Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Torde vara Loreta Janeta Velazquez och Lieutenant Harry T. Buford. Dvs samma person på båda bilderna.
En av dom kvinnor som aktivt deltog i inbördeskriget personifierande män. troigtvis den som steg högst i rank.
En av dom kvinnor som aktivt deltog i inbördeskriget personifierande män. troigtvis den som steg högst i rank.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...jslat klarade det med glans! Fru Velazquez/Lt. Buford hann med en hel del slag, Bull run, Ball's Bluff, Fort Donelson och även Shiloh, innan hon slutade det direkta krigandet och istället fortsatte sin karriär som spion för the Confederates, i varierande kostymer...jslat skrev:Torde vara Loreta Janeta Velazquez och Lieutenant Harry T. Buford. Dvs samma person på båda bilderna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loreta_Janeta_Velazquez
Jslat övertar.
Hans K
Ok, vi går tillbaks i tid.
Vilka bodde/byggde här?
Vilket folk har givit det namnet?
Vad betyder namnet?
Vilka bodde/byggde här?
Vilket folk har givit det namnet?
Vad betyder namnet?
''Pueblo-indianer'', den s.k. Chaco-kulturen i New Mexico. Vad Chaco betyder vet jag inte, Varjag
Varjag: Du identifierade Chaco Canyon korrekt så jag lämnar över frågan till dig.
Vad jag sökte var "Anasazi" vilket är ett Navaho-ord som betyder "gammal fiende" eller "fientlig förfader".
Pueblo är vad dagens kultur kallas. Men Anasazi är vad som brukar förknippas med Chaco Canyon.
Pueblos tycker inte om att bli kallade Anasazi även om det kan vara samma folk. Mest troligt är att dom var Pueblo med en stark influens eller härskarklass som invandrade från Mexico under den goda klimatperioden på 800 talet. Religion och vissa utsmyckningsdrag funna runt Chaco Canyon tyder på stark influens söderifrån.
Folket som byggde Chaco Canyon "försvann", ingen vet vart. Kanske dom assimilerades av Pueblo kulturen när dom flyttade in, kanske dom dog ut, Kanske dom bara gav upp och sa_ "Vi vill inte vara med om det här längre". Enligt senaste forskningsrön hade dom en religon som innehäll rituella kaniballistiska inslag som verkade bli värre och värre när den "lilla istiden" minskade skördarna och gudarna helt klart behövde blidkas.
Så när Pueblo kulturen flyttade, växte fram (det är stor debatt om hur-var Pueblo folket kom) med en mycket fredlig religion baserad på förfadersdyrkan så kanske det helt enkelt blev mer lockande att följa denna.
Hur som helst Chaco Canyon övergavs och ansågs som en plats som var ond och inte skulle besökas.
Vad jag sökte var "Anasazi" vilket är ett Navaho-ord som betyder "gammal fiende" eller "fientlig förfader".
Pueblo är vad dagens kultur kallas. Men Anasazi är vad som brukar förknippas med Chaco Canyon.
Pueblos tycker inte om att bli kallade Anasazi även om det kan vara samma folk. Mest troligt är att dom var Pueblo med en stark influens eller härskarklass som invandrade från Mexico under den goda klimatperioden på 800 talet. Religion och vissa utsmyckningsdrag funna runt Chaco Canyon tyder på stark influens söderifrån.
Folket som byggde Chaco Canyon "försvann", ingen vet vart. Kanske dom assimilerades av Pueblo kulturen när dom flyttade in, kanske dom dog ut, Kanske dom bara gav upp och sa_ "Vi vill inte vara med om det här längre". Enligt senaste forskningsrön hade dom en religon som innehäll rituella kaniballistiska inslag som verkade bli värre och värre när den "lilla istiden" minskade skördarna och gudarna helt klart behövde blidkas.
Så när Pueblo kulturen flyttade, växte fram (det är stor debatt om hur-var Pueblo folket kom) med en mycket fredlig religion baserad på förfadersdyrkan så kanske det helt enkelt blev mer lockande att följa denna.
Hur som helst Chaco Canyon övergavs och ansågs som en plats som var ond och inte skulle besökas.
Tack jslat - också för detaljerna om Anasazis, som jag inte kände till.
En amerikansk ingenjör vars namn är bättre känt än hans ansikte - vem var han?, Varjag
En amerikansk ingenjör vars namn är bättre känt än hans ansikte - vem var han?, Varjag
- Bilagor
-
- Känd ingenjör.gif (82.47 KiB) Visad 1311 gånger
Som utbildad flygingenjör och verksam i USA kan man ju inte undgå att känna igen Kelly Johnson, grundare och fd chef för Lockheed Skunk Works.
