http://www.worldlingo.com/ma/dewiki/en/ ... MythologieThe Langobarde Paulus Diaconus told like the God father Wodan was outwitted by his Mrs. Frea and it so that Langobarden lent not only its name but also the victory. A look up-moving find offers the rune inscription on a booklet from north village, which calls the Gods Wodan and Wigi Þonar
Frejakulten populärare än Odens?
-
karlfredrik
- Medlem
Frejakulten populärare än Odens?
Enligt Paulus Diakonos var frejakulten populärare än kulten av Oden:
Re: Frejakulten populärare än Odens?
Uppfattningen jag fått är att Oden aldrig var lika populär som Tor och Frej/Freja. Märks vid inventeringar av ortnamn.
Tack för posten. Det förvånar mig inte. Kulten av den allra högsta guden var ofta passiv medan de verkligt populära gudarna officiellt var underställda. Fruktbarhetsgudar har ofta varit de reellt mest populära medan "högguden" varit en angelägenhet för den härskande klassen.
Det där har - vilket jag sett nånstans - blivit en sorts gudarnas ålderstrappa: När den högste guden blir allt mer abstrakt så blir underhuggarna populärare; varefter dessa efterhand blir allt mer abstrakta, och så vidare. Utveckligen är långsam men lär kunna ses inom hinduismen liksom varför inte kristendomen (Gud > Jesus > Maria > helgon).

Sex säljer.oilc skrev:Fruktbarhetsgudar har ofta varit de reellt mest populära
Nu får du det att låta annorlunda än jag tänkte. "I viktiga sammanhang" kanske.oilc skrev:"högguden" varit en angelägenhet för den härskande klassen
-
erich lespenhalt
- Medlem
De olika nordiska gudarnas popularitet har växlat genom århundradena. Man vet till exempel att dyrkandet av Ull var vida spritt i Sverige, av ortnamnen att döma. Sedan dalade hans popularitet. Han en obetydlig gud Eddan.
För bönder och fiskare och sjöfarare var naturligtvis fruktbarhetsgudarna viktigast. Frej och Njord.
För bönder och fiskare och sjöfarare var naturligtvis fruktbarhetsgudarna viktigast. Frej och Njord.
Du har rätt i att det ibland handlar om hur gamla gudarna är. Ingen förklaringsmodell stämmer förstås alltid.Hexmaster skrev:Det där har - vilket jag sett nånstans - blivit en sorts gudarnas ålderstrappa: När den högste guden blir allt mer abstrakt så blir underhuggarna populärare; varefter dessa efterhand blir allt mer abstrakta, och så vidare. Utveckligen är långsam men lär kunna ses inom hinduismen liksom varför inte kristendomen (Gud > Jesus > Maria > helgon).
Sex säljer.oilc skrev:Fruktbarhetsgudar har ofta varit de reellt mest populära
Nu får du det att låta annorlunda än jag tänkte. "I viktiga sammanhang" kanske.oilc skrev:"högguden" varit en angelägenhet för den härskande klassen
Då det gäller exempelvis fruktbarhetsgudinnor var de populära bland bönderna på landsbygden, och därmed mycket gamla, medan stadsbefolkningen - och en stad är förstås yngre än landsbygden - inte har brytt sig lika mycket om dem utan i stället har tillbett stadens skyddsgud, som blivit gudarnas kung.
Då har fruktbarhetsgudinnan ifråga varit den äldsta guden (eftersom landsbygden är äldre än staden) men fått en liten ställning i den officiella kulten (eftersom stadsborna är de härskande vars definition gäller) medan hon reellt varit den mest dyrkade.
Det är en annan förklaringsmodell. Det finns flera modeller och alla stämmer förstås någon gång. Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till.