga efterforskningar om flygfiskar eftersom dessa visst kan ha ett par mindre bakre "horisontella" fenor framför den vertikala stjärtfenan:
Bild
http://animals.nationalgeographic.com/a ... ying-fish/

Med detta i bakhuvudet så ligger det för min del närmare att tro att dessa figurer är av en tidigare lite mer "grovhuggen" zoomorfisk modell vilket med tiden förfinades till små konstverk liknande denna haj - också från samma museum:
Bild

Så jag ser ingen kombination alls. Dels har vi den egyptiska modellen som framifrån mer liknar en flygande horusfalk; dels har vi de colombianska modellerna av flygfiskar. Men viss aerodynamik finns givetvis inblandad eftersom både falken och flygfisken rör sig genom luften.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 juni 2011, 18:05

mal skrev:...
Du besvarade inga av mina frågor.
Du efterlyste fokusering på sakfrågor?

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 11 juni 2011, 11:25

Dûrion Annûndil skrev:
mal skrev:...
Du besvarade inga av mina frågor.
Du efterlyste fokusering på sakfrågor?
Man kunne jo også spørge de tre svenske musketerer Dûrion Annûndil, Hexmaster og ateisten Hellqvist, om de fastholder, at Atlantis er en myte, et påhit, ren fantasi, bullshit og hvad de ellers bruger af udtryk.

Man tør selvfølgelig ikke spørge, om de vil forblive i deres fantasiverden, hvis 12 professorer erklærer, at den minoiske kulturs undergang på Santorini/Thera i det græske øhav ca. 1628 f. Kr. er grundlaget for beretningen om Atlantis. For så vil automatreaktionen jo være "rena spekulationer", og man risikerer tilmed, at tråden bliver låst.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 11 juni 2011, 12:06

mal skrev:Ingenting är och förblir statiskt. Likt en detektiv känns det bra att vara rörlig i sitt tänkande (kan uppfattas som rörigt).
Skillnaden på en detektiv och en "privatspanare" är att detektiven måste samla pusselbitar, lägga de delar av pusslet som går att få ihop och sedan söka efter de saknade bitarna. Hans pussel kommer sedan att beödmas av en domstol som avgör om pusslet är tillräckligt heltäckande. "Privatspanaren" väljer först bilden och letar sedan efter de pusselbitar som passar i den bilden. Din bild av hur en Detektiv är verkar mer vara bilden av en privatspanare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 juni 2011, 16:39

Jens Yde skrev:Man kunne jo også spørge de tre svenske musketerer Dûrion Annûndil, Hexmaster og ateisten Hellqvist, om de fastholder, at Atlantis er en myte, et påhit, ren fantasi, bullshit og hvad de ellers bruger af udtryk.
1) Du ger mig titeln "ateisten" som om det vore något negativt. Det är inte relevant i sammanhanget, såtillvida man inte hävdar att Atlantis är skapat av gudar.
2) Frågan är vad man menar med "Atlantis", för det påverkar hur man ska förhålla sig till bevisningen. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
Jens Yde skrev:Man tør selvfølgelig ikke spørge, om de vil forblive i deres fantasiverden, hvis 12 professorer erklærer, at den minoiske kulturs undergang på Santorini/Thera i det græske øhav ca. 1628 f. Kr. er grundlaget for beretningen om Atlantis.
Jens, som inte har några större problem att själv vistas i fantasivärldar, är upprörd över fel sak. Om nu Santorinis undergång utgjorde inspirationen för Atlantismyten, så är det ju en högst rimlig förklaring till hur myten uppstod. Problemet är när diverse yviga debattörer mal på om de mest disparata lämningar över halva jordklotet och med tusentals år mellan varandra för att försöka leda i bevis att en avancerad högkultur försvunnit. Der Löwes privatspanaranalogi passar in väldigt bra här.
Jens Yde skrev:For så vil automatreaktionen jo være "rena spekulationer", og man risikerer tilmed, at tråden bliver låst.
Dumheter, Jens, och det vet du! Vi har låtit t.ex. Vandal hålla på med sina lösa spekulationer i 35 sidor nu, för att inte tala om 79 sidor bosniska pyramider. En av de få diskussioner som låsts är denna, och den som anser att den har något som helst värde och borde ha fortsatt kan nog söka sig till http://www.vaken.se i stället...

Skriv svar