Speciellt som jag nyligen läste om Ben Rich memoarer betitlad "Skunk Works". Ben tog över skunk works när Kelly gick i pension.
Speciellt som jag nyligen läste om Ben Rich memoarer betitlad "Skunk Works". Ben tog över skunk works när Kelly gick i pension.
Just det - Storskunken själv. Och snillet bakom extrema saker som Lockheed U-2 och SR-71 - brillianta skapelser.jslat skrev:Som utbildad flygingenjör och verksam i USA kan man ju inte undgå att känna igen Kelly Johnson, grundare och fd chef för Lockheed Skunk Works.
Du frågar vidare, Varjag
Jag söker namnet på en indianhövding. Kanske den bäste diplomaten och oratorn bland infödda amerikaner någonsin.
Han lyckades ena minst fem indianstammar och var tydligen nära att få ett fördrag som skulle ha gjort ett flertal stater i nuvarande USA till en indiansk nation. Hans bror som var medicinman startade ett krig som för all framtid förstörde möjligheterna för fördraget att gå i lås. USA hade sett väldigt annorlunda ut annars...
Namn och stam (nation), tack?
Han lyckades ena minst fem indianstammar och var tydligen nära att få ett fördrag som skulle ha gjort ett flertal stater i nuvarande USA till en indiansk nation. Hans bror som var medicinman startade ett krig som för all framtid förstörde möjligheterna för fördraget att gå i lås. USA hade sett väldigt annorlunda ut annars...
Namn och stam (nation), tack?
Självklart.
Han var Shawnee.
frågan går till Gjutarn.
Han var Shawnee.
frågan går till Gjutarn.
Vilken stad i USA har den här sammanslutningen?
Guldstjärna för namnet.
Level--- Cost ---Additional Benefits
Contributing---$100 ---Two free passes for a pancake breakfast.
Supporting --- $250--- A monthly subscription to Swedish Press, North America’s only
Swedish national magazine.
Patron ---$500 ---Free admission for two to one Scandinavian Salon or Members & Friends Dinner.
Benefactor ---$1,000--- An invitation for two to an annual cocktail party for Benefactors.
Three Crowns Circle---$5,000 ---Annual free rental of space for a meeting, party, or reception, and an opportunity
to meet with any visiting dignitarys and guests from Sweden during the year.
Lifelong member --- Not avaliable any longer.
Stefan
Guldstjärna för namnet.
Level--- Cost ---Additional Benefits
Contributing---$100 ---Two free passes for a pancake breakfast.
Supporting --- $250--- A monthly subscription to Swedish Press, North America’s only
Swedish national magazine.
Patron ---$500 ---Free admission for two to one Scandinavian Salon or Members & Friends Dinner.
Benefactor ---$1,000--- An invitation for two to an annual cocktail party for Benefactors.
Three Crowns Circle---$5,000 ---Annual free rental of space for a meeting, party, or reception, and an opportunity
to meet with any visiting dignitarys and guests from Sweden during the year.
Lifelong member --- Not avaliable any longer.
Stefan
Efter första genomläsningen skulle jag ha sagt Vancouver eftersom The Swedish Press publiceras där. Men lite sökning och pratande med vänner inom SACC så har jag kommit fram till att det är "Swedish Cultural Center" med säte i Seattle. Ja det är ju ganska nära Vancouver i varje fall.
Rätt. Svenska Klubben i Seattle (Swedish Club) , grundad 1892, numera, som jslat skrev, Swedish Cultural Center.
Listan visar nivåer på bidragsgivning årligen, förutom medlemsavgiften.
Förr fanns möjligheten till livslångt medlemskap, menn numera (70-80tal??) borttaget.
Min mormors bror var förmodligen den sista medlemen med sånt medlemskap.
http://www.swedishculturalcenter.org/
jslat frågar.
Stefan
Edit: korrigering av namn samt länk.
Listan visar nivåer på bidragsgivning årligen, förutom medlemsavgiften.
Förr fanns möjligheten till livslångt medlemskap, menn numera (70-80tal??) borttaget.
Min mormors bror var förmodligen den sista medlemen med sånt medlemskap.
http://www.swedishculturalcenter.org/
jslat frågar.
Stefan
Edit: korrigering av namn samt länk.
Lite teknikhistoria.
Vem konstruerade det här fordonet? Det är han som kör på bilden.
Tips: Han hade två välkända bilmärken uppkallade efter sig och han anses ha uppfunnit löpande band principen.
Guldstjärna för namnet på fordonet på bilden.
Vem konstruerade det här fordonet? Det är han som kör på bilden.
Tips: Han hade två välkända bilmärken uppkallade efter sig och han anses ha uppfunnit löpande band principen.
Guldstjärna för namnet på fordonet på bilden.