Kg Kjellman????hasse lindquist skrev: Det kulsprutegevär, som quisfrågan gällde, var helt och hållet tillverkat i Sverige.
Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
-
hasse lindquist
- Medlem
Oj då, Ditt svar är på sätt och vis riktigt. Kjellmans kg från 1900-talets början var svenskt. Det ska ha haft en avancerad konstruktion, som var långt före sin tid. Vapnet antogs faktiskt för kavalleriet men befanns omgående för dyrbar i tillverkning. Endast något tiotal vapen lämnade fabriken. Vet faktiskt inte om detta tidiga kg hann få någon militär beteckning, då det aldrig kom ut på förbanden.
Det var inte Kjellmans kg jag hade i åtanke, då jag ställde min quisfråga.
Det var inte Kjellmans kg jag hade i åtanke, då jag ställde min quisfråga.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kulsprutegevär m/40 tillverkades av Industri AB Svenska Automatvapen (SAV) i Lilla Alby municipalsamhälle invid Sundbyberg. Det var konstruerat av tysken Hans Lauf med bulvanadress i Stockholm.
Fö:
Kjellman m/10 var väl bandmatad och därigenom att anse som lätt kulspruta.
Fö:
-
hasse lindquist
- Medlem
Tack Stellan, kulsprutegevär m/40 är bössan jag efterfrågade. Att konstruktören Lauf bodde i Tyskland visste jag faktiskt inte. Har i alla år fått höra att själva konstruktionen var helsvensk. Vapnet omnämndes som sådant i hemvärnshistoriska sammanhang. Konstruktionen tycks ha ansetts mindre lyckad, då kg m/40 ganska fort överfördes till hemvärnet. Du kanske, som militär fackman, vet lite mer här. Jag saknar uppgifter om när bössan togs ur tjänst hos hemvärnet.
OK Stellan, quizfrågan är Din!
OK Stellan, quizfrågan är Din!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tyskarna skyller ifrån sig på Thorsten Lindfors, som var försäljningsagent för kg m/40 (och dess föregångare LH 30, LH 33 och LH 40). Kg m/40 började redan 1945 efter hand bytas ut mot kg m/21, vilken process synes ha avslutats omkring 1952.
Ny fråga: Vad är detta för marin grej?
Ny fråga: Vad är detta för marin grej?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
En Huff Duff grunkamojäng - High Frequency Direction Finder, en radiopejlingsutrustning...en polsk uppfinning som British Navy använde under andra hälften av andra världskriget för att göra livet surt för tyska u-båtar...
Hans K
Hans K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Du har tillstånd till fortsatt Huff-Duff spaning!
- sveahk
Tackar, och spaningen utförs med följande maskin...som heter?Stellan Bojerud skrev:Du har tillstånd till fortsatt Huff-Duff spaning!
Hans K
Enl gotavapen.se så var det ett kg.Stellan Bojerud skrev:Fö:
- sveahk
75 tittningar och inte en gissning...!
Visserligen byggdes blott två prototyper, men firman som byggde dem var/är desto mer välkänd...
Hans K
Visserligen byggdes blott två prototyper, men firman som byggde dem var/är desto mer välkänd...
Hans K
Fiat byggde ju lite biplan, kanske någon sen prototyp?
- sveahk
Terje har hittat rätt land...men tyvärr ej Fiat. Vi befinner oss i slutet på trettio-talet...Terje skrev:Fiat byggde ju lite biplan, kanske någon sen prototyp?
Hans K
Tar och fortsätter gissandet. Har letat mig igenom mha. google vad som känns som det mesta av Italienska 30 tals modeller, det enda jag lyckats hitta som det skulle kunna vara (eftersom jag inte hittat någon bild) är en Piaggio P10 bis landversion av ett pontonplan avsett för flottan.
- sveahk
Nej, ej heller Piaggio...
En viktig ledtrad: Samma italienska firma byggde ocksa ett flygplan som exporterades ...bl.a. till Sverige.
Hnas K
En viktig ledtrad: Samma italienska firma byggde ocksa ett flygplan som exporterades ...bl.a. till Sverige.
Hnas K