Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Det är Ransom E. Olds som jagar fram med sin ''Olds Pirate'' på en sandstrand i Florida, hans egen konstruktion.
Hans namn förknippas med märkena Oldsmobile och REO (hans initialer). Oldsmobile minns nog de flesta. Men bara ''gamla stötar'' som varjag kanske kommer ihåg REO, ett märke förknippat med lastbilar och bussar efter 2:a VK.
Varjag
Hans namn förknippas med märkena Oldsmobile och REO (hans initialer). Oldsmobile minns nog de flesta. Men bara ''gamla stötar'' som varjag kanske kommer ihåg REO, ett märke förknippat med lastbilar och bussar efter 2:a VK.
Varjag
Wow, trodde jag hade dig där med en lokal fråga... Kanske skulle ha frågat efter den första pick-upen istället. Men du hade nog tagit det ändå.
Nåväl, REO fanns långt innan WW2, startade 1905. Finns ett riktigt häftigt museum här i Lansing, MI. http://reoldsmuseum.org/pages/BabyReo.htm
Tillbaks till dig.
Nåväl, REO fanns långt innan WW2, startade 1905. Finns ett riktigt häftigt museum här i Lansing, MI. http://reoldsmuseum.org/pages/BabyReo.htm
Tillbaks till dig.
Tack jslat. Den amerikanska bilhistorien - speciellt vad gäller lastvagnar, är relativt okänd i Sverige som rullat med Volvo och Scania - till utselutande av de flesta amerikanska märken i branschen. Så vi fortsätter på det temat;
En tuff lastbil - som associeras med TRE amerikanska märken (fast den kallas oftast med bara ett - av de tre namnen) Vi vill veta de tre olika märkesnamnen?, Varjag
En tuff lastbil - som associeras med TRE amerikanska märken (fast den kallas oftast med bara ett - av de tre namnen) Vi vill veta de tre olika märkesnamnen?, Varjag
Det tog lite tid. Med tanke på att min mesta tid går till design av militära lastbilar så borde jag ha tagit det tidigare.
Det är helt klart en White 666 truck (666 = 6 ton 6x6). Altenativt en Corbitt 50SD6 6 ton 6x6 (samma fordon). Hur som helst tror jag inte att det är Corbitt du är ute efter.
Numera ägs White av Volvo och går ofta under namnet Volvo-White.
Men tre amerikanska märken?
White, Autocar och Western Star måste bli svaret då. Men Sterling och Freightliner kan också mixas in.
White sålde Freightliner lastbilar i många år. Freighliner, White, Autocar och Western Star kallades "the Big Four" i många år.
Daimler köpte Freightliner som tog över Western Star när dom splittades från White.
Det är helt klart en White 666 truck (666 = 6 ton 6x6). Altenativt en Corbitt 50SD6 6 ton 6x6 (samma fordon). Hur som helst tror jag inte att det är Corbitt du är ute efter.
Numera ägs White av Volvo och går ofta under namnet Volvo-White.
Men tre amerikanska märken?
White, Autocar och Western Star måste bli svaret då. Men Sterling och Freightliner kan också mixas in.
White sålde Freightliner lastbilar i många år. Freighliner, White, Autocar och Western Star kallades "the Big Four" i många år.
Daimler köpte Freightliner som tog över Western Star när dom splittades från White.
Well done!
Det tredje namnet jag sökte var Brockway......jslat äger frågan, Varjag
Bilden tagen ur den franska filmen ''Wages of Fear'' - en gastkramare av 1:a ordningen, lasten är nitroglycerinDet är helt klart en White 666 truck (666 = 6 ton 6x6). Altenativt en Corbitt 50SD6 6 ton 6x6 (samma fordon). Hur som helst tror jag inte att det är Corbitt du är ute efter.
Det tredje namnet jag sökte var Brockway......jslat äger frågan, Varjag
Förste vite mannen (europeisk ursprung i varje fall) som besökte vad som idag är känt som Yellowstone och såg Grand Teton kedjan?
John Colter är rätt. Medlem av Lewis and Clark expeditionen och vönde åter västerut efter det. Mest förknippad med Jackson Hole ett par timmars bilfärd söderut från Yellowstone.
Sveahk har frågan.
Sveahk har frågan.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tack för det.
The ultimate sacrifice - på hemmaplan...och så blev han en hjälte!
Vem var han?
Hans K
The ultimate sacrifice - på hemmaplan...och så blev han en hjälte!
Vem var han?
Hans K
- sveahk
...hamnade tillochmed på landets papperspengar!
Hans K
Hans K
Igen - en bra fråga från sveahk! Jag gissade latinamerika, men botaniserade i Argentina och Chile - FEL
Mannen är den peruanske ''kamikazepiloten'' José Quiñones Gonzáles.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_ ... z%C3%A1les
Varjag
Mannen är den peruanske ''kamikazepiloten'' José Quiñones Gonzáles.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_ ... z%C3%A1les
Varjag
- sveahk
Varjag fann José Gonzáles, mycket bra! I konflikten Peru-Ecuador 1941 (den första av tre under förra århundradet...)störtade Quiñones sin skadskjutna North American NA-50 direkt på en ecuadoriansk artilleriställning - Peru menade visserligen efteråt att de inte hade något artilleri i det området
men, anyway, 1966 blev Quiñones helg...äh, hjälteförklarad i Peru enligt Lag No. 16126...
Varjag hjältar vidare.
Hans K
Varjag hjältar vidare.
Hans K
Tack sveahk, sedeln dök upp under mina sökningar - men jag för korkad för att fatta galoppen
Här dånar kanoner - det gäller lägga vantarna på en viktig exporthamn för en begärlig vara..... Var och när?, Varjag
Här dånar kanoner - det gäller lägga vantarna på en viktig exporthamn för en begärlig vara..... Var och när?, Varjag
Jag försöker med den gemensamma spansk-portugisiska återerövringen av sockerhamnen Bahia 1625 från holländarna???
Nej, det handlar om erövring om än kortvarig. Efter att flottan bombarderat, invaderat, erövrat och demolerat - staden drog man sig tillbaka. Segern gjorde segrarna så ''styva i korken'' - att de döpte en gata i hemlandet efter staden....